VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj chce mýtné na svých silnicích

Jižní Morava – Jihomoravský hejtman Michal Hašek chce jednat s ministerstvem dopravy o mýtném na krajských silnicích. Ty podle něj budou trpět kvůli vyššímu mýtu na dálnicích

13.11.2010 14
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Jihomoravský hejtman Michal Hašek chce se svými kolegy z ostatních krajů usilovat o to, aby ministerstvo dopravy zavedlo mýto i na některých úsecích silnic II. a II. třídy, které patří krajům. Podle Haška totiž budou tyto tahy trpět tím, že stát od Nového roku opět zvýší mýtné na dálnicích a rychlostních silnicích. „S dopravci se ministr Vít Bárta dohodl na kompenzacích, s kraji ovšem nikdo o ničem nejednal,“ zlobí se Hašek.

Vyšší mýtné totiž podle Haška vyžene ještě více kamionů z dálnic na souběžné silnice, na jejichž opravu kraj pracně hledá každou korunu. „Je potřeba najít systémové řešení, prostřednictvím kterého podaří najít peníze na opravu a údržbu krajských silnic,“ uvedl Hašek.

Podle jeho představ by bylo nejlepší zpoplatnit tyto silnice pro nákladní dopravu. A to nejlépe od roku 2012 nebo 2013. „Osobní auta by samozřejmě neplatila,“ ujistil řidiče Hašek.

Ministerstvo dopravy, se kterým se hejtman chystá jednat, už na systému mýtného pracuje. Před několika týdny požádalo čtrnáct firem, které se touto problematikou zabývají, aby navrhly systém zpoplatnění silnic I., II. i III. třídy. Součástí návrhu měl být i rozpočet, za který mohou firmy mýtné zavést. „Na žádost zareagovalo deset firem, jejichž nabídky nyní analyzujeme,“ uvedl Tomáš Ervín Dombrovský z tiskového odboru ministerstva.

Jednou z firem, která ministerstvu zaslala svůj návrh, je i SkyToll. Ten provozuje od letošního roku mýtný systém na Slovensku, jehož spuštění trvalo firmě jen jedenáct měsíců. „Navrhujeme vybírat mýto kombinovanou satelitní a mikrovlnnou technologií, spuštění systému bychom byli schopni připravit do 1. července příštího roku,“ uvedla mluvčí společnosti Lenka Lendacká.

Tak rychle však systém fungovat nebude. Ministerstvo chce totiž nejprve vyhodnotit všech deset nabídek a teprve poté se rozhodnout, jakou cestou se vydá. „Začátkem příštího bude v této problematice zřejmě jasněji. Teprve poté se chceme s hejtmany bavit o tom, kolika kilometrům silnic by podle nich mýto prospělo,“ slíbil Dombrovský.

Starostové obcí, kterými silnice zatížené kamiony vedou, uvítají každou změnu k lepšímu. „Čím dřív se situace zlepší, tím lépe,“ zhodnotil například starosta Staroviček na Břeclavsku Vladimír Drmola.

V obci vede silnice II. třídy souběžně s dálnicí D2 a podle Drmoly tvoří kamiony pětinu všech aut, které Starovičkami projedou. „Je jasné, že někteří tudy jezdí kvůli vykládání a nakládání zboží a jezdit tu budou i po případném zavedení mýtného. Zbylé kamiony jsou však tranzitní doprava, a té bychom se zřejmě zbavili,“ doufá Drmola.

Méně optimistický je starosta Nesovic na Vyškovsku Vítězslav Reška. „Zavedení mýta se v našem případě určitě neprojeví na množství kamionů, které projíždí naší obcí. Jsme prostě hlavní tah na Slovensko a řidiči mu dávají přednost i před dálnicí,“ myslí se Reška.

Přesto mýtné nezavrhuje. „Pokud se jeho zavedení projeví na kvalitě silnic, jsem pro. Pokud ale postihne i malé místní dopravce, bude to pohroma pro obce i lidi, protože podraží všechny služby,“ varuje starosta.

Odborníci navíc upozorňují, že na silnicích nižších tříd není tak vysoký provoz jako na dálnicích, a nemusí se zde kvůli tomu vyplatit vybírání mýta podle počtu ujetých kilometrů. „Je potřeba ohlídat, aby byl systém výběru mýta efektivní. Drahé a složité technologie, které měří počet ujetých kilometrů, totiž mohou mít nepřiměřeně vysoké provozní náklady. Na údržbu silnic pak totiž zbyde zbytečně málo peněz,“ upozornil Martin Pípa z Centra dopravního výzkumu.

Výhodnější proto podle něj může být spíše zpoplatnění časové, které například díky obdobě dálniční známky umožní řidiči po určité období využívat vybrané silnice. Zavedení takového systému je totiž rychlé a jeho provoz tolik nestojí.

Autor: Zuzana Taušová

13.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
4

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Ilustrační foto.
2

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

Jižní Morava - Nekvalitní voda a tisíce uhynulých ryb. To je bilance letošního léta v rybnících nejen na Brněnsku. Kromě extrémních veder a nedostatku vody bojovali rybáři se zamořením nádrží sinicemi.

AKTUALIZOVÁNO

Tři obdržené góly za šest minut. Zbrojovku stáhl výprask na dno tabulky

Olomouc, Brno /ANKETA/ – Už po čtrnácti minutách se pro fotbalisty Zbrojovky stala vidina bodového zisku na stadionu Olomouce prakticky utopickou záležitostí. Právě po tomto časovém úseku totiž Brňané prohrávali na hřišti prvoligového nováčka 0:3. Se stavem do konce utkání nepohnuli a po čtvrtém kole soutěže zůstávají na zisku jediného bodu.

V ulicích se objeví další básně o Brně. Nejsložitější je umísťování v centru

Brno – Co mají společného Cejl, Petrov, Obilní trh a hlavní nádraží? Všechna tato místa inspirovala básníky. Brněnské lokality opředené verši mapuje webový projekt Brno poetické. Do konce prázdnin přibude osm básní přímo v ulicích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení