VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klimatizaci zefektivní i manekýn Hugo

BRNO - Ručička teploměru nad tropickou třicítkou, rozpálené auto a zácpa v centru Brna. Který z řidičů by si v takové chvíli nezapnul v autě klimatizaci.

22.8.2007
SDÍLEJ:

Pomocník Hugo vyšel vysokou školu na zlomek ceny, kterou by stál tepelný manekýn na zakázkuFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Tedy pokud mu už dávno neběží. Málokdo si přitom uvědomí, že je to právě ona, která výrazně zvyšuje spotřebu benzínu. To teď chtějí změnit vědci z brněnského Vysokého učení technického.

„Ne všichni ví, že klimatizaci živí svým motorem a čepují benzín také pro ni. Dokáže spolknout až pět procent paliva,“ prohlásil Miroslav Jícha z fakulty strojního inženýrství.

Podle něj by snížení spotřeby klimatizace o třicet procent znamenalo, že se jen v Evropské unii ušetří ročně dvě miliardy litrů benzínu a sníží se emise oxidu uhličitého o pět miliard kilogramů.

Experti z Brna proto zkoumají, jak energetickou náročnost klimatizace zmenšit až o polovinu. Důležité podle nich je nejprve zabránit tomu, aby slunce kabinu auta vůbec vyhřálo. K tomu slouží speciální laky či fólie.

„Zároveň je potřeba změnit systém klimatizace, který dosud zbytečně ochlazuje celý prostor auta, přestože by stačilo zaměřit se na bezprostřední okolí pasažéra,“ soudí Jícha.

Právě k určení ideálního nastavení klimatizace a k výzkumu takzvané tepelné pohody slouží vědcům manekýn Hugo: figurína se senzory typu „umělá kůže“. „Ty dokáží předpovědět procento lidí nespokojených s teplotou v autě i takzvanou pocitovou teplotu,“ popsal Milan Pavelek z energetického ústavu strojní fakulty.

Užitečný pomocník Hugo vyšel vysokou školu na zlomek ceny, kterou by stál tepelný manekýn na zakázku. „Ten nejdokonalejší stojí milion dolarů a ten nejlevnější zhruba pět milionů korun. Na to samozřejmě nemáme,“ uvedl Jícha. Experti teď navíc pracují i na počítačovém modelu Huga.

Teplotní čidla, která zajistí řidičům i pasažérům auta dokonalý komfort, by mohly být podle Pavelka hotové za tři roky. „Cenu jednoho senzoru bychom mohli dostat na pouhou stokorunu. K vytvoření příjemného prostředí pro všechny lidi v autě jich bude potřeba pět až šest,“ sdělil Pavelek.

22.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies