VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klimatizaci zefektivní i manekýn Hugo

BRNO - Ručička teploměru nad tropickou třicítkou, rozpálené auto a zácpa v centru Brna. Který z řidičů by si v takové chvíli nezapnul v autě klimatizaci.

22.8.2007
SDÍLEJ:

Pomocník Hugo vyšel vysokou školu na zlomek ceny, kterou by stál tepelný manekýn na zakázkuFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Tedy pokud mu už dávno neběží. Málokdo si přitom uvědomí, že je to právě ona, která výrazně zvyšuje spotřebu benzínu. To teď chtějí změnit vědci z brněnského Vysokého učení technického.

„Ne všichni ví, že klimatizaci živí svým motorem a čepují benzín také pro ni. Dokáže spolknout až pět procent paliva,“ prohlásil Miroslav Jícha z fakulty strojního inženýrství.

Podle něj by snížení spotřeby klimatizace o třicet procent znamenalo, že se jen v Evropské unii ušetří ročně dvě miliardy litrů benzínu a sníží se emise oxidu uhličitého o pět miliard kilogramů.

Experti z Brna proto zkoumají, jak energetickou náročnost klimatizace zmenšit až o polovinu. Důležité podle nich je nejprve zabránit tomu, aby slunce kabinu auta vůbec vyhřálo. K tomu slouží speciální laky či fólie.

„Zároveň je potřeba změnit systém klimatizace, který dosud zbytečně ochlazuje celý prostor auta, přestože by stačilo zaměřit se na bezprostřední okolí pasažéra,“ soudí Jícha.

Právě k určení ideálního nastavení klimatizace a k výzkumu takzvané tepelné pohody slouží vědcům manekýn Hugo: figurína se senzory typu „umělá kůže“. „Ty dokáží předpovědět procento lidí nespokojených s teplotou v autě i takzvanou pocitovou teplotu,“ popsal Milan Pavelek z energetického ústavu strojní fakulty.

Užitečný pomocník Hugo vyšel vysokou školu na zlomek ceny, kterou by stál tepelný manekýn na zakázku. „Ten nejdokonalejší stojí milion dolarů a ten nejlevnější zhruba pět milionů korun. Na to samozřejmě nemáme,“ uvedl Jícha. Experti teď navíc pracují i na počítačovém modelu Huga.

Teplotní čidla, která zajistí řidičům i pasažérům auta dokonalý komfort, by mohly být podle Pavelka hotové za tři roky. „Cenu jednoho senzoru bychom mohli dostat na pouhou stokorunu. K vytvoření příjemného prostředí pro všechny lidi v autě jich bude potřeba pět až šest,“ sdělil Pavelek.

22.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Na dálnici u Tvarožné se srazila dvě auta. Nehoda omezila i dopravu ve Slatině

Ilustrační foto

Červená světla u železnice? Ženě s třemi dětmi v přecházení nevadila

AKTUALIZOVÁNO

Tramvaj přejela muže ležícího na kolejích. Amputovala mu obě nohy

Brno – V kritickém stavu převezli záchranáři do nemocnice mladého muže, kterého ve čtvrtek večer v Brně přejela tramvaj. Muž při nehodě utrpěl vážná zranění, přišel o obě nohy.

Na jihu Moravy chytili Syřana s osmiletým synem. Chtějí je vrátit do Maďarska

Jižní Morava – Už třiadvacet migrantů zachytila letos cizinecká policie na jižní Moravě. Poslední dva chytili v Břeclavi na nádraží při kontrole mezinárodního vlaku z Rakouska do Německa v noci na pátek. Jednalo se o čtyřicetiletého muže ze Sýrie a jeho osmiletého syna. „Oba žádali o azyl v Maďarsku, kam budou vráceni," uvedla policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

AKTUALIZOVÁNO

Hasiči vyjížděli k popadaným stromům. V centru Brna zasahovali na střeše

Brněnsko – Na šesti místech na Brněnsku museli od pátečního rána zakročit hasiči. Kvůli silnému větru totiž padaly stromy. „Stromy spadlé přes silnice jsme odstranili pomocí motorových pil. Zatím nevíme o žádných způsobených škodách," poznamenal krajský mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Sto dnů krajské vlády: hejtman Šimek není vidět. Hašek je zvědavý na hyperloop

Brno – Doba hájení nového vedení kraje skončila, radní a hejtman ve svých funkcích ve čtvrtek oslavili sto dnů. A za tu dobu dali vznik novému termínu: neviditelný Šimek. Brněnský deník Rovnost oslovil tři politology z Masarykovy univerzity, aby nové vedení zhodnotili. Zatímco bývalý hejtman Michal Hašek informoval voliče o takřka každém svém kroku, Bohumil Šimek jakoby zmizel.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies