VYBERTE SI REGION

Korok byl víc než jen kůň

TĚŠANY - Oldřich Kulička odložil ve stáji na farmě v Šinkvickém dvoře u Těšan na Brněnsku telefonní sluchátko. Právě oznámil hlavnímu zootechnikovi Státního statku Židlochovice, že je ryzák Korok v pořádku.

15.10.2007 2
SDÍLEJ:

Slavný kůň Korok.Foto: Repro:DENÍK

Ještě chvíli mlčky pozoroval hřebce, jak si pysky pohrává s ovsem, a opatrně zavřel dveře boxu. Byl smutný. Psal se říjen roku 1969. Lidé z Těšan právě prožívali jeden z nejkrásnějších okamžiků života obce. Jejich Korok, říkali mu Koroček, vyhrál poprvé nejtěžší překážkový dostih evropského kontinentu, Velkou pardubickou steeplechase.

Nebylo to obyčejné vítězství. Zvítězil odvážný kůň, který se nenechal zlomit nepřízní osudu. Narodil se totiž zmrzačený. Pravou nohu měl kratší a vytočenou do strany. Mnohým lidem od koní byl k smíchu, mávali nad ním rukou, když ho srovnávali s urostlými plnokrevníky. Korok se ale posměváčkům postavil.

,,Měl ušlechtilou a dobráckou duši. Nikdy nikomu neublížil. Byl to prostě poctivý a hodný koník,“ vzpomíná jeho tréninkový jezdec, dnes dvaasedmdesátiletý Oldřich Kulička. S Korokem strávil mnoho hodin. Čistil ho, uklízel mu box, krmil jej a cválal s ním po loukách a lesích. Byl to právě on, kdo ryzáka na první pardubický triumf připravil.

,,Ředitel židlochovického statku mi často vyčítal, že nic nedělám a jenom si vozím na Korokovi zadek. Když ale pak v Pardubicích vyhrál, nestál jsem jim ani za podání ruky,“ povzdechl si jezdec. Zapomnělo se na něj a v historii mimořádné trilogie jako by neexistoval. Korok totiž Velkou pardubickou vyhrál ještě v roce 1971 a 1972. V jeho sedle byl pokaždé Václav Chaloupka.

A ošetřovatel Kulička z Borkovan? Po prvním Korokově vítězství svět koní navždy opustil a pracoval jako skladník. Čas plynul. Díky Korokově slávě se už nemuseli ošetřovatelé na Šinkvickém dvoře brodit bahnem. Funkcionáři nechali dvůr vyasfaltovat a opravili i příjezdovou cestu. Za slavným Koročkem jezdily návštěvy, děti i dospělí chtěli na vlastní oči vidět famózního koně. Symbol odvahy a tak trochu i zázraku.

Hřebec už dávno nezávodil, jeho slávu na dostihových drahách ale šířili jeho potomci – Vekor, Mercator, Drak a další. Korok chodil jen na pastviny a možná vzpomínal, kolik kilometrů tady kdysi v sedle s Oldřichem Kuličkou naběhal. Energie měl však stále dost. Až si jednou za ranního rozbřesku zlomil ve výběhu nohu a museli jej utratit. Byl první srpen roku 1984. Těšanští plakali.

Tehdy měli ošetřovatelé poplach. Rychle vykopali poblíž statku jámu a Koroka pohřbili. Nechtěli dopustit, aby skončil v kafilerii. Porušili předpisy a dostali pětitisícovou pokutu. Ředitel statku jim ale vzápětí vypsal prémie ve stejné výši. Tak vznikl hrob slavného koně, o který se dnes stará Jana Trundová. ,,Jezdí sem hodně lidí, většinou zdaleka,“ vypráví žena a v ruce drží originální tabulku s nápisem Korok.

,,Jednou jsem uklízela na půdě a našla jsem ji zahrabanou ve slámě. Víte, Korok byl pro místní lidi víc než jenom kůň.“

15.10.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Výpadek internetu zavřel restaurace v Brně. Problém s kabelem už vyřešili

Brno /ANKETA/– Cedule s nápisem „Kvůli technických potížím zavřeno" se v úterý objevily na některých restauracích v Brně. Pokračoval totiž problém s nefunkčním internetem od společnosti UPC. Kvůli přeseknutému optickému kabela přišlo už v pondělí o internet zhruba padesát tisíc domácností. I přesto, že firma dokázala připojení u většiny zákazníků v pondělí obnovit, v úterý ještě stále některé domácnosti a podniky internet neměly.

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies