VYBERTE SI REGION

Krajské mosty: Katastrofa?

Brno - Stotřiapadesát městských. Jednasedmdesát krajských. Dvaašedesát státních. Devatenáct tramvajových. Právě tolik mostů stojí na území města Brna. A mnohé z nich na tom nejsou zrovna nejlépe. Jejich „zdraví“ známkují odborníci sedmistupňovou škálou.

11.3.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Freiberg

Nejhorší, sedmičku, znamenající havarijní stav, mají brněnští silničáři poznamenánu u tří mostů. „Nejhorší situace je u těch, které patří kraji. Ty leží na silnicích druhé a třetí třídy. V havarijním stavu je most v Tumaňanově ulici v Mokré Hoře, v ulici Blanenská a na křížení ulic Studená a Merhautova,“ vypočetl problematické oblasti správní ředitel Brněnských komunikací Roman Nekula. Podle něj dává kraj na úpravu svých mostů málo peněz.

Ve špatném stavu jsou také státní mosty na silnicích první třídy. „Ty jsou samozřejmě větší a výrazněji zatíženy dopravou. Téměř tři čtvrtiny z nich spadají do kategorie uspokojivého až havarijního stavu,“ vysvětlil Nekula.

Tam zařadil i nejdelší most v Brně, který stojí v ulici Vídeňská u Ústředního hřbitova. Relativně nejlépe jsou na tom mosty, které patří městu Brnu. „Poslední dobou se nám podařilo stav mostů výrazně zlepšit. V letošním roce plánujeme opravu mostu v Holzově ulici. Tam bude třeba asi dvacet milionů korun,“ uvedl Nekula.

Pro příští rok mají stavební specialisté naplánovanou opravu mostu na spojce Stará dálnice a Kubíčkova.
Mosty se potýkají s problémy jako je zatékání do konstrukce, často postupně chátrají. „Například kvůli rezivění výztuže nebo rozpadu betonu,“ popsal potíže ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Špatně „oznámkované“ mosty pravidelně kontrolují specialisté.

„Jednou nebo dvakrát ročně děláme běžnou prohlídku. Při ní kontrolujeme most hlavně vizuálně. Hlavní prohlídku plánujeme jednou za několik let. Taková kontrola je pak důkladná a technici často lezou i dovnitř pilířů,“ řekl Nekula.
Právě při takové prohlídce neobstál provizorní most přes řeku Svratku u Tišnova. „Na silnici mezi Tišnovem a Předklášteřím jsme jej raději zavřeli,“ řekl Zouhar. Jeho obnovení plánují silničáři na příští rok.

Torzo slavného mostu v Ivančicích je na odpis

Slavný železniční most mezi Ivančicemi a Moravskými Bránicemi na Brněnsku má před sebou možná poslední měsíce.

Na zachování jeho torza, které z dominanty okolí zbylo, totiž nikdo nemá peníze. Od roku 1994 viadukt vlastní město Ivančice, které si opravu nemůže dovolit. „Zbylo zde jen torzo, keré začíná být nebezpečné. Je staticky špatně ukotvené na bránické straně. Náklady na rekonstrukci by byly obrovské,“ vysvětlil starosta Ivančic Vojtěch Adam.

Technická památka však ohrožuje kolemjdoucí a po několika vážných úrazech, které si zde způsobili vyznavači skoku na laně, zřejmě zbývá jediná možnost. „Na opravu skutečně nemáme dostatek peněz. Je tedy možné, že budeme muset most úplně zbourat,“ posteskl si Adam.

Mostu se kdysi říkalo Eiffelův. Díky podobnosti se známou pařížskou věží si obyvatelé Ivančic na Brněnsku mysleli, že jejich most stavěl slavný Gustav Eiffel. Železniční viadukt v Ivančicích však zřejmě nemá se zmiňovaným architektem nic společného. „Veřejnou soutěží byla stavba svěřena renomovaným francouzským železárnám Cail a spol. Vzhledem ke zkušenostem této firmy se stavbou železných mostů a její výborné pověsti jí bylo povoleno užít její vlastní materiály a detailní úpravy projektu,“ popsal kurátor Ondřej Merta z Technického muzea v Brně.

Most přes údolí řeky Jihlavy postavila firma v letech 1868–1870. Na trati do Vídně podle projektu Karla von Rupperta. „Pět jehlanovitých pilířů ukotvili dělníci ve zděných soklech obložených masivními kvádry,“ popisuje most Dušan Josef v knize Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.

Ocelový železniční most byl dlouhý 373,5 metru a čněl do výšky téměř pětačtyřiceti metrů nad údolím. „V roce 1978 pak zhruba 108letá historie železničního provozu na viaduktu skončila. Vlaky začaly jezdit na novém mostu,“ dodal Merta.

V roce 1999 dělníci rozebrali zbytek starého viaduktu, když už o osm let dřív část mostu odstranili. Stát zůstalo pouze torzo tvořené mimo jiné kamennými patkami, jedním pilířem a břehovou opěrou.

Autor: Barbora Kurcová

11.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tvář klipu VUT, který láká mladé ženy ke studiu na technice.

VIDEO: Holky na techniku patří, láká studentky nový klip VUT

Ilustrační foto.

Zloděj chtěl odjet s lupem, nenastartoval dodávku

Bojovat a makat. Kometa už se nastavuje na play-off mód, v Hradci se vyplatil

Brno – Ladí se na play-off hru. Hokejisté brněnské Komety v nedělním duelu v Hradci Králové vydřeli vítězství 4:3 v prodloužení. Upustili od líbezných kombinací a předvedli jednoduchou hru, která je po třech nezdarech už dovedla k výhře. „Měli bychom s blížícím se play-off hrát tento hokej nadále. Jsem rád, že se nám to v Hradci konečně podařilo. I zápas se Zlínem nebyl špatný, jen jsme bohužel nedávali branky," připomněl asistent kouče Komety Martin Pešout páteční domácí porážku 2:4.

Ořešínská madona putuje domácnostmi. Čeká na opravu zvoničky

Brno – Od domu k domu nyní putuje socha Panny Marie Ořešínské v brněnském Ořešíně. Sochu, kterou tamní obyvatelé zakoupili od francouzských řádových sester, si budou předávat tamní rodiny do doby, než opraví zvonici, pro kterou Pannu Marii pořídili. „Zatím ji mělo sedm rodin, jedna dokonce přes Vánoce," řekl starosta Jan Levíček.

Lidé zaznamenávají místa do čichové mapy Brna. Voní jim třeba pivovar

Brno /ANKETA/ – Mendlovo náměstí páchne, na Úvoze se kvůli smogu téměř nedá dýchat. Na přibližně dvě desítky podobně nelibě páchnoucích míst v brněnských ulicích už upozornili lidé na internetu. Díky takzvané čichové mapě, kterou na web minulý týden umístili její autoři.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies