Lepší než penicilin. Brněnští vědci přišli s revolučním objevem

Brno /ANKETA/ – Účinnější než antibiotika. Takový je nový objev brněnských vědců. Odborníci z Mendelovy univerzity zjistili, že miniaturní částice selenu mohou v budoucnu nahradit penicilin.

5.12.2013 4

Brněnští vědci přišli s revolučním objevem.Foto: DENÍK/Jiří Hanák

Selen totiž ničí i bakterie, které už jsou proti běžným antibiotikům odolné. Brněnští vědci se výzkumu věnovali pět let. „Testovali jsme nanočástice stříbra a selenu. Selenové nakonec předčily ty stříbrné," řekl vedoucí výzkumného týmu z Ústavu chemie a biochemie univerzity a výzkumného centra Ceitec René Kizek.

Účinnost nepředstavitelně malých částic testovali na bakteriích odolných vůči antibiotikům. „Testy ukázaly, že tyto kovy je ve formě nanočástic zabíjejí, ale zároveň nejsou nebezpečné pro lidské tělo," doplnil Kizek.

Objev brněnských vědců se může v budoucnu využít jako náhrada běžných antibiotik. Kromě toho může vést k výrobě antibakteriálních povrchů. „Teď jednáme s výrobcem podlahových krytin a interiérových obkladů. Pokud se dohodneme, můžeme vyrábět speciální podlahy a obklady pro nemocnice či laboratoře," uvedl ředitel Centra transferu technologií univerzity Robert Plaga.

JIŘÍ HANÁK

Autor: Redakce

Zabírají vám při léčbě antibiotika?

ANO

89 %

NE

11 %

Hlasovalo: 44

Anketa byla ukončena

5.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 4

Brněnský kapitán Pavel Zavadil v zápase proti Mladé Boleslavi.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

Výstava brněnského technického muzea lákala na přehlídku historických hasičských vozů, vojenských aut i starých autobusů.
1 22

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Památek je v kraji stále víc. Nově i soubor sarkofágů nebo statek

Jižní Morava – Větší komplikace při opravách, ale taky snazší cesta k dotacím. Takové jsou pro vlastníky důsledky toho, když se jejich majetek stane kulturní památkou. Na jižní Moravě takových budov nebo věcí od začátku loňského roku přibylo několik desítek. Některé z nich opakovaně.

Besední dům v Ivančicích získává zpět lesk. Na tanec v něm si lidé počkají

Ivančice – Do víc než sto let starých trámů podlahy půdního sálu zapustí sondy a zjistí, jestli jsou v pořádku nosné konstrukce. I tím letos začne další etapa oprav novorenesančního Besedního domu v Ivančicích na Brněnsku.

Mužští učitelé ve školce? Rodiče jim mají problém věřit

Jižní Morava /ANKETA/ – Jeden muž na 250 žen. Jihomoravské mateřské školy trpí obrovským nedostatkem učitelů. Mohou za to nízké platy i nepřízeň rodičů.

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Brno /VIDEO, FOTOGALERIE/ – „Brno, miluji tě!" volal na plném Zelném trhu v centru města kouč a majitel hokejové Komety Libor Zábranský. Měl k tomu dobrý důvod, protože bez ohledu na déšť přišlo na sobotní oslavu titulu dvanáct tisíc fanoušků a na náměstí vládla euforická atmosféra připomínající zlaté okamžiky českého hokeje po výhře v Naganu. Fanoušci obsadili i nedalekou věž Staré radnice.