VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Konec nejhlubšího černouhelného dolu ve střední Evropě. Dělníci ho zabetonují

Zbýšov - Jindřich II ve Zbýšově je s hloubkou půldruhého kilometru nejhlubší černouhelný důl ve střední Evropě. Horníci v něm začali fárat v šedesátých letech minulého století, kdy se stal centrálním dolem oblasti Rosicko-oslavanské pánve. Jenže dlouho už existovat nebude. Do závěru května dělníci dokončí jeho zabetonování. Vyplnění jámy bude stát téměř třicet milionů korun.

9.4.2015 20
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Na likvidaci pracují dělníci už déle než rok. Místo běžného postupu, při kterém se důl zasype sutí, jej zajišťují časově i technicky náročnějším betonováním. Podle zbýšovského starosty Vratislava Širokého, který kdysi v Jindřichu jako horník pracoval, totiž můžou být se zasypanými jámami problémy. „Součástí dolu je výztuž a těžní věž, což je hodně velká zátěž. Při zasypání by hrozilo, že by nám stěny časem ujely," upozornil starosta Široký.

Odborníci se proto rozhodli přikrýt důl betonovou plombou. „Do hloubky osmatřiceti metrů jsme zapustili ocelovou konstrukci a teď ji postupně zaléváme betonem. Máme za sebou šestnáct metrů," uvedl Petr Kříž ze společnosti Diamo, která má likvidaci dolu na starosti.

Betonování je podle něho bezpečnější i kvůli nadměrné hloubce dolu a s tím souvisejícím případným sesuvům. Ty by navíc mohly ohrozit také sídliště, které stojí přibližně dvě stě metrů od dolu.

Kromě jámy zmizí i železobetonová těžní věž. Téměř čtyřicetimetrovou dominantu začnou dělníci rozebírat, jakmile bude hotová betonáž. „Je to škoda. Takový typ těžní věže už nikde jinde nestojí. Ale nachází se v areálu, který je soukromý majetek a přístup i náklady na údržbu by někdo musel platit. Ekonomičtější je její likvidace," řekl Zdeněk Vévoda z Vlastivědného spolku Rosicko-Oslavanska.

O likvidaci Jindřicha II se mluvilo už před třiadvaceti lety. Důl měl být spolu s dalšími z Rosicko-oslavanské pánve zasypaný, místo toho jej ale zaplavili vodou. „Tehdejší obecní zastupitelé požadovali, aby se důl využíval pro vodárenské účely. Pak se ale ukázalo, že kvůli vysokému obsahu minerálů by se voda musela složitě upravovat," uvedl Kříž z Diama.

Pohyb hladiny důlní vody v těžebním prostoru budou odborníci přes betonovou plombu dál sledovat. „Je tam asi sto milionů kubíků vody. Pohybuje se nahoru a dolů. Potřebujeme to monitorovat, aby nedocházelo k případným ekologickým problémům," zdůraznil Kříž.

Důl je poslední nezajištěný v oblasti. „Hornictví má v Rosicko-oslavanské pánvi bohatou a dlouhou historii. S likvidací dolu Jindřich II tady éra hornictví definitivně končí," podotkl Vévoda.

KLÁRA ČÁPOVÁ

Autor: Redakce

9.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 20
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
3 5

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Jižní Morava – Ani ve čtvrtek Jihomoravané neodloží deštníky a bundy. Podle meteorologů bude dál pršet a nejvyšší teploty vystoupají jen k deseti stupňům.

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies