VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mořeplavec Karásek: Projel kolem mě panelák

BRNO - Jen málo stačilo, aby se nejznámější jihomoravský mořeplavec Oldřich Karásek zapsal do dějin námořního jachtingu.

25.4.2007
SDÍLEJ:

Na vrakovišti v súdánském Port Sudan skončila i Karáskova loď.Foto: archiv Oldřicha Karáska

Zeměkouli ale nakonec čtyřiasedmdesátiletý Brňan neobeplul. Do cíle mu zbývalo tisíc kilometrů, když do jeho devítimetrové plachetnice O. K. narazil v Rudém moři tanker. Na událost upozornil minulý týden Deník Rovnost. Torzo lodi Karásek prodal a o víkendu se vrátil domů. „Důležité je, že jsme to přežili,“ říká Karásek.

Ve kterém místě přesně se ta nehoda odehrála?

Byli jsme zhruba devadesát kilometrů od největšího přístavu v Saúdské Arábii Jiddah.

Jak se to vlastně stalo?

Čtrnáct dní foukal špatný vítr. Dopředu jsme postupovali rychlostí pět kilometrů denně, vlny přelévaly loď. Mokro, zima, byli jsme unavení.

Kolik lidí bylo na vaší lodi?

Tři.

Střídali jste se u kormidla?

Ano, po třech hodinách. Protože venku bylo hnusně, povolil jsem posádce, aby seděla u vchodu, ne venku. A doplatil jsem na to.

Proč?

Protože ten, který měl hlídat, usnul. Vzbudil nás až obrovský náraz.

Jak do vás tanker narazil?

Naštěstí na nás najel zezadu, po směru jízdy. Jinak by to asi dopadlo mnohem hůř.

Byli jste osvětlení?

Rudým mořem prý plachetnice plují raději bez světel, aby na sebe neupozornily. Je to nebezpečná oblast. Měli jsme radarový odrážeč i světla. Byl tam ale příliš hustý provoz. Tanker zřejmě neměl jinou možnost.

Spal jste?

Nikdy nespím úplně tvrdě. Náraz nás vyhodil z postelí, loď se položila na bok. Vyběhl jsem na palubu a viděl, jak kolem mne jede stěna tankeru velká jako panelák.

Co se stalo s lodí?

Stěžeň se vytrhl z paluby, vysypal se motor, zábradlí bylo utržené. Z lodi byl vrak.

Na co jste v tu chvíli myslel?

Že je konec cesty. Nic jsem ale neřešil. Nemělo to smysl. Bylo půl druhé v noci. Absolutní tma. Ani měsíc nesvítil.

Jak jste pokračovali v plavbě?

Na vraku, napříč Rudým mořem do Súdánu. Sedm dní. Věděl jsem, že tam jsou k jachtařům přívětivější než v Saúdské Arábii.

Zvládali jste to psychicky?

Myslím, že ti dva vůbec nevědí, co přežili. Nejhůř jsem na tom já. Přišel jsem o loď. To, co z ní zbylo, jsem prodal.

Je vám to líto?

Už jsem ji oplakal, je to pryč. Zažil jsem toho s ní hodně. Pětkrát jsem s ní přeplul Atlantik, plul jsem s ní norskými fjordy, jel jsem na O. K. sám nebezpečnou úžinou z Anglie do Francie, převrátil se s ní v Karibiku. Byla to dobrá loď.

Co teď budete dělat?

Buď si koupím malé letadýlko, protože jsem deset let létal. Anebo si pořídím motorový padák. A možná koupím znovu loď a na zimu odjedu do Karibiku. Tam je teplo, tady aspoň ušetřím za topení.

A plavba kolem světa? To už ji nechcete dokončit?

Ne, já nejsem fanatik cíle. Přejel jsem desetkrát Atlantik, a když se podívám na mapu, uplul jsem mnohem víc, než kolem světa. Kolem zeměkoule je to čtyřicet tisíc kilometrů, já mám najeto tak o dvacet víc.

Tak proč jste chtěl obeplout svět? Nechtěl jste být slavný?

Chtěl jsem poznat kraje, o kterých jsem jako kluk četl v knížkách Dicka Francise. Chtěl jsem poznat Mikronésii, Marshallovy ostrovy, vidět, co jsem si vysnil.

To se vám podařilo. Stačí to?

O Mikronésii jsem si myslel, že je to ráj na zemi. Je tam ale neskutečný nepořádek. Nemám dobrý pocit z toho, co se ve světě děje. Absolutní negace vůči přírodě a dobrému způsobu života. Neustálá přeměna do spotřebního stylu.

Kolem světa jste plul na dvě etapy. Na moři jste byl s pauzami téměř tři roky. Co bylo nejhorší?

Vidět bídu, v níž někde lidé musí žít. A to se dávají miliony na výrobu zbraní. To je absurdní. Tady lidé žijí v ráji. A ani o tom nevědí.

25.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
AKTUALIZOVÁNO
3

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Zdeňka Procházková.
1 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies