VYBERTE SI REGION

Kotzian podal žalobu na rozhodnutí Brna o termínu referenda o nádraží

Brno – Skupina zastupitelů ODS a ČSSD, stran, které vedly až do loňských voleb Brno, podala žalobu ke Krajskému soudu v Brně proti rozhodnutí současného vedení města o termínu referenda o poloze vlakového nádraží. Iniciátorem je bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), nyní předseda spolku Brno+. Tvrdí, že termín město vyhlásilo na podzim 2016 protiprávně, že se referendum mělo konat do 90 dnů od schválení jeho návrhu, uvedl v tiskové zprávě. Město si za svým rozhodnutím stojí, řekl již dříve náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).

21.1.2015 5
SDÍLEJ:

Robert Kotzian.Foto: DENÍK/Attila Racek

Přípravný výbor chtěl totiž referendum spojit s říjnovými komunálními volbami. Když se to kvůli nutnosti doplnění podpisů nestihlo, navrhl nový termín za dva roky. Podle Kotziana už však přípravný výbor nemohl do návrhu zasahovat a zastupitelstvo tedy mělo vyhlásit referendum do 90 dní, jak ukládá zákon. Vedení města však hájí výklad, který umožnil vyhlásit plebiscit až na podzim příštího roku společně s krajskými volbami. Jeho kolega náměstek Matěj Hollan (Žít Brno) řekl, že se aspoň jasně ukáže, jak si lze zákon o referendu vyložit.

Kotzian se pro žalobu rozhodl i proto, že rozhodnutí zastupitelstva zablokuje až do příštího podzimu modernizaci železničního uzlu. Podle zákona město nesmí činit žádná rozhodnutí ohledně předmětu referenda. „Podle nás jde o příliš dlouhou dobu, kdy se nemůže rozhodovat o široké problematice a na svých právech jsou zkráceni zastupitelé i občané," vysvětlil Kotzian.

I v této otázce má vedení města odlišný názor a tvrdí, že lze pracovat například na územních studiích. Správa železniční dopravní cesty navíc chystá zadání studie proveditelnosti, která posoudí vhodnost obou variant, tedy nádraží pod Petrovem a nádraží v odsunuté poloze. Hotová má být právě před volbami a referendem.

V prosinci také Kotzian podal podnět ministerstvu vnitra, aby nařídilo městu zrušit dvě usnesení ohledně modernizace železničního uzlu právě kvůli zákonu o referendu. Jedním usnesením jsou připomínky ke zmíněné studii proveditelnosti a také urbanistická soutěž na řešení Jižního centra s nádražím pod Petrovem.

Poloha nového nádraží se v Brně řeší téměř století, nejnovější diskuse se vedou více než deset let. Především v posledních pěti letech město aktivně prosazovalo odsunutou variantu, nechalo však rozpracovat i variantu pod Petrovem. O referendu uvažuje i jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD), který tvrdí, že o nádraží by neměli rozhodovat jen Brňané. Aby však byly výsledky závazné, musí hlasovat alespoň 35 procent voličů.

Autor: ČTK

21.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies