Přehlídce přeje počasí. Po upršeném pátku je obloha skoro jasná a téměř nefouká. „Ještě, že jsme si vzali slunečník. Byli jsme tady už loni a to bylo taky hezky. Moc se mi líbí, když létají dva letouny zároveň a piloti je umí koordinovat," říká návštěvník Ivan Smetana. Na trávě posedává a postává několik desítek lidí.

Souhru dvou rychlých strojů předvedou piloti s dvěma letouny Wild Hornet, jejichž konstrukce vzešla z brněnského Vysokého učení technického. „Je maximálně obratný přitom stabilní a má obrovskou akceleraci. Váží asi osm kilo a jeho délka je 1,64 metru. Je to perla české konstrukční kanceláře, která se díky skvělým vlastnostem velice rozšířila," vychvaluje letoun komentátor přehlídky Igor Hejnol.

Oba dva Wild Hornety mu dávají zapravdu, když se proženou po startovací ploše, elegantně se odlepí a bok po boku vytáčí na obloze vruty, v jednu chvíli skoro zmizí z dohledu a v další prolétají jen kousek nad letištěm rychlostí přes tři sta kilometrů v hodině. „Maximální rychlost je až čtyři sta kilometrů v hodině. Zároveň dokáže zpomalit na pouhých čtyřicet kilometrů, což je unikátní rozpětí," dodává komentátor, který stojí přímo na kraji rozjezdové dráhy.

O trochu dramatu se postaral pilot Petr Grubl z Prahy, jehož letounu F-14 Tomcat se ve vzduchu porouchala jedna z koncovek na křídle. „Výrazně jsem zrychlil a jak jsem sklopil křídla, poškodil se náhon na směrovky. Ihned jsem viděl, jak se ve vzduchu třepotá. Nemohl jsem ale přistát okamžitě. Musel jsem udělat ještě jeden průlet, abych zkontroloval, že se otevřel podvozek," popisuje muž, který nakonec přistání i s porouchaných strojem zvládl bez chyby. V opačném případě by se letoun mohl zřítit, což u takto velkých modelů může znamenat škodu za desítky až stovky tisíc korun. Grubl už jednou s tímto strojem zvládl přistát i s jedním rozbitým motorem.

Modely stíhaček se zabývá asi pět let a F-14 si pořídil nově pro tuto sezónu. Je to kopie stroje, se kterým létal Tom Cruise jako Maverick ve slavném americkém filmu Top Gun. „V naší generaci ten film zná každý a já k němu mám taky vztah. Navíc se mi líbí, že má F-14 zatahovací křídla a může tak létat ve více režimech. Když jsou roztažené, může pilot dobře manévrovat. Když se zatáhnout, může se skutečný letoun přesunovat nadzvukovou rychlostí," říká modelář.

Na obloze se mezitím střídají další pestrobarevné stroje. „Skutečná letadla mají barvy, díky kterým splynou s prostředím. Modeláři často volí barvy po vzoru cvičných letounů, které jsou více barevné. V poli by se totiž mohly ztrácet a takto je mají piloti lépe pod kontrolou," podotýká komentátor.

Třídenní přehlídka nabízí návštěvníkům také vyhlídkové lety vrtulníkem nebo ukázku seskoku parašutistů. „Lidem zahraje skupina Ugly Duck a večer bude velkolepý ohňostroj," pozvala v sobotu organizátorka Kateřina Dašovská.