VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží: už jednejte

BRNO - Od brněnského referenda o přesunu nádraží uplynuly už skoro tři roky.

29.8.2007
SDÍLEJ:

Klára KubíčkováFoto: DENÍK: Archiv

Diskuze o poloze nádraží je ale přibližně stejně stará, jako samotné nádraží. V roce 1834 předložil architekt Carlo Gegh dvě varianty stavby železničního uzlu. Jižní nemohla být uskutečněna kvůli pozemkům textilního magnáta Offermanna, které bylo obtížné vykoupit. Proto vzniklo nádraží na hradebním náspu.

Už pět let po jeho dokončení musela být nová budova zbourána, protože původní trasa z Vídně se začala doplňovat o tah na Českou Třebovou a nádražní budova prodloužení kolejiště bránila. Zatímco systém navrhování například císařských silnic byl známý a zaběhnutý několik století, železnice byla novým fenoménem. Výstavba nádraží nebyla založena na urbanistickém plánu, ale byla výsledkem soutěžení konkurenčních železničních společností. První veřejná soutěž o vybudování jižního centra v Brně byla vypsaná už v roce 1924.

Situace dnes je samozřejmě jiná, než před osmdesáti lety, problém však zůstává stejný. Přesunout či nepřesunout, to je oč tu běží. Peníze z Evropské unie může Brno dostat v případě obou poloh nádraží, stávající i přesunuté.

Už nejde ani tak o to, kde nádraží bude. Věčné spory a vlekoucí se argumentace otrávila mnoho voličů, ať už se v referendu vyslovili jakkoli. Teď je třeba radnici jednoznačně vzkázat: analýzu máte, tak už jednejte. Evropská unie nebude čekat dalších osmdesát let, než se Brno rozmyslí.

29.8.2007
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
AKTUALIZOVÁNO
3

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Zdeňka Procházková.
1 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies