VYBERTE SI REGION

Upravený uhlák. I to je kus Legiovlaku

Brno /FOTOGALERIE/ - Jak žili českoslovenští legionáři v době první světové války mohou lidé od úterý vidět na nádraží v brněnském Králově Poli. Dorazil tam takzvaný Legiovlak. Projekt Československé obce legionářské představí zájemcům věrnou repliku legionářského vlaku, kterým se přepravovali legionáři po Transsibiřské magistrále v letech 1918 až 1920. „Legiovlak má připomenout odkaz našich předků a zároveň zvýšit národní hrdost," řekl zástupce Českých drah Jiří Sysel při zahájení výstavy.

20.10.2015 1 AKTUALIZOVÁNO 21.10.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
27 fotografií
Jedenáct zrekonstruovaných vagonů návštěvníkům představuje, jak vypadaly vojenské vlaky, kterými se přepravovaly mezi léty 1918 a 1920 desetitisíce československých legionářů po Transsibiřské magistrále.

Jedenáct zrekonstruovaných vagonů návštěvníkům představuje, jak vypadaly vojenské vlaky, kterými se přepravovaly mezi léty 1918 a 1920 desetitisíce československých legionářů po Transsibiřské magistrále.Foto: DENÍK/Attila Racek

Pojízdné muzeum tvoří jedenáct vagonů. Každý z nich je uzpůsoben jako samostatné muzeum určitého typu vlaku. Jde například o zdravotní, poštovní nebo kovářské vozy. „Souprava v této podobě tehdy nejezdila. Jednotlivé vagony představují různé tehdejší vlaky," vysvětlil organizátor akce Jiří Filip. Upozornil, že nejnovější je krečovský vůz, který je v Brně k vidění vůbec poprvé. Ještě však není úplně vybavený.

Lákadel je pro návštěvníky Legiovlaku řada. Oblíbený je obrněný vagon. „Když při bojích s bolševiky legionáři ještě neukořistili pancéřové vlaky, museli vyrábět improvizované. Využívali k tomu uhláky z Ameriky, které různým způsobem obrňovali," informoval průvodce Tomáš Gál.

Historické fotografie a originální předměty pomáhají zachovat co největší autentičnost výstavy. „Chceme, aby byl vlak co nejvěrohodnější, právě díky drobným detailům," řekl Filip. Kromě informačních panelů se ve vozech nacházejí i vojenská vyznamenání, uniformy, výzbroj nebo takzvané zákopové umění. Tedy předměty, které legionáři vyrobili vlastníma rukama.

legiovlaklegiovlak je pojízdné muzeum projektu Legie 100
má zvýšit povědomí o legionářské historii
na nádraží v Králově Poli bude stát do 5. listopadu
ve všední dny je přístupný od 8.00 do 16.00, o víkendu od 9.00 do 17.00 hodin
komentované prohlídky zdarma každou hodinu od 13.00
další letošní zastávky budou ještě ve Zlíně a Břeclavi
v příštím roce zavítá Legiovlak do západních Čech

Rekonstrukci předcházely stovky hodin v archivech. „Řešil se každý detail. Organizace byla náročná a stála dobrovolníky spoustu času," podotkl Filip. Oprava jednoho vozu trvala téměř rok a stála až milion korun.

Česká obec legionářská zvládla projekt uskutečnit ze svých peněz a díky sponzorům. Na provoz Legiovlaku a zajištění stálé posádky už přispělo i ministerstvo obrany.

Posádku tvoří deset lidí. Na směně slouží po pěti a střídají se každých čtrnáct dní. „Celou dobu tu bydlíme. Přes den návštěvníky provádíme a večer vlak hlídáme," popsal Gál, který je zároveň velitelem Legiovlaku. Dodal, že život na cestě a ve stísněném prostoru v mnohém připomíná zkušenosti původních legionářů. Proto tato práce není pro každého. Jak Gál upozornil, jeden z kolegů jednotku po třech měsících opustil.

Ztrátám se expozice nevyhnula. „Při přepravě se pár věcí rozbilo a zaznamenali jsme i dvě krádeže. Jeden zloděj však lup nakonec vrátil," řekl Gál. Dodal, že ozdoby z carských mincí pro něj zřejmě byly bezcenné.

Výstava je určena malým i dospělým. Průvodci výklad uzpůsobují věku a znalostem návštěvníků. „Teď jsem tady sám, ale přivedu i vnuka. Chci mu ukázat vojenské zbraně," řekl důchodce Jaroslav Mikeš.

Pojízdné muzeum je součást projektu Legie 100, který má za úkol připomenout odkaz zakladatelů moderního státu. V Brně bude Legiovlak stát do pátého listopadu. Do roku 2020 projede celou Českou republiku a zavítá i na Slovensko.

KATEŘINA IŠTVANOVÁ

Autor: Redakce

20.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
AKTUALIZUJEME

Vlak zabil muže mezi Židenicemi a Královým Polem. Doprava na trati je přerušená

Slavnostní rozsvícení vánočního stromu na brněnském náměstí Svobody. Ilustrační foto.
4

Vánoční trhy: gurmánský lidé obcházeli, zaujala vánoční tramvaj, zjistil průzkum

Dřív podnikavý člověk se vyhýbá společnosti, popsala znalkyně následky týrání

Brno - Lupiči měli oběť bít, polévat alkoholem a chtěli ji následně zapálit. I takovéto výpovědi zazněly ve čtvrtek na Krajském soudu v Brně, kde pokračovalo jednání s obviněnými Simonem Baierem, Michalem Cvanem a Jozefem Minárem.

AKTUALIZOVÁNO

Návrat hokeje za Lužánky? Ve hvězdách. Původní zimní stadion vznikl před 70 lety

Brno /ANKETA/ – Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Ohromila porotu v Hollywoodu. Zpěvačka natočila klip na Brněnské přehradě

Brno /VIDEO/ - Hladinu Brněnské přehrady si jako kulisu ke svému zpěvu vybrala Kateřina Kolčavová. Na konci loňského roku zde natočila videoklip ke své první písničce Don't say no. „Natáčení bylo náročné, ale i tak si chci jednou zahrát ve filmu," říká sedmnáctiletá zpěvačka, která získala loni a předloni několik ocenění na Mistrovství světa v interpretačním umění v americkém Hollywoodu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies