VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krajské volby: poprvé přesně před 10 lety

Jižní Morava /ANKETA/ – Že není dnešní datum na rozdíl toho včerejšího nijak výjimečné? Je, i když to mnoho Jihomoravanů neví. Přesně před deseti lety se totiž konaly první krajské volby. Tehdy lidé volili představitele Brněnského kraje, svůj dnešní název dostal kraj až v květnu 2001.

12.11.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační: Vlajka jihomoravského kraje Foto: http://cs.wikipedia.org

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pátek ve 20:00, najdete v sobotním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Velmi problematický. Tak politolog Stanislav Balík hodnotí vznik krajů. „Nikdo pořádně nevěděl, proč vlastně vznikají a jaké mají mít povinnosti. Hejtmani proto poměrně dlouho čekali na vymezení svých pravomocí,“ uvedl Balík.

S tím, že začátky nebyly právě lehké, souhlasí i tehdejší jihomoravský hejtman Stanislav Juránek. „Zřízení krajů nedoprovázela žádná peněžní podpora od státu. Kraj začínal jako velmi chudý,“ zavzpomínal Juránek. První rozpočet byl asi 200 milionů korun. „To je jako pro větší město,“ řekl Juránek.

V současné době kraj operuje s nesrovnatelně vyšší částkou, přibližně 14 miliardami ročně. „Kraj postupně nabíral úkoly, tím rostl jeho význam a krůček po krůčku i rozpočet,“ vysvětlil Juránek.

Čtrnáct je moc

Rozdělení republiky do čtrnácti krajů, z nichž jedním je Praha, se mnohým politikům ani politologům nelíbí dodnes. „Na tam malé území je to zbytečně moc,“ řekl Balík.Členění podle něj navíc rozbilo některá území se společnou historií a kulturou. Nejvíce prý na severu Čech. A naopak sloučilo místa, která nemají žádnou společnou vazbu. „To je případ kraje Vysočina. Například Velká Bíteš by rozhodně neměla mít za centrální město Jihlavu, ale Brno,“ upozornil Balík.

Velký pokus o nápravu uskutečnili poslanci ve spolupráci s kraji k prvnímu lednu 2005. Toho dne zákonem převedli pětadvacet obcí z kraje Vysočina do Jihomoravského kraje. „Pro mě to byla srdeční záležitost. Sám pocházím z končin, které stát přidělil Vysočině, přitom patří spíše na jižní Moravu,“ řekl současný jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Jihomoravský kraj se rozrostl a změnil svůj název.

Čím Jihomoravský kraj vyniká? Minulý i současný hejtman na tuto otázku odpovídají stejně: integrovaným dopravním systémem. Podle Haška je to nejkomplexnější dopravní sytém v republice. „Naše znalosti předáváme i dalším městům,“ pochlubil se Hašek.

Dopravní systém není jediným úspěchem, kterého si hejtmani cení. „Jsme první kraj s víceletým financováním neziskových organizací. Tím jsme zachránili mnoho důležitých institucí,“ připomněl Juránek.

Oba přední muži kraje se shodnou i na problémech jižní Moravy. Jsou jimi školství a doprava. „Máme mnoho středních škol, které jsou čím dál tím míň obsazené. Platit poloprázdné učebny přitom zbytečně zatěžuje náš rozpočet,“ zdůraznil Hašek.

Špatné silnice

Přestože region vyniká svým dopravním systémem, úplně bez chyby doprava není. Mnoho obcí a měst trápí špatný stav silnic. Kraj jich spravuje přes čtyři tisíce kilometrů. „Ministr dopravy Bárta zvedá mýtné, dá se tedy očekávat přesun přetížených kamionů na krajské silnice,“ řekl Hašek. Změny chce dosáhnout buď podílem kraje na silniční dani, nebo zavedením mýtného na některých krajských komunikacích.

A jak Jihomoravský kraj vnímají jeho obyvatelé? Ředitel Gymnázia Vyškov Václav Klement si spolupráci pochvaluje. „Na kraji jsou vždy ochotni a schopni nám pomoci,“ uvedl Klement. Při srovnání se státními úřady má jasno. „V případě ministerstva školství součinnost pokulhává,“ dodal Klement.

Kraj také dokázal přilákat do Brna špičkové vědce a velké investory. „Miliardové projekty jako technologický institut CEITEC nebo centrum klinického výzkumu ICRC by bez přispění kraje určitě nevznikly. Dodal jim váhu a oporu,“ uvedl Petr Chládek z Jihomoravského inovačního centra.

Autor: Ondřej Galamboš

Má dostat kraj více pravomocí?

Ano

81 %

Ne

19 %

Hlasovalo: 31

Anketa byla ukončena

12.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies