Rezidentní parkování dopravu v Brně zlepšit nemusí. Právě to je podle zjištění Brněnského deníku Rovnost důvod, proč na něj ministerstvo dopravy odmítlo dát městu osmdesát milionů korun. Kvůli zamítnutí dotace letos v létě Brno uskutečnění projektu o dva roky odložilo.

Potvrdil to mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. „Představitelé Brna v žádosti pozitivní vliv parkovacího systému na dopravu dostatečně nevysvětlili,“ zdůvodnili úředníci zamítnutí.

Kvůli neúspěchu kritizují představitele Brna opoziční zastupitelé. „Kdyby město hospodařilo, jak hospodařit má, určitě se peníze na projekt najdou i bez dotace,“ řekl předseda brněnské ODS Robert Kerndl.

Podle něj je problém také v tom, že se náměstek pro dopravu Matěj Hollan projektu nevěnuje dostatečně. „Myslím si, že radní prostě nejsou připravení,“ dodal.

Ilustrační foto.
Rezidentní parkování? Zavedení město znovu odsouvá. Až na rok 2019

Náměstek Hollan s kritikou nesouhlasí. „Myslím si, že jsme to vysvětlili dostatečně. Ministerstvo dopravy hledá umělé důvody, proč teď projekt shodit. Možná kvůli přetlaku projektů,“ prohlásil. Dodal, že zvažuje i možnost, že město zaplatí parkovací systém ze svého rozpočtu.

Podle Hollana způsobují problémy v zavádění systému i zdlouhavá jednání s politiky, především představiteli městských částí.

Předseda opoziční brněnské ČSSD Oliver Pospíšil vidí příčinu odsouvání v něčem jiném. „Radní dostali strach otvírat takové kontroverzní téma před volbami. Zavedení jakéhokoliv systému parkování totiž přinese negativní odezvu veřejnosti,“ řekl. Narážel přitom na nespokojenost, kterou s plány na parkovací zóny řada Brňanů dlouhodobě vyjadřuje.

Podpora navrženého systému klesá

Ani přes kritiku nepovažuje Hollan odkládání rezidentního parkování za své selhání. „Selhal bych, kdybychom od projektu úplně ustoupili,“ podotkl. Rezidentní parkování stále chce zavést a doufá, že lidé v městských částech s ním nakonec budou spokojení.

Jenže v současnosti nemají k plánu dostatek potřebných informací ani představitelé radnic, které dříve zavedení systému zvažovaly. Hrozí, že od projektu ustoupí. „Rezidentní parkování zavádět chceme, ale rozhodně ne podle systému, který v současnosti navrhuje magistrát,“ řekl například královopolský místostarosta Daniel Valenta.

Stejný názor má i jundrovská starostka Ivana Fajnorová. Na zasedání zastupitelstva chce předložit návrh na odmítnutí rezidentního parkování.

Proti projektu bojuje i bývalý náměstek primátora a předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. „Radní jsou posedlí omezováním řidičů. Systém rezidentního parkování je jeho nástroj,“ upozornil. Dodal, že je přesvědčený, že město systém vůbec nezavede.


Z Brna do Prahy nově jezdí více spojů. Dopravce FlixBus přidal nové autobusy (do zelena). Chce porazit dominantní RegioJet (žluté).
RegioJet zlevnil autobusové jízdenky do Prahy. Reaguje na FlixBus