VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kritika z jihu. Starostové upozorňují, že kraj neřeší znečištění dopravou

Brněnsko – Už roky pravidelně na chatu kousek za Ostopovicemi jezdí Miloš Drápal. Okolí vesnice se mu sice líbí, ale má obavy o budoucnost. Nelíbí se mu plány na stavbu další rušné silnice. „Je tu sice hezky, ale hlavně večer se oblastí rozléhá hučení z nedaleké dálnice D1. Pokud tady postaví další hlučnou silnici, bude to k nevydržení. Chudáci ti, kteří v Ostopovicích bydlí," řekl Drápal. S hlukem a znečištěným ovzduším kvůli dopravě se potýkají i další obce na jih od Brna. Jejich starostové teď ostře kritizují návrh Zásad územního rozvoje kraje. Podle nich problémy ignoruje.

10.2.2016 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Autoři návrhu krajského územního plánu se rozhodli momentálně neřešit výběr tras silnic, zejména plánované dálnice D43, v okolí Brna. Tuto oblast proto vynechali. „Kraj oddaluje řešení nejpalčivějšího problému, kterým je znečištění vzduchu na jihu Brna. To způsobuje zejména tranzitní doprava. Je nutné ji co nejvíce odvádět z města i okolí," upozornil starosta Ostopovic Jan Symon.

Čekají na Brno

Zástupci kraje tvrdí, že nic jiného dělat nemohou. „Kraj postrádá aktuální územní plán Brna, z něhož jasně vyplyne, kde bude silnice D43 potřebná. Navíc zásady nevynechávají Brno a okolí úplně, řeší například obchvaty Bosonoh či Tuřan," řekl krajský radní Antonín Tesařík.

Symon spolu s dalšími starosty se však obává, že pokud krajští zastupitelé návrh zásad schválí ve své nynější podobě, dopravní situace se zhorší. Ostopovice již nyní trpí blízkostí dálnice D1. „Bojíme se, že obec bude obklíčená dálnicemi a vzduch se tady již nebude dát dýchat," dodal.

Starostové tvrdí, že pokud se tranzitní doprava neodkloní ještě před Brnem, všechna auta podle nich přijedou po D52 do jižních částí Brna a pak budou najíždět na dálnici D1 na Prahu. „Proti tomu se budeme bránit všemi dostupnými prostředky. Nevylučujeme ani podání žaloby," uvedl místostarosta městské části Brno-jih Zdeněk Rotrekl.

Oblast kolem brna krajský územní plán neřeší.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Nespokojení starostové chtějí, aby se auta z Prahy do Vídně odpojovala z D1 ještě před hranicemi Brněnska u Jihlavy. „Vždyť už před sto lety se z Vídně do Prahy jezdilo po císařské cestě po trase ze Znojma do Jihlavy. Je nesmyslné, aby auta z Vídně do Prahy jela zajížďkou okolo Nebovid," zdůraznil starosta Nebovid Milan Mojžíš.

Naopak auta jedoucí ze severu na jih a naopak mají podle starostů Brno objet po plánované dálnici D55 ve Zlínském kraji.

Starostové zdůrazňují, že plánované zahuštění dopravy na jihu zhorší již nyní překračované limity prašnosti. „Už teď se jedná o protiprávní stav. A návrh Zásad územního rozvoje počítá s přivedením dalších desetitisíců aut do Brna a okolí, a ovzduší se ještě zhorší," řekl starosta brněnských Chrlic Lukáš Fila.

Podle kraje jsou obavy neopodstatněné. „Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko k návrhu zásad. Bere je jako návrh s řadou záměrů, jež mají přispět ke zlepšení kvality ovzduší," uvedl předseda krajské Komise dopravy a územního rozvoje Roman Vykoukal. Dodal, že kraj splnil všechny zákonné předpisy.

Lepší vzduch

To potvrdil i radní Tesařík. „Tvrzení, že kraj koná protiprávně, již dávno vyvrátila souhlasná stanoviska ministerstev pro životní prostředí, pro místní rozvoj a dopravy. Kromě toho v městských částech nesouhlasících s vydáním zásad znečištění limity nepřekračuje. Ovzduší tam je mírně znečištěné a pozorujeme setrvalý trend zlepšování kvality ovzduší," uvedl Tesařík.

Proti současnému návrhu ovšem stojí i náměstek brněnského primátora pro územní plánování Martin Ander. „Není vůbec jasné, kudy povedou silnice v Brně a okolních obcích," okomentoval.

Tesařík ovšem tvrdí, že právě Ander blokuje spolupráci kraje a města v územním plánování. „Klíčový problém je totiž doprava směřující cíleně do Brna, na kterou není územní plán města připraven," shrnul Tesařík.

Kraj plánuje Zásady územního rozvoje v konečné podobě zveřejnit ještě před podzimními krajskými volbami.

ELIŠKA GÁFRIKOVÁ

Autor: Redakce

10.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.
7 18

Jubilejní ohňostroje: ekologové chtějí raději světelnou show

Ilustrační foto.

Farmářské trhy? Málo problematické. Loni inspektoři zjistili jen dva nedostatky

AKTUALIZOVÁNO

Zamaštěná dálnice blokovala provoz 7 hodin. Při nehodě se vysypaly prasečí kůže

Rousínov /FOTOGALERIE/ – Kovové výlisky a vepřové kůže v úterý po čtvrté hodině odpoledne zkomplikovaly provoz na dálnici D1 u Rousínova. Vysypaly se ze dvou nákladních aut, která se tam srazila.

OBRAZEM: Nové hodiny v ulicích Brna konečně ukazují správný čas

Brno – Konec zmatků a nepřesného ukazování času. Nefunkční hodiny na deseti místech v Brně nahradily od úterního dopoledne nové. Zařízení nainstalovali zaměstnanci Technických sítí Brno.

Olomoucký vrchní soud zrušil předběžné opatření. Uber v Brně může jezdit

Olomouc, Brno – Vrchní soud v Olomouci v úterý zrušil takzvané velké předběžné opatření proti Uberu, které společnosti zakazovalo poskytovat své služby na území Brna. „Mohu potvrdit, že jej soudce zrušil. Vyjet do ulic ale mohou až ve chvíli, kdy rozhodnutí dostane společnost Uber písemně," řekl mluvčí soudu Vladimír Lichnovský.

AKTUALIZOVÁNO

Pod hladinou Brněnské přehrady zemřel starší muž

Brno – Na Brněnské přehradě v úterý krátce před jedenáctou hodinou utonul starší muž. Pomoci tonoucímu vyjeli hasiči ze základny ležící přímo na přehradě, na místo letěl i vrtulník. „Zavolali nás kvůli tomu, že muž se potopil a už se nevynořil. Po vytažení z vody jsme jej resuscitovali, ale neúspěšně," sdělil mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies