VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé tvrdí, že můj pilot vypadá jako Klaus, říká jeden z modelářů

Brno – Natočit gumu, která pohání vrtuli, pustit model z ruky a sledovat, jak dlouho se udrží ve vzduchu. „Počítá se každá vteřina. Moje letadlo zvládne i dvě a půl minuty," vysvětluje modelář Jan Vodička. S několika desítkami dalších nadšenců se o víkendu zúčastnil soutěže modelů letadel na gumový pohon Openscale 2012 na letišti v brněnských Medlánkách.

27.5.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií

Soutěž modelů letadel v Medlánkách.Foto: DENÍK/ Drahomír Stulír

Soutěží v kategorii old-timerů. „Řadí se do ní modely, které jsou vyrobené podle plánů skutečných letadel do roku 1954. Můj model je podle plánu z roku 1941," přibližuje Vodička. V kokpitu jeho letadla dokonce sedí pilot. „Všichni říkají, že vypadá jako Václav Klaus," směje se muž.

Model stavěl půl roku. „Někteří to zvládnou třeba za dvě odpoledne. Problém ale je, když se letadlo lakuje. Pak je dobré nechat křídla nějakou dobu založená v šablonách, jinak se mohou zkroutit," říká Vodička.

Modely jsou křehké a podle Vodičky se zničí velmi snadno. „Stačí když zalétne na strom nebo do pole s obilím. Drobné dírky se zalepí, ale ty větší jsou problém," vysvětluje. Modely se také mohou ve vzduchu srazit. „Nebo mi ho manželka ve vzteku rozláme," směje se.

Stává se také, že modely zmizí v mracích. „Proto se jim přidělává zařízení nazývané determalizátor. Je to časový spínač, který vyhodí ocasní plochy tak, aby model padal k zemi," popisuje. Ne vždy ale spadené letadlo najde. „Pár modelů už mi zpátky poslali lidé, kteří je našli. Pro jistotu si na ně píšu adresu," říká muž, který pracuje jako energetik.

Modelařině se s krátkými přestávkami věnuje od dětství. Maket podle plánů skutečných letadel postavil zatím jen několik. „Ale vymyšlených modelů na gumu nebo větroňů mám za sebou přes padesát," tvrdí Vodička. Modely si ale často nenechá doma a rozdá je kamarádům.

A jaké má letecké cíle? „Chtěl bych jednou porazit organizátora dnešního závodu Luboše Koutného," usmívá se. Vzápětí ale dodává, že důležitější než poháry a medaile je pro něho potěšení z modelařiny a únik od všedních starostí. „Materiál na letadlo mě stojí asi sto korun, ale je na něm spousta práce. Lidé, kteří jezdí na velké mezinárodní soutěže, si často modely kupují a zaplatí za ně i sedmdesát nebo osmdesát tisíc korun," dodává Vodička.

Autor: Jana Vondrová

27.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Kometa mlčela i po mstě Pöpperleho, na Spartě padla 0:4

Ilustrační foto.
1

Kordis chystá elektronické jízdné pro celou jižní Moravu. Nejdřív už příští rok

Divoká bitka. Před nádražím se poprala desítka lidí, měli i teleskopické obušky

Brno - Teleskopické obušky, dva lehce zranění mladíci a dva v policejní cele. Rvačku asi deseti lidí, ke které došlo na brněnském hlavním nádraží, šetří od pátečního večera policisté.

Verbíři se protančili na mezinárodní festival

Moravské Knínice /REPORTÁŽ/ – Co se stalo kdysi, v tem strážnickém lesi, zpívá dvojice vystupujících verbířů v doprovodu cimbálové muziky a sokolovna plná lidí v tichosti sleduje, jakými kroky ji o chvilku později překvapí dva mladí muži, jak píseň i jejich kroj napovídá, původem ze Strážnice. Ti vystupují na Soutěži o nejlepšího tanečníka slováckého verbuňku, kterou pořádá v sobotu večer soubor Kyničan z Moravských Knínic.

První sex, sebepoškozování, jmenuje nejčastější dotazy dětí vedoucí linky důvěry

Brno - Zhruba šest set dětí loni na jižní Moravě uteklo z domu. Nejčastěji se jedná o mladistvé z výchovných ústavů a dětských domovů. Obrátit se se svými problémy mohou třeba na brněnskou Modrou linku důvěry.

V brněnské spalovně shoří odpad od tří milionů lidí. Po rozšíření o třetí kotel

Brno - Odpadky z celé Moravy ohřejí vodu na sprchování Brňanům. Představitelé brněnské spalovny se totiž chystají o polovinu zvýšit množství zlikvidovaného komunálního odpadu, který zařízení mění na teplo a elektrický proud. O navážení odpadu jednají s obcemi v sousedních krajích i v Moravskoslezském kraji.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies