VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Josef Andres z Centra dopravního výzkumu o objezdech říká: V Brně jich dvacet chybí

Brno - Kruhové objezdy nebo­li správně řečeno okružní křižovatky zvyšují bezpečnost provozu. Vedoucí oblasti dopravního inženýrství zCentra dopravního výzkumu Josef Andres říká, že vBrně by „kruháčů“ mohlo být odeset až dvacetvíc.

19.2.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

 

 

Kde by měly být budovány kruhové objezdy?

Měly by být především na vjezdech do sídlišť nebo nákupních zón. Jednoduše řečeno všude tam, kde je vhodné řidiče upozornit na změnu vrytmu jízdy. Nabízí se například vybudování takové křižovatky na křížení ulic Jedovnická a Novolíšeňská uZetoru, zde ale dali přednost světelné křižovatce.

Kde jsou vBrně jedny zprvních kruhových objezdů?

Historicky první okružní křižovatka vBrně je Slovanské náměstí vKrálově Poli. Jedna zprvních je také vulici Okružní na Lesné, ale ta se příliš nepovedla.

Je možné vystavět kruhový objezd na jakémkoliv křížení?

Okružní křižovatky nemohou nahradit všechny křižovatky řízené světelným signalizačním zařízením. Zvláště vpřípadech, kdy jsou světelné křižovatky vkoordinaci. Atěch je vBrně velkáčást.

Co všechno ovlivňuje rozhodnutí, zda zvolit křižovatku okružní nebo světelnou?

Ikdyž okružní křižovatka vnaprosté většině případů dokáže kapacitně zvládnout stejné množství vozidel jako světelná, výběr není jednoduchý. Především kvůli dostatku místa, které je na objezdech třeba. Ataké koordinaci navazujících křižovatek a rozdělení dopravních proudů.

Jsou okružní křižovatky bezpečnější než světelné?

Správně navržené a vybudované okružní křižovatky snižují především následky dopravních nehod. Ikdyž vmnohých případech došlo knavýšení počtu dopravních nehod, a to mnohdy ivdůsledku neznalosti řidičů jízdy po kruhovém objezdu. Většina nehod je ale pouze takzvaná „plechařina,“ tedy pouze shmotnou škodou. Jedná se hlavně onehody sbočním kontaktem vozidel při relativně nízkých rychlostech.

Jak by měl vypadat bezpečný kruhový objezd?

Hlavně musí donutit řidiče snížit rychlost jízdy. Znamená to, že žádná okružní křižovatka nesmí být průjezdná vpřímém směru, řidiče musí donutit změnit směr své jízdy. Optimální rychlost by měla být dvacet až třicet kilometrů vhodině.

Autor: Barbora Kurcová

19.2.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

SOUTĚŽ: Ve hře jsou lístky na zápas Zbrojovky proti Dukle Praha

Tradiční již devatenáctou přehlídku ohňostrojů festivalu Ignis Brunensis zakončil pompézní ohňostroj z hradu Špilberk.
AKTUALIZOVÁNO
1

Ignis Brunensis: přibude jeden ohňostroj, povinnou skladbou bude Bugatti step

Kino Art se přesune do bývalého lihovaru. Kvůli opravám

Brno /FOTOGALERIE/ – Rozsáhlé opravy za miliony korun čekají budovu brněnského Kina Art v Cihlářské ulici. Kvůli rozšíření vestibulu či zřízení bezbariérového přístupu proto od května do září kino přemístí do bývalého lihovaru v Pekařské ulici.

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Nový ředitel Povodí Moravy dřív vedl mlékárny a lihovar

Brno – Z mléka a alkoholu přesedlá na vodu nový ředitel Povodí Moravy. V Brně ho v pondělí představil zaměstnancům podniku ministr zemědělství Marian Jurečka. Václav Gargulák přejde na pozici generálního ředitele společnosti zvenčí a ujme se jí už v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

Brno /ANKETA/ – Bureš, Andrej Bureš. Účtenky s takovýmto textem a podobiznou ministra financí Andreje Babiše stylizovaného do postavy Jamese Bonda dostávají už od prosince návštěvníci Pivní burzy v brněnské Veveří ulici. „Na účtence máme obrázek jen z recese a původně jsme ho chtěli po týdnu odstranit, ale lidem se líbí. Měli jsme jen jednu negativní reakci, lidé se spíš smějí," uvedl majitel restaurace Jakub Seďa.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies