Lidé zažijí pocity astronautů. Na brněnské Noci vědců

Brno - Budiž světlo! I s tímto zvoláním se už v pátek večer zřejmě setkají návštěvníci v pořadí už jedenácté brněnské Noci vědců. Letošní ročník je totiž věnovaný právě této formě záření. Program si tentokrát připravily tři brněnské univerzity, Technické muzeum, hvězdárna i Vida science centrum.

25.9.2015

Noc vědců. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Štulíř

Vůbec poprvé pro Brňany v pátek večer otevře univerzitní kampus Masarykovy univerzity v Bohunicích. „Jde o jedinečnou příležitost podívat se do špičkově vybavených laboratoří a doslova pod ruce vědců, kteří posouvají hranice poznání," vyzdvihla koordinátorka akce Jana Posltová.

Vlastní obličej v 3D

Kromě kampusu univerzita nabídne program i na dalších třech fakultách. Například na přírodovědecké v Kotlářské ulici čeká na zájemce nácvik technik rýžování zlata. „Těšit se mohou i na experimenty se zákonitostmi magnetismu. Domů si pak někteří odnesou i 3D snímek vlastního obličeje," slíbila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Své síly letos Masarykova univerzita spojí s Vida science centrem. To symbolicky na nádvoří augustiniánského opatství na Mendlově náměstí na několika stanovištích seznámí příchozí s bádáním slavných vědců.Pro zvětšení klikněte.

Svou trošku světla se chystá do letošní noci vnést Mendelova univerzita v Brně. Od šesté večer si návštěvníci vyberou, na kterou ze čtyř fakult zajdou. Úplná novinka je eye-trackingová laboratoř, která se představí v prostorách provozně ekonomické fakulty. „Slouží k pozorování chování spotřebitele. Dokáže totiž zachytit pohyby oka. Díky ní vědci vědí, co například zaujalo jeho pozornost na titulní straně časopisu," popsal metodu mluvčí Mendelovy univerzity Radovan Kramář.

Blíž ke hvězdám se dostanou dnes večer návštěvníci brněnské hvězdárny. A to nejen tím, že mohou zdarma zajít na stejnojmenný film promítaný pod kupolí digitária. Pro odvážlivce je připravený kosmický simulátor, ve kterém si na vlastní kůži vyzkouší, jaké je to, dostat se do volného prostoru vesmíru bez energie k pohonu. „Každý návštěvník navíc dostane nafukovací balonek s lístečkem pro vlastní vzkaz. Všechny pak v noci vypustíme," poznamenal ředitel hvězdárny Jiří Dušek.

Stálou čtveřici fakult Vysokého učení technického v Brně letos rozšířila ještě fakulta informačních technologií. „Novinka je také prezentace výzkumného centra Ceitec v prostorách Technického muzea," uvedla mluvčí školy Jitka Vanýsková.

Právě tam se loni podívala studentka Marie Brožová. Letos plánuje změnu. „Láká mě bohunický kampus. Jednou jsem se tam málem ztratila. Snad se mi to tentokrát nestane," řekla.

Autor: Hana Florianová

25.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
Libor Zábranský, majitel a trenér Komety Brno v jedné osobě.

Nová hala za Lužánkami? O aréně rozhodneme podle studie, povídá Zábranský

Architekti Michal a Lea Mačudovi vsadili na hravost barev, forem a materiálů. Svůj styl pojmenovali „nová bohatost“ a staví jej do protikladu k brněnskému funkcionalismu.

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Brno /FOTOGALERIE/ – Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.

Město podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy v Brně

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.