VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koleje ke kampusu: ve hře jsou dvě možnosti

Brno – Buď úsporná přímka, která vybíhá ze zastávky Osová, zavrtá se pod zem pod Mikuláškovým náměstím a končí smyčkou až za kruhovým objezdem u bohunického Univerzitního kampusu. Nebo trochu klikatější čára, která nové koleje od původní trasy odchýlí o něco dřív.

20.1.2011 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Tramvaje povede pár set metrů po Jihlavské ulici. A do smyčky se stočí už před hlavním vchodem do areálu tamní nemocnice. Právě tak do konceptů připravovaného územního plánu města architekti zakreslili dvě varianty prodloužení tramvajových linek v Bohunicích.

Každá z nich už našla své příznivce. Ale také skalní odpůrce. „Nedokážu si představit, jak mezi panelové domy a nemocnici v Jihlavské vměstnají ještě tramvajovou trať,“ kroutil hlavou například Viktor Veselý z brněnských Bosonoh, který Bohunicemi denně projíždí.

Obousměrné plus

Novější projekt, který počítá s výstavbou kolejí ze zastávky Osová, se víc líbí i dopravním expertům. „Pokud vezmu do úvahy náklady na provoz, je pro nás tato možnost jednoznačně výhodnější. Tramvaje, které budou mířit do centra, totiž zajistí odvoz lidí ze sídliště do města. A v opačném směru dovezou lidi z centra do nemocnice nebo do kampusu To znamená, že se vytíží v obou směrech,“ vysvětlil vedoucí dopravního odboru Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Naopak varianta, při které se nové koleje od staré trati odpojí už u krematoria, je podle něj jednoznačně horší. „Ze sídliště tramvaje zařadit musíme, abychom odtam odvezli lidi. Jenže nazpět tramvaje pojedou prázdné. O kus dál přitom povede alternativní trasa, která bude zase plná jen ve směru z města. Ale v Jihlavské do ní tolik cestujících jako na sílišti nenasedne,“ konstatoval Seitl.

Prakticky stejně argumentoval i bohunický starosta Miloš Vrážel. „Představa, že tramvaje pojedou po Jihlavské, je už hodně zaprášený koncept a podporovat jej opravdu nehodlám. Druhý návrh je podle mého mnohem rozumnější, což potvrdil i ohlas lidí v nedávné besedě, kterou jsme kvůli novému územnímu plánu uspořádali,“ připomněl starosta.

Jenže výsledek debaty o nové trase zajímá i brněnskou Masarykovu univerzitu, která v Bohunicích loni na podzim otevřela po šesti letech výstavby svůj kampus. Právě studenti a zaměstnanci univerzitního městečka, kam mají v budoucnu jezdit tisícovky lidí, potřebují dobré dopravní spojení s centrem Brna. A k variantě, kterou si ostatní tak pochvalují, má škola zásadní výtku.

Z nákresů v konceptech nového územního plánu vyplývá, že tramvaj z Osové povede až k budovám Fakulty sportovních studií. Za křižovatkou ulic Netroufalky a Kamenice. Smyčka na konečné nové linky tedy vyroste právě tam, kde má podle původních plánů školy být parkoviště. „S tím rozhodně nesouhlasíme. Jediné přijatelné řešení je pro nás trasa, která končí před vchodem do Fakultní nemocnice, jak to bylo plánované,“ upozornila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Stop pro stavby

Ani jedna skupina kritiků tras, které jsou v návrzích zakreslené, ale zřejmě nemá důvod k panice. Z nákresů to sice poznat není, trať velkoryse protažená za kruhový objezd je však podle primátorova prvního náměstka Roberta Kotziana v mapce pouze preventivně. „Zůstala tam, aby na daném místě nezačal například někdo stavět. Počítá se s ukončením tratě. Ne se smyčkou. Postavíme tam úvrať, tedy systém, kdy se oboustranná tramvaj dostane výhybkou na opačnou kolej,“ potvrdil Kotzian.

Trať navíc podle něj skončí zhruba v místě, kde je nyní autobusový a trolejbusový terminál. V budoucnu se sice může posunout ke kampusu, ne však za křižovatku. Podobně řešení vysvětlil i Radoslav Novotný z firmy Archdesign, která oba návrhy vypracovala. „Větší podporu má nyní opravdu spíš varianta, která počítá s prodloužením trati ze zastávky Osová,“ konstatoval Novotný.

LUCIE HRABCOVÁ
GABRIELA PERINGEROVÁ

Autor: Redakce

20.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Udusily se, nebo je zabily výkaly? V rybníce u Předklášteří zemřely stovky ryb

Nejsem dobrý hlavičkář, smál se autor vítězné trefy proti Liberci Řezníček

Brno – Když se trefí, Zbrojovka zákonitě boduje. V letošním ročníku nejvyšší české fotbalové soutěže sice útočník Jakub Řezníček vstřelil teprve čtvrtou branku z osmnácti utkání, ale Zbrojovka z těchto duelů brala osm bodů. V sobotu poprvé v aktuálním ročníku skóroval na domácím stadionu v Srbské ulici a jeho hlavička přinesla nesmírně důležitou výhru 1:0 s Libercem.

Při ničení okna se pořezal. Chtěl obvaz, proto ještě rozbil výplň dveří obchodu

Kobynice – Přezdívku Old Shatterhand si zřejmě nevyslouží dvaadvacetiletý vandal, který v noci řádil v Kobylnicích.

AKTUALIZOVÁNO

Chceme přitáhnout do kraje mozky, teď se sem ale nemají jak dostat, řekl hejtman

Brno – Kraj potřebuje chytré mozky a šikovné ruce, nemá je ale jak sem dostat. Tak se dá shrnout závěr pondělní diskuse, kterou pořádal Deník Rovnost. Debatovali v ní jihomoravský hejtman Bohumil Šimek, krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák a další hosté. Hlavními tématy byla doprava, zásady územního rozvoje a jižní Morava jako kraj vyspělých technologií. Celou panelovou debatu jste mohli také sledovat online.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies