VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kvůli garážím se Parnas zhroutí, tvrdí architekti

Brno - Garáže pod brněnským Zelným trhem, jejichž studii minulý týden schválili brněnští radní, vyvolaly bouřlivý odpor některých brněnských odborníků. Podle nich totiž hrozí reálné riziko nevratného poškození barokní kašny Parnas. Kašna by v nejhorším případě mohla i propadnout.

3.12.2009 15
SDÍLEJ:

Barokní kašna Parnas na Zelném trhu v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

S černým scénářem přišel brněnský architekt a spoluautor Regulačního plánu Městské památkové rezervace Brno Josef Němec. „Pokud se garáže začnou stavět, ohrozí klenby historických sklepů a dále také kolektor inženýrských sítí, který v daném místě vede. V každém případě vzniknou velké poruchy na všech okolních sklepích a na kašně Parnas, a to po odtěžení okolní hlíny pro garáže. Zbytečně narostou náklady na sanaci narušených objektů, a pokud se týká Parnasu a jeho případné havárie, nastane nevyčíslitelná škoda,“ rozhořčil se Němec na představou poškození barokní kašny.

S riziky stavby souhlasí i odborník na brněnské podzemí Aleš Svoboda. „Ta myšlenka se mi nelíbí. To, že chtějí zvednout celý terén Zelného trhu, je už samo o sobě dost hrozné, že na historické náměstí vlastně vpustí spousty aut, také. Hlavně však bude vjezd do garáží ve strašně choulostivém místě, blízko kolektoru a historické studny,“ kroutí hlavou Svoboda. Podle něj je celá studie po technické stránce špatně. „Výšky garáží v tom podzemí budou tak natěsno, že se dotknou historických konstrukcí sklepů. Klenby v podzemí drží díky tlaku nadloží, a když se tam něco změní, tak se to celé pravděpodobně zhroutí. Je to podle mě zoufalé a nereálné řešení,“ dodal Svoboda.

V otázce garáží nemá úplně jasno ani spoluautor budoucí vnější podoby Zelného trhu, architekt Tomáš Rusín. „Mám z toho parkoviště rozporuplný pocit. Na jednu stranu je dobře, že auta zmizí, na druhou stranu to znamená zásah do historické oblasti a musí se to udělat opravdu citlivě. V jiných evropských zemích je běžné, že se auta takhle uklízejí pod zem, ale tady je opravu určité riziko poškození historického podloží i povrchu a proto se to musí v dalších krocích pečlivě nastavit. Zatím je tam příliš mnoho neznámých,“ upozornil Rusín na to, že sklepy pod náměstím jsou opravdu choulostivé místo.

Historické hodnoty Zelného trhu jsou si vědomi i památkáři. Právě oni měli ve schvalování studie hlavní slovo. „Ta záležitost se poprvé začala projednávat asi před dvěma lety. Už tehdy byly určité pochybnosti, zda to náměstí vydrží, nakonec jsme však dospěli k závěru, že se tam garáže vejdou,“ uvedl vedoucí odboru památkové péče brněnského magistrátu Martin Zedníček. Přesto nastavili památkáři pro stavbu garáží přísné podmínky. „Stavba nesmí porušit sklepení a změnit historický ráz náměstí, například zvednout dlažbu,“ upozornil Zedníček.

A právě souhlas památkářů byl hlavním impulsem k tomu, aby studii schválila i Rada města Brna. „Je to určitě technicky proveditelné, protože jinak by tu studii památkáři neschválili,“ je přesvědčen náměstek brněnského primátora Martin Ander. Upozornil na to, že garáže nestaví město, ale soukromý investor. A Rada tak může svůj souhlas zase vzít zpátky. „Samozřejmě, pokud se v dalších stupních přípravy projektu ukáže, že to není bez rizika, tak můžeme souhlas odvolat. Investor totiž musí bezpodmínečně dodržet podmínku, že nijak neohrozí současný stav náměstí,“ ujistil náměstek, že město si Zelného trhu cení a hlídá jej.

Autor: Markéta Forró

3.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V exekuci? Lidé dluží víc, než je roční rozpočet města

Ilustrační foto

Oteplení na jižní Moravě: bude přes dvacet stupňů

Tři mrtví mezi Závistí a Černou Horou: za tragickou nehodou stálo předjíždění

Blanensko – Předjíždění. To podle všeho stojí za tragickou dopravní nehodou dvou osobních aut, ke které došlo v sobotu na silnici I/43 mezi obcemi Závist a Černá Hora na Blanensku. Zemřeli při ní tři lidé. Dva muži na místě a třetí po převozu do nemocnice.

Hollan vysvětloval jízdy. Kontrolní výbor chce metodiku používání služebních aut

Brno – Jestli jezdil, nebo nejezdil náměstek primátora Matěj Hollan služebním autem na soukromé cesty, se snažil zjistit v pondělí kontrolní výbor brněnského zastupitelstva. Doporučil, aby rada města vytvořila metodiku pro používá služebních aut.

Na úřadě našli projekt akvaparku za Lužánkami. Díky tomu bude stát dřív

Brno – Nečekaný objev urychlí stavbu akvaparku v Brně za Lužánkami. Při přípravě studie na stavbu objevili úředníci na stavebním úřadě v Králově Poli již hotovou projektovou dokumentaci z roku 1994. Podle náměstka primátora Petra Hladíka může přípravu zrychlit to, že starý projekt má stavební povolení.

Třídní ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

Brno – Zatímco ostatní žáci už mají diktát hotový, zůstává jeden z chlapců v lavici i přes přestávku. Psaní mu ztěžuje ochrnutá ruka po úrazu. Místo pochopení se však u vyučující setkává s neochotou a občasnými nadávkami, stěžují si rodiče. Přestože některé jejich výtky potvrdila i Česká školní inspekce, brněnská škola v Labské ulici problém podle nich neřeší.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies