Proměnit šatník a objevit se v novém značkovém oblečení nemusí vždy znamenat zásah do rodinného rozpočtu. Stačí využít období slev a mít čas a štěstí. Příležitost k výhodným nákupům dostali lidé v Brně a okolí právě nyní. Většina obchodů se začala zbavovat letních zásob.

Na poutače slibující o desítky procent nižší ceny se pravidelně nechá lákat i Brňanka Eva Hladká. „Jsem absolutně nadšená. Třeba v obchodním domě u hlavního nádraží jsem si koupila značkové džíny zlevněné ze sedmnácti set na 507 korun,“ svěřila se Hladká.

Oděvy a obuv

V obchodech lze podle ní v těchto dnech pořídit až třikrát levnější nákup proti tomu, co by za stejné zboží zaplatila před týdnem. „Koupila jsem si i bílé letní sandálky za stovku a rozhodně nejsem na nákupech naposledy,“ poznamenala Hladká.

Nejvýrazněji a nejčastěji zlevňují právě obchody s oblečením. Ty vyprazdňují sklady s výrobky pro léto a nabízejí zboží s padesáti až sedmdesátiprocentní slevou. Proto lze často koupit trička třeba za osmadevadesát korun nebo košile za necelé dvě stovky. Prodavači nabízejí i značkové sportovní zboží, kde jdou nejvíc na odbyt boty.

Zásoby z jara a léta doprodává i řetězec obchodů C&A. „Zákazníci chtějí trička, topy, kraťasy. Zlevňujeme až o polovinu, konkrétně celou módní kolekci pro jaro a léto,“ sdělil manažer dámského oddělení Pavel Novák.

Dodal, že se to v mnoha případech týká všech velikostí kvalitního zboží. „Nejlépe se prodává oblečení na ženy střední postavy. Především velikosti 38, 40, 42. Zákaznice, které nosí tyto velikosti, mají tedy relativně horší výběr. Pokud nám něco zbude, tak většinou jen ty nejmenší kousky,“ dodal Novák.
Za letními výprodeji si Brňané každoročně zvykli chodit i do brněnské obchodní galerie Vaňkovka. „Zlevňují skoro všichni. V červnu se snaží prodat co nejvíce, protože o prázdninách chodí nakupovat méně lidí,“ řekl ředitel Vaňkovky Martin Kondrát.

Vysoké slevy letos obchodníci podle něj nabízejí proto, že lidé kvůli krizi a vyšší nezaměstnanosti mají méně peněz. „Letní slevy před dvěma třemi roky byly něco úplně jiného než letos. Obchody tehdy zboží prodávaly levněji nejvýše o třetinu. A aby se v současnosti vůbec uživily, musejí nějaké slevy nabízet prakticky po celý rok,“ konstatoval Kondrát.

Druhý vrchol roku

Jeho slova potvrdil i ekonom Ondřej Moravanský ze společnosti Cyrrus. „Obchodníkům tržby klesají už více než rok. Snaží se proto přitáhnout lidi do obchodů na vyšší slevy a začínají čím dál dříve,“ sdělil Moravanský. Doplnil, že výrazně nižší ceny lidi do obchodů určitě přivedou. Bude jich ovšem méně než například po Vánocích. „Novoroční výprodeje jsou mezi lidmi obvykle nejoblíbenější,“ poznamenal Moravanský.

LUDMILA ČECHOVÁ