Těžké nákladní automobily straší obyvatele brněnské městské části Komín. Kolem jejich domů totiž silničáři i proti vůli místních radních naplánovali až do konce roku 2010 objížďku pro kamiony nad osmatřicet tun. Vynutila si ji stavba křižovatky ulic Královopolská a Hradecká.

„Tiráky budou jezdit po silnicích, které nejsou na takovou zátěž stavěné. Jsou úzké a bojíme se, že jejich povrch takovou zátěž nevydrží. A neustálými otřesy budou trpět i domy na trase. Nemáme tušení, proč objížďka vede zrovna tudy,“ postěžoval si komínský místostarosta Jiří Sedláček.

Tiráky mezi domky

Objízdná trasa pro nákladní auta vede z Veslařské ulice přes kruhový objezd do Hlavní, Šturmovy, na Rosické náměstí, do Královopolské, Skácelovy, Purkyňovy a dále na Svitavy. Právě úsek od Hlavní po Skácelovu vadí lidem nejvíce. „Podle mne je kličkování mezi rodinnými domky nebezpečné, o chování řidičů velkých a těžkých aut vím své. Teď abych se bála s kočárkem přejít silnici,“ obává se například Radka Černá.

Místostarosta Sedláček vidí i další možné problémy v dopravě. „Zajímá mě, jak se na úzké silnici vyhnou náklaďáky a trolejbusy, které tu jezdí. Když se potkají, hlavní cestu do Komína tak zablokují. Obyčejní lidé se sem pak budou muset dostávat složitými oklikami,“ řekl místostarosta. Dodal, že ochromení dopravy Komína hrozí i v případě dopravní nehody.

Komínští radní objížďku ve svém usnesení odmítli. Jejich názor však úředníci brněnského magistrátu nevyslyšeli a vyhověli společnostem, které křižovatku Královopolské a Hradecké stavějí. „Značky, které objížďku vytyčují, už silničáři v Komíně rozmístili,“ povzdechl si Jiří Sedláček.

„Trasa objížďky pro kamiony je výsledek mnoha odborných debat. Uvažovali jsme o více možnostech, ale tahle je nejlepší,“ vysvětlil technický ředitel firmy Brněnské komunikace Josef Luňáček.

Zároveň ředitel odmítl námitky místních, týkající se nevyhovující silnice. „Lidé nemají potřebné průzkumy, nechápu, jak mohou něco takového tvrdit. Silnice v daných ulicích zátěž unese,“ prohlásil Luňáček.

Lepší možnost není

Podle něj stavebníci nechtějí lidem zhoršovat životní podmínky. „Neděláme naschvály. Ale každý, kdo se podívá na mapu, zjistí, že k vytyčené trase neexistuje rozumnější alternativa,“ brání zvolené řešení Luňáček.

Vyhýbání trolejbusů a nákladních aut musí podle představitelů města Brna vyřešit dopravní značení. „Je zapotřebí umístit značky tak, aby byla doprava co nejplynulejší,“ uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander.

I přes zdůvodnění a ujišťování o bezpečnosti však Komínští zůstávají skeptičtí. „Budeme určitě pozorovat dění v dotčených ulicích. Pokud projede jeden kamion za čtrnáct dní, sneseme to. Ale pokud jich budou desítky denně, bude to strašné. S tím, že po autech zůstane přinejmenším vyjetými kolejemi zničená silnice, počítáme,“ popsal starosta Sedláček.