Skvělá chuť a rekordní množství lahví. Tak odborníci charakterizují první víno letošní sezony, které zájemci poprvé ochutnají za týden. Prestižní značkou Svatomartinské se letos bude pyšnit 369 vín. „Zájem vinařů předčil předchozí ročníky, přihlásili i více vzorků, 445," uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Podle odhadů fondu půjde na trh až 2,3 milionu lahví, nejvíc za desetiletou historii. A je pravděpodobné, že v dalších letech bude svatomartinského přibývat. „Množství vína se odvíjí od počasí, množství hroznů a na poptávce. Vidím maximální potenciál okolo tří milionů lahví. Pak se trh nasytí," předpokládá hlavní sommelier Národního vinařského centra Marek Babisz.

Kvalitní ročník

Letošní ročník je podle Machovce kvalitní. „Dokládá to podíl úspěšných vín. Zatímco loni komise přidělila možnost používat známku Svatomartinské osmdesáti procentům přihlášených, letos to bylo třiaosmdesát procent," uvedl.

Kvalitu vína potvrzují i vinaři. Nálepku se svatým Martinem na koni si jich na lahve vylepí 113. „Letošní rok je pro vína perfektní. Mají nízký obsah kyselin, což je dobré pro červená i bílá vína," řekl Marek Šťastný z Vinných sklepů Valtice.Pro zvětšení klikněte.

Svatomartinská vína tradičně stojí kolem stokoruny. Letos hrozí i zdražení. „Budou dražší až o patnáct procent. Kvůli prudce stoupající poptávce," řekl generální ředitel společnosti Vinium Velké Pavlovice Libor Výleta. Jeho vinařství letos vyrobilo 440 tisíc lahví, o čtyřiačtyřicet procent víc než loni.

Větší zájem potvrdilo i Zámecké vinařství Bzenec z Hodonínska. „Vyrobíme víc než šedesát tisíc lahví Svatomartinského, což je nárůst o čtyřicet procent. Reagujeme tak na sílící poptávku po mladém víně," uvedl obchodní ředitel vinařství Ivo Kaňovský.

Dodal, že nové lahve doplní šroubovací uzávěr, který je pro mladá vína, určená na rychlou spotřebu, ideální. Nejsou totiž vhodná k archivaci, ale k rychlému vypití. Odborníci radí svatomartinské vypít nejpozději na jaře, jinak ztratí jiskru, svěžest a jedinečný charakter.

Zvýšený zájem o první víno ročníku zaznamenávají také ve vinotékách. „Každý rok nabízíme až osmnáct druhů a na svatého Martina degustaci. Někteří vinaři od svatomartinské známky upouští a používají jen označení mladé víno. My ale držíme tradici dál," popsal spolumajitel vinotéky U Myšky Adam Vaněrka z Blanska.

Vlastní značka

Vlastní marketingovou značku před svatomartinským preferuje třeba Vinařství Lahofer z Dobšic na Znojemsku. První vína už firma dala do prodeje. „Vyrobili jsme o patnáct procent víc oproti loňsku. Bílé polosuché je Mladý Lahofer a polosladké růžové Mladá Lahoferka," nastínil obchodní a marketingový ředitel Daniel Smola.

Lidé přesto stále na značku Svatomartinské slyší. „Mají o něj zájem jak znalci vína, tak i ti, co se v něm zatím vyznají méně," popsala majitelka vinotéky v Drnovicích na Vyškovsku Jitka Kašová.

Svatomartinské zájemci poprvé ochutnají na svátek svatého Martina. Největší akce se tradičně chystá na brněnském náměstí Svobody, kde Vinařský fond pořádá Svatomartinský košt.

Sommelier Národního vinařského centra Babisz: Pro vinaře jde hlavně o reklamu

Valtice - Stovky vzorků vína ochutná každý rok jako hlavní sommelier Národního vinařského centra Marek Babisz. Pravidelně rozhoduje také o tom, které z nápojů se budou pyšnit značkou se svatým Martinem. „Vinaři díky němu ale nezbohatnou," tvrdí.

Jak se svatomartinské liší oproti dalším vínům?

V zásadě nijak. Kvalita je stejná. V chuti a vůni je ovocitější, je lehčího charakteru a obsahuje víc přírodního oxidu uhličitého.

Co se děje s nápojem, který populární známku nedostane?

Vinař ho může prodat buď jako mladé víno, nebo s ním pracuje dál ve sklepě a nechá ho později zatřídit třeba jako jakostní nebo přívlastkové.

Jak svatomartinské pomáhá vinařům po ekonomické stránce?

Nezbohatnou díky němu. Cena za něj není taková jako třeba za lahev pozdního sběru či výběru z hroznů. Nějaké peníze ale určitě přinese.

Jaká je tedy největší výhoda?

Dobrá reklama. Když vinaři vyrobí na začátku sezony výborné mladé víno, zákazníkům zachutná. Zjistí, že ročník bude vypadat zajímavě, vrací se pak celý rok a ochutnávají další skvosty, které se urodily ve vinicích.

Proč se u nás vůbec uchytila nová tradice svatomartinského?

Lidé velice rádi něco slaví a myšlenka na obnovu byla pro všechny výzva. Dále to byl marketing Vinařského fondu, který do propagace investoval spoustu peněz.

A další faktory?

Nesmíme opomenout vinaře a jejich výborné nápoje. A nakonec jsou to restaurace a pořadatelé svatomartinských akcí, kteří připravují husy a jiné speciality. Dodali tím tu třešinku na dortu. Protože není nad spokojeného zákazníka, který se dobře nají, vypije lahev mladého vína a sejde se s přáteli.

Menu? Jako pochoutky u babiček

Znojmo - Především tradiční česká jídla patří podle šéfkuchaře restaurace znojemského hotelu Prestige Petra Rožnovského na sváteční svatomartinskou tabuli. „Jde o pochoutky z husy, ale také třeba brambory nebo povidla. Je to připomenutí pokrmů, které jsme dostávali na talíř u našich babiček," říká čtyřiatřicetiletý odborník.

Podnik pod jeho vedením připravil ke svatomartinským vínům, jež nabídnou už v neděli, čtyřchodové menu. „Variace tří různých předkrmů obsahuje terinku z husích jater, husí sádlo s červenou cibulí a filírovaná kachní prsíčka na listovém salátku," jmenuje.

Polévka má neméně lákavý název. Hosté restaurace si pochutnají na husím kaldounu. „Jde o zasmaženou polévku s droby a domácími nudlemi," povídá.

Vydatný bude také hlavní chod, pochopitelně z husy. „Nabídneme konfitované husí stehno, variaci bílého zelí s jablky a červeného zelí s hruškou se špaldovým a bramborovým knedlíkem," pobízí gurmány šéfkuchař.

Dezert je také typicky staročeský. „Host si může dát pečené jablko s ořechy a vanilkovým krémem nebo domácí bramborové šišky s mákem," láká na sladkou tečku slavnostního menu Rožnovský.

Právě toto menu je podle šéfkuchaře vhodné k mladým vínům. „Svatomartinská vína sice ještě nejsou tak vyzrálá, ovšem jsou kvalitní a mají už po několika týdnech svoji osobitou vůni a chuť. Často se pyšní nádechem citrusu a právě taková se k našemu menu hodí," naznačuje a slibuje, že nejistým zákazníkům personál restaurace dobře poradí.