VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Josef Andres z Centra dopravního výzkumu o objezdech říká: V Brně jich dvacet chybí

Brno - Kruhové objezdy nebo­li správně řečeno okružní křižovatky zvyšují bezpečnost provozu. Vedoucí oblasti dopravního inženýrství zCentra dopravního výzkumu Josef Andres říká, že vBrně by „kruháčů“ mohlo být odeset až dvacetvíc.

19.2.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

 

 

Kde by měly být budovány kruhové objezdy?

Měly by být především na vjezdech do sídlišť nebo nákupních zón. Jednoduše řečeno všude tam, kde je vhodné řidiče upozornit na změnu vrytmu jízdy. Nabízí se například vybudování takové křižovatky na křížení ulic Jedovnická a Novolíšeňská uZetoru, zde ale dali přednost světelné křižovatce.

Kde jsou vBrně jedny zprvních kruhových objezdů?

Historicky první okružní křižovatka vBrně je Slovanské náměstí vKrálově Poli. Jedna zprvních je také vulici Okružní na Lesné, ale ta se příliš nepovedla.

Je možné vystavět kruhový objezd na jakémkoliv křížení?

Okružní křižovatky nemohou nahradit všechny křižovatky řízené světelným signalizačním zařízením. Zvláště vpřípadech, kdy jsou světelné křižovatky vkoordinaci. Atěch je vBrně velkáčást.

Co všechno ovlivňuje rozhodnutí, zda zvolit křižovatku okružní nebo světelnou?

Ikdyž okružní křižovatka vnaprosté většině případů dokáže kapacitně zvládnout stejné množství vozidel jako světelná, výběr není jednoduchý. Především kvůli dostatku místa, které je na objezdech třeba. Ataké koordinaci navazujících křižovatek a rozdělení dopravních proudů.

Jsou okružní křižovatky bezpečnější než světelné?

Správně navržené a vybudované okružní křižovatky snižují především následky dopravních nehod. Ikdyž vmnohých případech došlo knavýšení počtu dopravních nehod, a to mnohdy ivdůsledku neznalosti řidičů jízdy po kruhovém objezdu. Většina nehod je ale pouze takzvaná „plechařina,“ tedy pouze shmotnou škodou. Jedná se hlavně onehody sbočním kontaktem vozidel při relativně nízkých rychlostech.

Jak by měl vypadat bezpečný kruhový objezd?

Hlavně musí donutit řidiče snížit rychlost jízdy. Znamená to, že žádná okružní křižovatka nesmí být průjezdná vpřímém směru, řidiče musí donutit změnit směr své jízdy. Optimální rychlost by měla být dvacet až třicet kilometrů vhodině.

Autor: Barbora Kurcová

19.2.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies