VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé volí hlavně podle zkušeností a sympatií

Jižní Morava - Moudrý a rozumný člověk oproštěný od osobních záležitostí a sporů. Tak si Dalibor Dvořák z Hodonic na Znojemsku představuje ideálního starostu. Stejně jako další Jihomoravané teď řeší otázku koho volit a jak se vlastně rozhodovat.

8.10.2014 28
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Deník

Jedna z věcí, která mu může pomoci najít odpověď, jsou volební kampaně. Ty ale ve většině případů podle Vladimíra Kuchaře z Marketingové kanceláře.cz selhávají. „Je to stejné jako v případě prodeje nějakých produktů. Ať máte sebelepší kandidáty či myšlenky, důležité je, aby o nich lidé věděli. Je třeba jim stručně a jasně sdělit, co nabízím a proč mi mají věnovat pozornost. A v tom spousta stran selhává," myslí si odborník.

Nejasné kampaně

Strany mají podle něj mezery například v internetovém marketingu i vytváření sloganů. „Ty jsou často nejasné a nebo prostě nic neříkají. Lidi to pak nutí vybírat si podle jiných kritérií. Například podle sympatie," vysvětlil Kuchař.

A například Brňanka Dana Barnetová jeho slova potvrzuje. „Většinou si při komunálních volbách vybírám podle sympatií. Zajímá mě samozřejmě také, z jaké je člověk strany, jaké má vzdělání a kolik mu je let. Snažím se o kandidátech něco přečíst, abych nezvolila někoho nevhodného. Kampaně mě ale neovlivňují. A pokud ano, tak spíš negativně," řekla žena.

Dodala, že komunálním politikům věří víc než těm celostátním. „Asi proto, že jsem měla možnost se s některými setkat a povykládat si. Člověk má pocit, že víc chápou problémy lidí a víc se zajímají," poznamenala Barnetová.

Sledujte online z komunálních voleb a kompletní výsledky jak je komise ve všech obcích sčítaly minutu po minutě na www.brnenskydenik.cz.

Větší důvěra ke komunálním politikům bude přitom podle politologa z Masarykovy univerzity Martina Bastla obecně fungovat spíše v menších obcích. „Právě proto, že lidé kandidáta znají. Ve velkých městech je tomu spíš obráceně. Míra korupce na komunální úrovni je totiž srovnatelná, ale viditelnější než na úrovni celostátní," vysvětlil Bastl.

Zároveň také dodal, že je skeptický k efektům komunálních kampaní. Lidé si podle něj nakonec své favority budou vybírat především podle svých zkušeností a zájmů. A velká část z nich kvůli zklamání z minulosti bude jako pravidelně volit nové strany a nové tváře.

Například Hana Bílková ze Znojma si v čele města přeje znojemského patriota. „Osud města mu má ležet na srdci, má mít všeobecný přehled a být empatický. A zároveň nemá upřednostňovat zájmy jen některých skupin. To jsou pro mě důležité věci, kterých si všímám," podotkla Bílková.

Zklamání voličů

Koho nakonec žena zvolí a jak moc ten člověk bude splňovat vyjmenovaná kritéria, není jasné. Například jedena-

padesátiletý Petr Gruber z Hodonína si je ale jistý už teď, že nikoho podle svých přání nenajde. „V Hodoníně se nedá vybrat. Na prvních místech kandidátek jsou totiž už ti, co byli starostové či místostarostové. A ti mě nepřesvědčili," řekl muž. Potvrdil tak, že důležitou roli budou o víkendu hrát zkušenosti z minulosti.

Svou roli by pak mohla mít například i volební kalkulačka, tedy aplikace na internetu, která napovídá, jak se preference konkrétního člověka shodují s programy politických stran.

Podle Bastla ale velký dopad mít nebude. „Takové nástroje jsou spíš vodítko a docela často utvrzují lidi pouze v jejich výběru. Zásadně ho ale nezmění. Jistý vliv bych jim přiznal jen v případě, že se někdo rozhoduje mezi několika stranami, které jsou pro něj srovnatelné," vysvětlil politolog.

Jak má vypadat ideální starosta?

Laďa Kerndl, 69 let

zpěvák, Žernovník

Starosta je od slova starati se, proto si myslím, že se má především starat. Má naslouchat lidem, má dělat pro lidi a ne pro sebe. Má mít organizační a komunikativní schopnosti, má to být člověk vzdělaný, čestný, poctivý a pracovitý a neměl by být pro něho problém cokoliv vyřešit. (eo)

Pavla Vitázková, 35 let

herečka, Brno

Vybírám si na základě práce, kterou odvedli. Programy nečtu a na vyjádření jako třeba, že někdo vyřeší parkování v Brně, moc neslyším. Rozhoduji se stejně jako v jiných životních situacích a zajímá mě spíš, co člověk už udělal. Teď mohu říct, že už mám vybráno. Koho, to je tajné. (vk)

VÍCE ČTĚTE VE STŘEDEČNÍM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST


Autor: Vojtěch Kučerák, Redakce

8.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Kometa mlčela i po mstě Pöpperleho, na Spartě padla 0:4

Ilustrační foto.
1

Kordis chystá elektronické jízdné pro celou jižní Moravu. Nejdřív už příští rok

Divoká bitka. Před nádražím se poprala desítka lidí, měli i teleskopické obušky

Brno - Teleskopické obušky, dva lehce zranění mladíci a dva v policejní cele. Rvačku asi deseti lidí, ke které došlo na brněnském hlavním nádraží, šetří od pátečního večera policisté.

Verbíři se protančili na mezinárodní festival

Moravské Knínice /REPORTÁŽ/ – Co se stalo kdysi, v tem strážnickém lesi, zpívá dvojice vystupujících verbířů v doprovodu cimbálové muziky a sokolovna plná lidí v tichosti sleduje, jakými kroky ji o chvilku později překvapí dva mladí muži, jak píseň i jejich kroj napovídá, původem ze Strážnice. Ti vystupují na Soutěži o nejlepšího tanečníka slováckého verbuňku, kterou pořádá v sobotu večer soubor Kyničan z Moravských Knínic.

První sex, sebepoškozování, jmenuje nejčastější dotazy dětí vedoucí linky důvěry

Brno - Zhruba šest set dětí loni na jižní Moravě uteklo z domu. Nejčastěji se jedná o mladistvé z výchovných ústavů a dětských domovů. Obrátit se se svými problémy mohou třeba na brněnskou Modrou linku důvěry.

V brněnské spalovně shoří odpad od tří milionů lidí. Po rozšíření o třetí kotel

Brno - Odpadky z celé Moravy ohřejí vodu na sprchování Brňanům. Představitelé brněnské spalovny se totiž chystají o polovinu zvýšit množství zlikvidovaného komunálního odpadu, který zařízení mění na teplo a elektrický proud. O navážení odpadu jednají s obcemi v sousedních krajích i v Moravskoslezském kraji.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies