VYBERTE SI REGION

Josef Andres z Centra dopravního výzkumu o objezdech říká: V Brně jich dvacet chybí

Brno - Kruhové objezdy nebo­li správně řečeno okružní křižovatky zvyšují bezpečnost provozu. Vedoucí oblasti dopravního inženýrství zCentra dopravního výzkumu Josef Andres říká, že vBrně by „kruháčů“ mohlo být odeset až dvacetvíc.

19.2.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

 

 

Kde by měly být budovány kruhové objezdy?

Měly by být především na vjezdech do sídlišť nebo nákupních zón. Jednoduše řečeno všude tam, kde je vhodné řidiče upozornit na změnu vrytmu jízdy. Nabízí se například vybudování takové křižovatky na křížení ulic Jedovnická a Novolíšeňská uZetoru, zde ale dali přednost světelné křižovatce.

Kde jsou vBrně jedny zprvních kruhových objezdů?

Historicky první okružní křižovatka vBrně je Slovanské náměstí vKrálově Poli. Jedna zprvních je také vulici Okružní na Lesné, ale ta se příliš nepovedla.

Je možné vystavět kruhový objezd na jakémkoliv křížení?

Okružní křižovatky nemohou nahradit všechny křižovatky řízené světelným signalizačním zařízením. Zvláště vpřípadech, kdy jsou světelné křižovatky vkoordinaci. Atěch je vBrně velkáčást.

Co všechno ovlivňuje rozhodnutí, zda zvolit křižovatku okružní nebo světelnou?

Ikdyž okružní křižovatka vnaprosté většině případů dokáže kapacitně zvládnout stejné množství vozidel jako světelná, výběr není jednoduchý. Především kvůli dostatku místa, které je na objezdech třeba. Ataké koordinaci navazujících křižovatek a rozdělení dopravních proudů.

Jsou okružní křižovatky bezpečnější než světelné?

Správně navržené a vybudované okružní křižovatky snižují především následky dopravních nehod. Ikdyž vmnohých případech došlo knavýšení počtu dopravních nehod, a to mnohdy ivdůsledku neznalosti řidičů jízdy po kruhovém objezdu. Většina nehod je ale pouze takzvaná „plechařina,“ tedy pouze shmotnou škodou. Jedná se hlavně onehody sbočním kontaktem vozidel při relativně nízkých rychlostech.

Jak by měl vypadat bezpečný kruhový objezd?

Hlavně musí donutit řidiče snížit rychlost jízdy. Znamená to, že žádná okružní křižovatka nesmí být průjezdná vpřímém směru, řidiče musí donutit změnit směr své jízdy. Optimální rychlost by měla být dvacet až třicet kilometrů vhodině.

Autor: Barbora Kurcová

19.2.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies