VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Josef Andres z Centra dopravního výzkumu o objezdech říká: V Brně jich dvacet chybí

Brno - Kruhové objezdy nebo­li správně řečeno okružní křižovatky zvyšují bezpečnost provozu. Vedoucí oblasti dopravního inženýrství zCentra dopravního výzkumu Josef Andres říká, že vBrně by „kruháčů“ mohlo být odeset až dvacetvíc.

19.2.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

 

 

Kde by měly být budovány kruhové objezdy?

Měly by být především na vjezdech do sídlišť nebo nákupních zón. Jednoduše řečeno všude tam, kde je vhodné řidiče upozornit na změnu vrytmu jízdy. Nabízí se například vybudování takové křižovatky na křížení ulic Jedovnická a Novolíšeňská uZetoru, zde ale dali přednost světelné křižovatce.

Kde jsou vBrně jedny zprvních kruhových objezdů?

Historicky první okružní křižovatka vBrně je Slovanské náměstí vKrálově Poli. Jedna zprvních je také vulici Okružní na Lesné, ale ta se příliš nepovedla.

Je možné vystavět kruhový objezd na jakémkoliv křížení?

Okružní křižovatky nemohou nahradit všechny křižovatky řízené světelným signalizačním zařízením. Zvláště vpřípadech, kdy jsou světelné křižovatky vkoordinaci. Atěch je vBrně velkáčást.

Co všechno ovlivňuje rozhodnutí, zda zvolit křižovatku okružní nebo světelnou?

Ikdyž okružní křižovatka vnaprosté většině případů dokáže kapacitně zvládnout stejné množství vozidel jako světelná, výběr není jednoduchý. Především kvůli dostatku místa, které je na objezdech třeba. Ataké koordinaci navazujících křižovatek a rozdělení dopravních proudů.

Jsou okružní křižovatky bezpečnější než světelné?

Správně navržené a vybudované okružní křižovatky snižují především následky dopravních nehod. Ikdyž vmnohých případech došlo knavýšení počtu dopravních nehod, a to mnohdy ivdůsledku neznalosti řidičů jízdy po kruhovém objezdu. Většina nehod je ale pouze takzvaná „plechařina,“ tedy pouze shmotnou škodou. Jedná se hlavně onehody sbočním kontaktem vozidel při relativně nízkých rychlostech.

Jak by měl vypadat bezpečný kruhový objezd?

Hlavně musí donutit řidiče snížit rychlost jízdy. Znamená to, že žádná okružní křižovatka nesmí být průjezdná vpřímém směru, řidiče musí donutit změnit směr své jízdy. Optimální rychlost by měla být dvacet až třicet kilometrů vhodině.

Autor: Barbora Kurcová

19.2.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Přepadení zastavárny v brněnské Štefánikově ulici zachytila bezpečnostní kamera.

VIDEO: Na prodavačku v zastavárně mířil zbraní. Lupiče hledá policie

Horňácké slavnosti ve Velké nad Veličkou.

Horňácké slavnosti slaví 60 let. Festival v Brně připomene Mendela

Kvůli bouřce hasiči v noci vyjížděli desetkrát

Jižní Morava – K desítce událostí v kraji museli ve čtvrtek v noci kvůli bouřce a silnému dešti vyjet jihomoravští hasiči. K vážnějším škodám ale podle nich nedošlo. V Jiříkovicích na Brněnsku hrozilo rozvodnění potoka. 

Z Norska se vrací nejlepší střelec. Útočník Škoda pomůže Zbrojovce

Brno – Sice se pouze vrací z hostování, ale pro brněnský fotbalový celek jde o zvučnou posilu pro nadcházející ročník první ligy. Útočník Michal Škoda se v uplynulé sezoně stal nejlepším střelcem Zbrojovky s deseti brankami, přestože po čtyřech jarních duelech zamířil do Lilleströmu.

Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Brno – Brněnská zoologická zahrada nabízí novou zvířecí reality show. Díky online kamerám mohou lidé nahlédnout do soukromí lvího páru.

Císařský řez? Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě. Ženy se bojí porodu

Brno – Bojí se obtížného porodu a bolesti. Proto ženy upřednostňují porody císařským řezem před přirozenými. Počet rodiček, které volí chirurgickou metodu, se podle národního registru novorozenců od počátku tisíciletí více než zdvojnásobil. Na jižní Moravě se tak narodí každé páté dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení