Lepší než penicilin. Brněnští vědci přišli s revolučním objevem

Brno /ANKETA/ – Účinnější než antibiotika. Takový je nový objev brněnských vědců. Odborníci z Mendelovy univerzity zjistili, že miniaturní částice selenu mohou v budoucnu nahradit penicilin.

5.12.2013 4

Brněnští vědci přišli s revolučním objevem.Foto: DENÍK/Jiří Hanák

Selen totiž ničí i bakterie, které už jsou proti běžným antibiotikům odolné. Brněnští vědci se výzkumu věnovali pět let. „Testovali jsme nanočástice stříbra a selenu. Selenové nakonec předčily ty stříbrné," řekl vedoucí výzkumného týmu z Ústavu chemie a biochemie univerzity a výzkumného centra Ceitec René Kizek.

Účinnost nepředstavitelně malých částic testovali na bakteriích odolných vůči antibiotikům. „Testy ukázaly, že tyto kovy je ve formě nanočástic zabíjejí, ale zároveň nejsou nebezpečné pro lidské tělo," doplnil Kizek.

Objev brněnských vědců se může v budoucnu využít jako náhrada běžných antibiotik. Kromě toho může vést k výrobě antibakteriálních povrchů. „Teď jednáme s výrobcem podlahových krytin a interiérových obkladů. Pokud se dohodneme, můžeme vyrábět speciální podlahy a obklady pro nemocnice či laboratoře," uvedl ředitel Centra transferu technologií univerzity Robert Plaga.

JIŘÍ HANÁK

Autor: Redakce

Zabírají vám při léčbě antibiotika?

ANO

89 %

NE

11 %

Hlasovalo: 44

Anketa byla ukončena

5.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 4

V brněnské ulici Za Divadlem se změnila přednost v jízdě. Některé řidiče to zmátlo.

Zmatení řidiči. V ulici u Mahenova divadla jezdí v protisměru

Na jižní Moravě trvá kvůli polétavému prachu smogová situace

Zbrojovka nepatří na spodek tabulky, říká posila defenzivy Jablonský

Brno /ROZHOVOR/ – První a nejkonkrétnější nabídka. Brněnská Zbrojovka byla pro fotbalového obránce Tomáše Jablonského jasná volba. Krátce po návratu ze soustředění pražské Slavie v Číně podepsal devětadvacetiletý levý bek v Brně smlouvu na dva a půl roku, tedy do léta 2019. V sobotu v jedenáct hodin dopoledne hraje Zbrojovka v areálu VUT duel Tipsport ligy proti Skalici. „Jsem domluvený, že nastoupím. Musím se trochu přiobléct," usmívá se Jablonský po příjezdu z Číny.

Bezzubá Kometa. Po prohře se Zlínem klesá tabulkou

Brno – Dvě moravská derby a dvě prohry jako podle stejného scénáře. Hokejisté brněnské Komety ve čtyřicátém kole extraligy doma podlehli Zlínu 2:4, přestože stejně jako v nedělním duelu s Olomoucí v utkání vedli 1:0. Porážka znamená pokles v tabulce na páté místo. „Prohráli jsme druhý zápas s týmy na hranici desítky. Musíme kvůli vedení i divákům začít hrát hokej, který umíme," hodnotil těžce duel obránce Ondřej Němec.

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Brno, jižní Morava – Praktičtí lékaři nestíhají. Ordinace se plní lidmi s chřipkou a dýchacími obtížemi. Počet nemocných chřipkou oproti minulému týdnu vzrostl o více než sedmdesát procent. Hygienici varují, aby se lidé teple oblékali. Školy v Brně zatím provoz neomezují.