VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krajské volby: poprvé přesně před 10 lety

Jižní Morava /ANKETA/ – Že není dnešní datum na rozdíl toho včerejšího nijak výjimečné? Je, i když to mnoho Jihomoravanů neví. Přesně před deseti lety se totiž konaly první krajské volby. Tehdy lidé volili představitele Brněnského kraje, svůj dnešní název dostal kraj až v květnu 2001.

12.11.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační: Vlajka jihomoravského kraje Foto: http://cs.wikipedia.org

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pátek ve 20:00, najdete v sobotním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Velmi problematický. Tak politolog Stanislav Balík hodnotí vznik krajů. „Nikdo pořádně nevěděl, proč vlastně vznikají a jaké mají mít povinnosti. Hejtmani proto poměrně dlouho čekali na vymezení svých pravomocí,“ uvedl Balík.

S tím, že začátky nebyly právě lehké, souhlasí i tehdejší jihomoravský hejtman Stanislav Juránek. „Zřízení krajů nedoprovázela žádná peněžní podpora od státu. Kraj začínal jako velmi chudý,“ zavzpomínal Juránek. První rozpočet byl asi 200 milionů korun. „To je jako pro větší město,“ řekl Juránek.

V současné době kraj operuje s nesrovnatelně vyšší částkou, přibližně 14 miliardami ročně. „Kraj postupně nabíral úkoly, tím rostl jeho význam a krůček po krůčku i rozpočet,“ vysvětlil Juránek.

Čtrnáct je moc

Rozdělení republiky do čtrnácti krajů, z nichž jedním je Praha, se mnohým politikům ani politologům nelíbí dodnes. „Na tam malé území je to zbytečně moc,“ řekl Balík.Členění podle něj navíc rozbilo některá území se společnou historií a kulturou. Nejvíce prý na severu Čech. A naopak sloučilo místa, která nemají žádnou společnou vazbu. „To je případ kraje Vysočina. Například Velká Bíteš by rozhodně neměla mít za centrální město Jihlavu, ale Brno,“ upozornil Balík.

Velký pokus o nápravu uskutečnili poslanci ve spolupráci s kraji k prvnímu lednu 2005. Toho dne zákonem převedli pětadvacet obcí z kraje Vysočina do Jihomoravského kraje. „Pro mě to byla srdeční záležitost. Sám pocházím z končin, které stát přidělil Vysočině, přitom patří spíše na jižní Moravu,“ řekl současný jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Jihomoravský kraj se rozrostl a změnil svůj název.

Čím Jihomoravský kraj vyniká? Minulý i současný hejtman na tuto otázku odpovídají stejně: integrovaným dopravním systémem. Podle Haška je to nejkomplexnější dopravní sytém v republice. „Naše znalosti předáváme i dalším městům,“ pochlubil se Hašek.

Dopravní systém není jediným úspěchem, kterého si hejtmani cení. „Jsme první kraj s víceletým financováním neziskových organizací. Tím jsme zachránili mnoho důležitých institucí,“ připomněl Juránek.

Oba přední muži kraje se shodnou i na problémech jižní Moravy. Jsou jimi školství a doprava. „Máme mnoho středních škol, které jsou čím dál tím míň obsazené. Platit poloprázdné učebny přitom zbytečně zatěžuje náš rozpočet,“ zdůraznil Hašek.

Špatné silnice

Přestože region vyniká svým dopravním systémem, úplně bez chyby doprava není. Mnoho obcí a měst trápí špatný stav silnic. Kraj jich spravuje přes čtyři tisíce kilometrů. „Ministr dopravy Bárta zvedá mýtné, dá se tedy očekávat přesun přetížených kamionů na krajské silnice,“ řekl Hašek. Změny chce dosáhnout buď podílem kraje na silniční dani, nebo zavedením mýtného na některých krajských komunikacích.

A jak Jihomoravský kraj vnímají jeho obyvatelé? Ředitel Gymnázia Vyškov Václav Klement si spolupráci pochvaluje. „Na kraji jsou vždy ochotni a schopni nám pomoci,“ uvedl Klement. Při srovnání se státními úřady má jasno. „V případě ministerstva školství součinnost pokulhává,“ dodal Klement.

Kraj také dokázal přilákat do Brna špičkové vědce a velké investory. „Miliardové projekty jako technologický institut CEITEC nebo centrum klinického výzkumu ICRC by bez přispění kraje určitě nevznikly. Dodal jim váhu a oporu,“ uvedl Petr Chládek z Jihomoravského inovačního centra.

Autor: Ondřej Galamboš

Má dostat kraj více pravomocí?

Ano

81 %

Ne

19 %

Hlasovalo: 31

Anketa byla ukončena

12.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Uber bude jezdit hned, jak dostane písemné rozhodnutí soudu. Ten má na to 30 dnů

Ilustrační foto.

Hořící cisterna s asfaltem: před příjezdem hasičů zkrotil plameny řidič auta

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Jižní Morava – Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Jubilejní ohňostroje: ekologové chtějí raději světelnou show

Brno /INFOGRAFIKA/ - Desítky tisíc lidí v ulicích o víkendu sledovaly oblohu nad hradem Špilberk. Letos naposledy zářila barvami při ohňostroji přehlídky Ignis Brunensis. „Závěrečný ohňostroj vidělo sto třicet tisíc lidí. Všech sedm ohňostrojů nad Brnem přilákalo přes milion diváků," informoval za pořadatele Ondřej Morávek. Ani po dvaceti letech se ale někteří lidé s existencí přehlídky nesmířili.

Farmářské trhy? Málo problematické. Loni inspektoři zjistili jen dva nedostatky

Jižní Morava /ANKETA, INFOGRAFIKA/ – Místní produkty, čerstvé ovoce a zelenina, vonící pečivo. Jihomoravané na farmářských trzích hledají především kvalitní potraviny.

AKTUALIZOVÁNO

Zamaštěná dálnice blokovala provoz 7 hodin. Při nehodě se vysypaly prasečí kůže

Rousínov /FOTOGALERIE/ – Kovové výlisky a vepřové kůže v úterý po čtvrté hodině odpoledne zkomplikovaly provoz na dálnici D1 u Rousínova. Vysypaly se ze dvou nákladních aut, která se tam srazila.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies