VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj chce mýtné na svých silnicích

Jižní Morava – Jihomoravský hejtman Michal Hašek chce jednat s ministerstvem dopravy o mýtném na krajských silnicích. Ty podle něj budou trpět kvůli vyššímu mýtu na dálnicích

13.11.2010 14
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Jihomoravský hejtman Michal Hašek chce se svými kolegy z ostatních krajů usilovat o to, aby ministerstvo dopravy zavedlo mýto i na některých úsecích silnic II. a II. třídy, které patří krajům. Podle Haška totiž budou tyto tahy trpět tím, že stát od Nového roku opět zvýší mýtné na dálnicích a rychlostních silnicích. „S dopravci se ministr Vít Bárta dohodl na kompenzacích, s kraji ovšem nikdo o ničem nejednal,“ zlobí se Hašek.

Vyšší mýtné totiž podle Haška vyžene ještě více kamionů z dálnic na souběžné silnice, na jejichž opravu kraj pracně hledá každou korunu. „Je potřeba najít systémové řešení, prostřednictvím kterého podaří najít peníze na opravu a údržbu krajských silnic,“ uvedl Hašek.

Podle jeho představ by bylo nejlepší zpoplatnit tyto silnice pro nákladní dopravu. A to nejlépe od roku 2012 nebo 2013. „Osobní auta by samozřejmě neplatila,“ ujistil řidiče Hašek.

Ministerstvo dopravy, se kterým se hejtman chystá jednat, už na systému mýtného pracuje. Před několika týdny požádalo čtrnáct firem, které se touto problematikou zabývají, aby navrhly systém zpoplatnění silnic I., II. i III. třídy. Součástí návrhu měl být i rozpočet, za který mohou firmy mýtné zavést. „Na žádost zareagovalo deset firem, jejichž nabídky nyní analyzujeme,“ uvedl Tomáš Ervín Dombrovský z tiskového odboru ministerstva.

Jednou z firem, která ministerstvu zaslala svůj návrh, je i SkyToll. Ten provozuje od letošního roku mýtný systém na Slovensku, jehož spuštění trvalo firmě jen jedenáct měsíců. „Navrhujeme vybírat mýto kombinovanou satelitní a mikrovlnnou technologií, spuštění systému bychom byli schopni připravit do 1. července příštího roku,“ uvedla mluvčí společnosti Lenka Lendacká.

Tak rychle však systém fungovat nebude. Ministerstvo chce totiž nejprve vyhodnotit všech deset nabídek a teprve poté se rozhodnout, jakou cestou se vydá. „Začátkem příštího bude v této problematice zřejmě jasněji. Teprve poté se chceme s hejtmany bavit o tom, kolika kilometrům silnic by podle nich mýto prospělo,“ slíbil Dombrovský.

Starostové obcí, kterými silnice zatížené kamiony vedou, uvítají každou změnu k lepšímu. „Čím dřív se situace zlepší, tím lépe,“ zhodnotil například starosta Staroviček na Břeclavsku Vladimír Drmola.

V obci vede silnice II. třídy souběžně s dálnicí D2 a podle Drmoly tvoří kamiony pětinu všech aut, které Starovičkami projedou. „Je jasné, že někteří tudy jezdí kvůli vykládání a nakládání zboží a jezdit tu budou i po případném zavedení mýtného. Zbylé kamiony jsou však tranzitní doprava, a té bychom se zřejmě zbavili,“ doufá Drmola.

Méně optimistický je starosta Nesovic na Vyškovsku Vítězslav Reška. „Zavedení mýta se v našem případě určitě neprojeví na množství kamionů, které projíždí naší obcí. Jsme prostě hlavní tah na Slovensko a řidiči mu dávají přednost i před dálnicí,“ myslí se Reška.

Přesto mýtné nezavrhuje. „Pokud se jeho zavedení projeví na kvalitě silnic, jsem pro. Pokud ale postihne i malé místní dopravce, bude to pohroma pro obce i lidi, protože podraží všechny služby,“ varuje starosta.

Odborníci navíc upozorňují, že na silnicích nižších tříd není tak vysoký provoz jako na dálnicích, a nemusí se zde kvůli tomu vyplatit vybírání mýta podle počtu ujetých kilometrů. „Je potřeba ohlídat, aby byl systém výběru mýta efektivní. Drahé a složité technologie, které měří počet ujetých kilometrů, totiž mohou mít nepřiměřeně vysoké provozní náklady. Na údržbu silnic pak totiž zbyde zbytečně málo peněz,“ upozornil Martin Pípa z Centra dopravního výzkumu.

Výhodnější proto podle něj může být spíše zpoplatnění časové, které například díky obdobě dálniční známky umožní řidiči po určité období využívat vybrané silnice. Zavedení takového systému je totiž rychlé a jeho provoz tolik nestojí.

Autor: Zuzana Taušová

13.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kometa startuje semifinále proti pevné obraně a nejlepšímu oslabení v play-off

Ilustrační foto.
4

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Konflikty na plážích přehrady chtěli vyřešit zákazem vstupu psů. Brno to odmítlo

Brno – Léto u vody mohou strávit i svými čtyřnohými nejlepšími přáteli lidé u Brněnské přehrady. Rada města v úterý totiž nepřijala návrh městské části Kníničky, aby zakázala pohyb psů v okolí Sokolského koupaliště.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Dodávka narazila do čisticího vozu. Jeho řidič si zlomil nos

Brno – Nešťastně skončila pracovní směna pro řidiče čisticího vozu, který ve středu ráno uklízel silnici v Černovické ulici v Brně. Do auta zezadu nabourala dodávka, muž si při nárazu zlomil nos. I přes značně poničenou přední část dodávky její posádka vyvázla bez zranění.

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Brno - V Jihomoravském kraji v úterý padly dva teplotní rekordy. Meteorologové naměřili 21,1 stupně v Troubsku u Brna a 21,6 stupně v Brodě nad Dyjí. V obou případech padla pět let stará dosavadní teplotní maxima.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies