Autoři návrhu krajského územního plánu se rozhodli momentálně neřešit výběr tras silnic, zejména plánované dálnice D43, v okolí Brna. Tuto oblast proto vynechali. „Kraj oddaluje řešení nejpalčivějšího problému, kterým je znečištění vzduchu na jihu Brna. To způsobuje zejména tranzitní doprava. Je nutné ji co nejvíce odvádět z města i okolí," upozornil starosta Ostopovic Jan Symon.

Čekají na Brno

Zástupci kraje tvrdí, že nic jiného dělat nemohou. „Kraj postrádá aktuální územní plán Brna, z něhož jasně vyplyne, kde bude silnice D43 potřebná. Navíc zásady nevynechávají Brno a okolí úplně, řeší například obchvaty Bosonoh či Tuřan," řekl krajský radní Antonín Tesařík.

Symon spolu s dalšími starosty se však obává, že pokud krajští zastupitelé návrh zásad schválí ve své nynější podobě, dopravní situace se zhorší. Ostopovice již nyní trpí blízkostí dálnice D1. „Bojíme se, že obec bude obklíčená dálnicemi a vzduch se tady již nebude dát dýchat," dodal.

Starostové tvrdí, že pokud se tranzitní doprava neodkloní ještě před Brnem, všechna auta podle nich přijedou po D52 do jižních částí Brna a pak budou najíždět na dálnici D1 na Prahu. „Proti tomu se budeme bránit všemi dostupnými prostředky. Nevylučujeme ani podání žaloby," uvedl místostarosta městské části Brno-jih Zdeněk Rotrekl.

Oblast kolem brna krajský územní plán neřeší.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Nespokojení starostové chtějí, aby se auta z Prahy do Vídně odpojovala z D1 ještě před hranicemi Brněnska u Jihlavy. „Vždyť už před sto lety se z Vídně do Prahy jezdilo po císařské cestě po trase ze Znojma do Jihlavy. Je nesmyslné, aby auta z Vídně do Prahy jela zajížďkou okolo Nebovid," zdůraznil starosta Nebovid Milan Mojžíš.

Naopak auta jedoucí ze severu na jih a naopak mají podle starostů Brno objet po plánované dálnici D55 ve Zlínském kraji.

Starostové zdůrazňují, že plánované zahuštění dopravy na jihu zhorší již nyní překračované limity prašnosti. „Už teď se jedná o protiprávní stav. A návrh Zásad územního rozvoje počítá s přivedením dalších desetitisíců aut do Brna a okolí, a ovzduší se ještě zhorší," řekl starosta brněnských Chrlic Lukáš Fila.

Podle kraje jsou obavy neopodstatněné. „Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko k návrhu zásad. Bere je jako návrh s řadou záměrů, jež mají přispět ke zlepšení kvality ovzduší," uvedl předseda krajské Komise dopravy a územního rozvoje Roman Vykoukal. Dodal, že kraj splnil všechny zákonné předpisy.

Lepší vzduch

To potvrdil i radní Tesařík. „Tvrzení, že kraj koná protiprávně, již dávno vyvrátila souhlasná stanoviska ministerstev pro životní prostředí, pro místní rozvoj a dopravy. Kromě toho v městských částech nesouhlasících s vydáním zásad znečištění limity nepřekračuje. Ovzduší tam je mírně znečištěné a pozorujeme setrvalý trend zlepšování kvality ovzduší," uvedl Tesařík.

Proti současnému návrhu ovšem stojí i náměstek brněnského primátora pro územní plánování Martin Ander. „Není vůbec jasné, kudy povedou silnice v Brně a okolních obcích," okomentoval.

Tesařík ovšem tvrdí, že právě Ander blokuje spolupráci kraje a města v územním plánování. „Klíčový problém je totiž doprava směřující cíleně do Brna, na kterou není územní plán města připraven," shrnul Tesařík.

Kraj plánuje Zásady územního rozvoje v konečné podobě zveřejnit ještě před podzimními krajskými volbami.

ELIŠKA GÁFRIKOVÁ