Dokonalé bludiště. Tak hodnotí řidiči dopravní situaci v okolí stavby Svitavské radiály, která v Králově Poli navazuje na rozestavěné Dobrovského tunely. Už za pár týdnů bude průjezd touto částí velkého městského okruhu snazší. Uzavírka Porgesovy ulice, která komplikuje lidem jízdu ve směru z Husovic, má totiž podle aktuálního harmonogramu skončit 15. května.

Neprůjezdný je od loňského listopadu sice jen jeden ze dvou směrů silnice, situace je však kvůli tomu nepřehledná v celém okolí staveniště. „Už mnohokrát se mi stalo, že řidiče přede mnou spleť silnic tak zmátla, že nakonec odbočil jinam, než chtěl, a pak rozpačitě hledal, jak se vrátit na původní trasu,“ popsal Tomáš Sláma, který místem každodenně projíždí.

Objízdná trasa řidiče vede přes kruhový objezd u nákupního centra Tesco a uprostřed rozestavěné mimoúrovňové křižovatky se napojuje na ulici Sportovní. „Právě tuto nepříjemnou trasu už řidiči po květnovém zprovoznění další části křižovatky nebudou muset využívat,“ uvedl pro Brněnský deník Rovnost Vít Tachovský z firmy PK Ossendorf, která stavbu křižovatky projektovala.

Auta poté projedou od Husovického tunelu do Králova Pole, aniž by je zdržovala křižovatka s ulicí Sportovní. „Už aby to bylo, projíždět touto částí okruhu je opravdu za trest,“ zhodnotil řidič Sláma.

Celá mimoúrovňová křižovatka Svitavské radiály má stát bezmála dvě miliardy korun a podle původních plánů měla být hotová už loni. Stavba se však zpozdila a ani nyní není zcela jasné, kdy bude dokončena. „Má sloužit především jako vyústění Dobrovského tunelů, jejichž dokončení je stále ještě nejisté. Proto je zbytečné, abychom křižovatku nyní dostavěli celou. Reklamační lhůty pak totiž běží bez ohledu na to, že část křižovatky není možné využívat,“ vysvětlil důvod dalšího zdržení generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc.

Další žaloba

Stavba Dobrovského tunelů už se sice po několikaměsíční přestávce opět rozběhla, nikdo ale neumí říct, jak dlouho stavební stroje na staveništi vydrží. Občanské sdružení Velký městský okruh, kvůli jehož žalobě loni zrušil pražský městský soud tunelům stavební povolení, totiž zvažuje další žalobu. „Ministerstvo dopravy na základě verdiktu soudu vydalo ke stavbě nové stanovisko, to je však ještě horší, než stanovisko předchozí,“ uvedl předseda sdružení Karel Štěpaník, který upozorňuje především na překračování hlukových limitů v okolí tunelů.

Velká část řidičů i obyvatel Žabovřesk se však naopak nemůže dočkat, až budou tunely hotové a utichne hluk ze stavby. Objízdné trasy totiž zatěžují celé Žabovřesky i Královo Pole.

Nadměrnou dopravou trpí například také areál Vysokého učení technického pod Palackého vrchem, přes který řidiči staveniště často objíždí. Od tohoto týdne navíc přes areál vede objízdná trasa pro nákladní auta, která kvůli sníženému průjezdu neprojedou křižovatku ulic Hradecká a Královopolská. „S dočasným přesměrováním dopravy do ulic Technická a U Vodárny jsme souhlasili, přestože už nyní vnímáme stávající dopravní zátěž jako kritickou. Je to ale jediná cesta, jak umožnit dokončení stavby, která má pro Brno zásadní význam,“ povzdechl si kvestor univerzity Vladimír Kotek.