VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kritika z jihu. Starostové upozorňují, že kraj neřeší znečištění dopravou

Brněnsko – Už roky pravidelně na chatu kousek za Ostopovicemi jezdí Miloš Drápal. Okolí vesnice se mu sice líbí, ale má obavy o budoucnost. Nelíbí se mu plány na stavbu další rušné silnice. „Je tu sice hezky, ale hlavně večer se oblastí rozléhá hučení z nedaleké dálnice D1. Pokud tady postaví další hlučnou silnici, bude to k nevydržení. Chudáci ti, kteří v Ostopovicích bydlí," řekl Drápal. S hlukem a znečištěným ovzduším kvůli dopravě se potýkají i další obce na jih od Brna. Jejich starostové teď ostře kritizují návrh Zásad územního rozvoje kraje. Podle nich problémy ignoruje.

10.2.2016 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Autoři návrhu krajského územního plánu se rozhodli momentálně neřešit výběr tras silnic, zejména plánované dálnice D43, v okolí Brna. Tuto oblast proto vynechali. „Kraj oddaluje řešení nejpalčivějšího problému, kterým je znečištění vzduchu na jihu Brna. To způsobuje zejména tranzitní doprava. Je nutné ji co nejvíce odvádět z města i okolí," upozornil starosta Ostopovic Jan Symon.

Čekají na Brno

Zástupci kraje tvrdí, že nic jiného dělat nemohou. „Kraj postrádá aktuální územní plán Brna, z něhož jasně vyplyne, kde bude silnice D43 potřebná. Navíc zásady nevynechávají Brno a okolí úplně, řeší například obchvaty Bosonoh či Tuřan," řekl krajský radní Antonín Tesařík.

Symon spolu s dalšími starosty se však obává, že pokud krajští zastupitelé návrh zásad schválí ve své nynější podobě, dopravní situace se zhorší. Ostopovice již nyní trpí blízkostí dálnice D1. „Bojíme se, že obec bude obklíčená dálnicemi a vzduch se tady již nebude dát dýchat," dodal.

Starostové tvrdí, že pokud se tranzitní doprava neodkloní ještě před Brnem, všechna auta podle nich přijedou po D52 do jižních částí Brna a pak budou najíždět na dálnici D1 na Prahu. „Proti tomu se budeme bránit všemi dostupnými prostředky. Nevylučujeme ani podání žaloby," uvedl místostarosta městské části Brno-jih Zdeněk Rotrekl.

Oblast kolem brna krajský územní plán neřeší.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Nespokojení starostové chtějí, aby se auta z Prahy do Vídně odpojovala z D1 ještě před hranicemi Brněnska u Jihlavy. „Vždyť už před sto lety se z Vídně do Prahy jezdilo po císařské cestě po trase ze Znojma do Jihlavy. Je nesmyslné, aby auta z Vídně do Prahy jela zajížďkou okolo Nebovid," zdůraznil starosta Nebovid Milan Mojžíš.

Naopak auta jedoucí ze severu na jih a naopak mají podle starostů Brno objet po plánované dálnici D55 ve Zlínském kraji.

Starostové zdůrazňují, že plánované zahuštění dopravy na jihu zhorší již nyní překračované limity prašnosti. „Už teď se jedná o protiprávní stav. A návrh Zásad územního rozvoje počítá s přivedením dalších desetitisíců aut do Brna a okolí, a ovzduší se ještě zhorší," řekl starosta brněnských Chrlic Lukáš Fila.

Podle kraje jsou obavy neopodstatněné. „Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko k návrhu zásad. Bere je jako návrh s řadou záměrů, jež mají přispět ke zlepšení kvality ovzduší," uvedl předseda krajské Komise dopravy a územního rozvoje Roman Vykoukal. Dodal, že kraj splnil všechny zákonné předpisy.

Lepší vzduch

To potvrdil i radní Tesařík. „Tvrzení, že kraj koná protiprávně, již dávno vyvrátila souhlasná stanoviska ministerstev pro životní prostředí, pro místní rozvoj a dopravy. Kromě toho v městských částech nesouhlasících s vydáním zásad znečištění limity nepřekračuje. Ovzduší tam je mírně znečištěné a pozorujeme setrvalý trend zlepšování kvality ovzduší," uvedl Tesařík.

Proti současnému návrhu ovšem stojí i náměstek brněnského primátora pro územní plánování Martin Ander. „Není vůbec jasné, kudy povedou silnice v Brně a okolních obcích," okomentoval.

Tesařík ovšem tvrdí, že právě Ander blokuje spolupráci kraje a města v územním plánování. „Klíčový problém je totiž doprava směřující cíleně do Brna, na kterou není územní plán města připraven," shrnul Tesařík.

Kraj plánuje Zásady územního rozvoje v konečné podobě zveřejnit ještě před podzimními krajskými volbami.

ELIŠKA GÁFRIKOVÁ

Autor: Redakce

10.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Udusily se, nebo je zabily výkaly? V rybníce u Předklášteří zemřely stovky ryb

Nejsem dobrý hlavičkář, smál se autor vítězné trefy proti Liberci Řezníček

Brno – Když se trefí, Zbrojovka zákonitě boduje. V letošním ročníku nejvyšší české fotbalové soutěže sice útočník Jakub Řezníček vstřelil teprve čtvrtou branku z osmnácti utkání, ale Zbrojovka z těchto duelů brala osm bodů. V sobotu poprvé v aktuálním ročníku skóroval na domácím stadionu v Srbské ulici a jeho hlavička přinesla nesmírně důležitou výhru 1:0 s Libercem.

Při ničení okna se pořezal. Chtěl obvaz, proto ještě rozbil výplň dveří obchodu

Kobynice – Přezdívku Old Shatterhand si zřejmě nevyslouží dvaadvacetiletý vandal, který v noci řádil v Kobylnicích.

AKTUALIZOVÁNO

Chceme přitáhnout do kraje mozky, teď se sem ale nemají jak dostat, řekl hejtman

Brno – Kraj potřebuje chytré mozky a šikovné ruce, nemá je ale jak sem dostat. Tak se dá shrnout závěr pondělní diskuse, kterou pořádal Deník Rovnost. Debatovali v ní jihomoravský hejtman Bohumil Šimek, krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák a další hosté. Hlavními tématy byla doprava, zásady územního rozvoje a jižní Morava jako kraj vyspělých technologií. Celou panelovou debatu jste mohli také sledovat online.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies