VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží: už jednejte

BRNO - Od brněnského referenda o přesunu nádraží uplynuly už skoro tři roky.

29.8.2007
SDÍLEJ:

Klára KubíčkováFoto: DENÍK: Archiv

Diskuze o poloze nádraží je ale přibližně stejně stará, jako samotné nádraží. V roce 1834 předložil architekt Carlo Gegh dvě varianty stavby železničního uzlu. Jižní nemohla být uskutečněna kvůli pozemkům textilního magnáta Offermanna, které bylo obtížné vykoupit. Proto vzniklo nádraží na hradebním náspu.

Už pět let po jeho dokončení musela být nová budova zbourána, protože původní trasa z Vídně se začala doplňovat o tah na Českou Třebovou a nádražní budova prodloužení kolejiště bránila. Zatímco systém navrhování například císařských silnic byl známý a zaběhnutý několik století, železnice byla novým fenoménem. Výstavba nádraží nebyla založena na urbanistickém plánu, ale byla výsledkem soutěžení konkurenčních železničních společností. První veřejná soutěž o vybudování jižního centra v Brně byla vypsaná už v roce 1924.

Situace dnes je samozřejmě jiná, než před osmdesáti lety, problém však zůstává stejný. Přesunout či nepřesunout, to je oč tu běží. Peníze z Evropské unie může Brno dostat v případě obou poloh nádraží, stávající i přesunuté.

Už nejde ani tak o to, kde nádraží bude. Věčné spory a vlekoucí se argumentace otrávila mnoho voličů, ať už se v referendu vyslovili jakkoli. Teď je třeba radnici jednoznačně vzkázat: analýzu máte, tak už jednejte. Evropská unie nebude čekat dalších osmdesát let, než se Brno rozmyslí.

29.8.2007
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poškozená dlažba v parku před Janáčkovým divadlem.
4

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Ilustrační foto

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Maketa Německého domu na Moravském náměstí stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno /ANKETA/ - Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Brno – Stavební stroje a hluk oprav se brněnské Křenové ulici o prázdninách nakonec vyhnou. Jak už dříve Brněnský deník Rovnost informoval, dopravní podnik plánoval přes léto opravovat tamní koleje. „Termín zahájení této rekonstrukce jsme posunuli v koordinaci s ředitelstvím silnic a dálnic, které až do srpna bude opravovat Hladíkovu ulici. Souběh obou staveb by výrazně zkomplikoval dopravu v dané lokalitě," vysvětlil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

Policisté zastavili auto kvůli překročení rychlosti. Řídil šestnáctiletý mladík

Brno – Rychlou jízdou na sebe minulý týden upozornil zdrogovaný mladík, který projel židenickou Jedovnickou ulicí rychlostí dvaadevadesát kilometrů za hodinu. „Poté, co ho policisté zastavili, předložil řidič doklady k autu. Řidičský průkaz ale ne. Ukázalo se, že je mu teprve šestnáct," sdělil v pondělí policejní mluvčí Pavel Šváb.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies