VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj chce vyměnit ''šalinkarty'' za čipy

Brno - Společnost Kordis chce nahradit klasické papírové předplatní jízdenky čipovými kartami. K systému, jenž má začít fungovat v roce 2012, jsou Brňané skeptičtí.

26.10.2009 29
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pondělí ve 20:00, najdete v úterním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Velká změna čeká všechny, kteří pravidelně jezdí hromadnou dopravou v Brně a na jižní Moravě. Klasickým papírovým předplatním jízdenkám, takzvaným šalinkartám, totiž zřejmě brzy odzvoní a nahradí je čipové karty. Tedy alespoň podle plánů společnosti Kordis, jež dopravu na jižní Moravě organizuje. „Máme zpracovaný projekt, teď vše závisí hlavně na penězích,“ uvedl ředitel společnosti Kordis Jaromír Holec.

Podle něj budou čipové karty pro cestující mnohem pohodlnější než stávající papírové. „Platit se bude pomocí převodu na účet. A to jde díky internet bankingu třeba z domu od počítače,“ slíbil cestujícím konec dlouhých front před pokladnami Holec.

Nový systém přinese i další výhody. Lidé zaplatí za cestu mezi dvěma body a je jedno, kterou trasu si zvolí. „Například mezi Brnem a Hodonínem jezdí linky po dvou trasách, z nichž každá vede jinými tarifními pásmy. Kdo jezdí jednou trasou, nemá předplacenou tu druhou. To skončí,“ řekl Holec. Dodal, že snazší práci budou mít i revizoři. „Oni i řidiči linkových autobusů dostanou snímače, jež jim řeknou, zda má cestující zaplaceno,“ uvedl.

Nové šalinkarty by měli lidé dostat do tří let. Projekt totiž podporují i krajští zastupitelé. „Schválili na něj až devětašedesát milionů korun,“ uvedl krajský mluvčí Jan Chmelíček. Pět milionů půjde přímo z kraje a zbylých čtyřiašedesát se má později vrátit z dotací Evropské unie. „Na zavedení karet se pracuje od poloviny roku. Hotové vše bude v polovině roku 2012,“ řekl Chmelíček.

Náměstek brněnského primátora a člen dozorčí rady brněnského dopravního podniku Martin Ander je k novince skeptický. „Bojím se fiaska, kterým skončily podobné snahy v polovině devadesátých let,“ upozornil Ander.

Poprvé se totiž Brno o zavedení čipových karet snažilo už v roce 1994. „Tenkrát firma Ceres podcenila náročnost úkolu a vše skončilo naprostým debaklem. Na plastové karty se musely vylepovat samolepicí kupony,“ popsala neúspěšnou akci mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Tehdejší městský zastupitel Mojmír Vlašín zdůraznil, že ředitel firmy Ceres tehdy zmizel do zahraničí s miliony, které muselo zaplatit Brno. „Už na začátku se mi nezdál čas, za který chtěli vše zvládnout. Každou kartu by museli zvládnout za pět vteřin i s vyfocením cestujícího,“ řekl Vlašín.

Na plastové šalinkarty nevzpomínají v dobrém ani Brňané, kteří před patnácti lety stáli dlouhé fronty na jejich pořízení. „Ještě ke všemu se za to platilo,“ podotkl Vladimír Kašpar. Podle ředitele Kordisu něco podobného teď nehrozí. „Za ty roky technika pokročila. Tentokrát navíc nejde jen o Brno, ale o celý kraj a díky provázanosti integrovaných systémů vlastně o celou republiku. Proto všechno připravujeme opravdu pečlivě,“ ujistil cestující Holec.

Čtěte více v pondělním vydání Brněnského deníku Rovnost

Autor: Petr Jeřábek

Vyhovují vám současné předplatní jízdenky?

Ano

75 %

Ne

25 %

Hlasovalo: 153

Anketa byla ukončena

26.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 29
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vedoucí Modré linky důvěry Bohuslava Horská.

První sex, sebepoškozování, jmenuje nejčastější dotazy dětí vedoucí linky důvěry

Brněnská spalovna. Ilustrační foto.

V brněnské spalovně shoří odpad od tří milionů lidí. Po rozšíření o třetí kotel

AKTUALIZOVÁNO

Ve Francouzské ulici v noci hořela tři auta. Včetně mercedesu za milion

Brno - Brněnští hasiči museli v noci po třetí hodině likvidovat požár tří osobních aut ve Francouzské ulici. „Zcela shořel mercedes a Renault Scénic, oheň navíc poškodil ještě hyundai," informoval mluvčí jihomoravských hasičů Jan Dvořák.

Vodojemy v Brně se podobají oblíbené istanbulské památce, říká znalec podzemí Svoboda

Brno /FOTOGALERIE/ – Již zanedlouho se Brňané i přespolní vyřádí na adrenalinových prohlídkách brněnského podzemí. Lidé při nich vstoupí na dosud nepřístupná, ale zato zajímavá místa, jen s helmami a čelovkami. Úzkými štolami a žebříky do podzemí, které návštěvníci zakusí, již nespočetněkrát prošel znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda. Právě on se velkou měrou na zpřístupnění nových tras podílí.

Přetížená řečkovická pošta dostane další klienty. Jehnice ztratí výdejní místo

Brno - Fronty na vyzvednutí zásilek se na poště v Řečkovicích od začátku března ještě prodlouží. Pro odložené zásilky si sem přijdou i lidé z Jehnic a Ořešína, kteří by jinak využili výdejní místo v jehnickém obchodě. Do konce února totiž obchod zavře a s ním skončí i výdejní místo.

Soupeř? Zmuchlané košile. Nejtěžší je vyžehlit manžety, říká účastnice soutěže

Brno – Že žehlení není ryze ženská záležitost přišli v sobotu dokázat muži na mistrovství v žehlení. Týmy i jednotlivci v Nákupním centru Královo Pole poměřili síly, když jim organizátoři přichystali zmuchlané košile.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies