Lidé zažijí pocity astronautů. Na brněnské Noci vědců

Brno - Budiž světlo! I s tímto zvoláním se už v pátek večer zřejmě setkají návštěvníci v pořadí už jedenácté brněnské Noci vědců. Letošní ročník je totiž věnovaný právě této formě záření. Program si tentokrát připravily tři brněnské univerzity, Technické muzeum, hvězdárna i Vida science centrum.

25.9.2015

Noc vědců. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Štulíř

Vůbec poprvé pro Brňany v pátek večer otevře univerzitní kampus Masarykovy univerzity v Bohunicích. „Jde o jedinečnou příležitost podívat se do špičkově vybavených laboratoří a doslova pod ruce vědců, kteří posouvají hranice poznání," vyzdvihla koordinátorka akce Jana Posltová.

Vlastní obličej v 3D

Kromě kampusu univerzita nabídne program i na dalších třech fakultách. Například na přírodovědecké v Kotlářské ulici čeká na zájemce nácvik technik rýžování zlata. „Těšit se mohou i na experimenty se zákonitostmi magnetismu. Domů si pak někteří odnesou i 3D snímek vlastního obličeje," slíbila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Své síly letos Masarykova univerzita spojí s Vida science centrem. To symbolicky na nádvoří augustiniánského opatství na Mendlově náměstí na několika stanovištích seznámí příchozí s bádáním slavných vědců.Pro zvětšení klikněte.

Svou trošku světla se chystá do letošní noci vnést Mendelova univerzita v Brně. Od šesté večer si návštěvníci vyberou, na kterou ze čtyř fakult zajdou. Úplná novinka je eye-trackingová laboratoř, která se představí v prostorách provozně ekonomické fakulty. „Slouží k pozorování chování spotřebitele. Dokáže totiž zachytit pohyby oka. Díky ní vědci vědí, co například zaujalo jeho pozornost na titulní straně časopisu," popsal metodu mluvčí Mendelovy univerzity Radovan Kramář.

Blíž ke hvězdám se dostanou dnes večer návštěvníci brněnské hvězdárny. A to nejen tím, že mohou zdarma zajít na stejnojmenný film promítaný pod kupolí digitária. Pro odvážlivce je připravený kosmický simulátor, ve kterém si na vlastní kůži vyzkouší, jaké je to, dostat se do volného prostoru vesmíru bez energie k pohonu. „Každý návštěvník navíc dostane nafukovací balonek s lístečkem pro vlastní vzkaz. Všechny pak v noci vypustíme," poznamenal ředitel hvězdárny Jiří Dušek.

Stálou čtveřici fakult Vysokého učení technického v Brně letos rozšířila ještě fakulta informačních technologií. „Novinka je také prezentace výzkumného centra Ceitec v prostorách Technického muzea," uvedla mluvčí školy Jitka Vanýsková.

Právě tam se loni podívala studentka Marie Brožová. Letos plánuje změnu. „Láká mě bohunický kampus. Jednou jsem se tam málem ztratila. Snad se mi to tentokrát nestane," řekla.

Autor: Hana Florianová

25.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
Dvacátý ročník Mezinárodního policejního mistrovství v jezdectví se konal v brněnské Panské Líše. Nechyběl ani doprovodný program s policejními ukázkami.

Koně bojovali s ohněm, vodou i davem. Na policejním mistrovství

Hokejový útočník Tomáš Svoboda

Už mi není dvacet, abych lítal po republice, říká navrátilec Svoboda

Hollan jako Hitler. Aktivisté vyvěsili na maketu Německého domu fotku náměstka

Brno /FOTOGALERIE/ – Velká fotografie brněnského náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) se v sobotu dopoledne objevila na instalaci na Moravském náměstí, která je centrem festivalu Meeting Brno. Plakát vyvěsili aktivisté z hnutí Slušní lidé. Na videu, které publikovali na sociální síti, označili Hollana za neonacistu.

Můj soused zabiják: lidé z Bystrce Kajínka většinou vítají, cítí se i bezpečněji

Brno - Odsouzený a omilostněný dvojnásobný vrah Jiří Kajínek bydlí v brněnské Bystrci. Sousedům většinou nevadí.

Unikátní pohár Alexandra Velikého najdou lidé ve Valticích. Zapůjčil ho princ

Břeclavsko – Ve svém oboru to považuje za největší objev, jaký kdy učinil. „Myslím si, že je to i největší objev tohoto roku u nás," neskrýval nadšení umělecký historik a kurátor David Majer. Právě on přivezl do valtického zámku jedinečné umělecké dílo vytvořené ve druhé polovině čtvrtého století před naším letopočtem ve Střední Asii. Zlatý pohár, z něhož pil válečník Alexandr.

Při nehodě u Pohořelic se zranili čtyři lidé. Transportoval je vrtulník

Pohořelice - Čtyři zraněné lidi si vyžádala sobotní nehoda u Pohořelic na pomezí Brněnska a Břeclavska. Kolem poledne se srazila dvě osobní auta. Záchranáři v sobotu dopoledne také ošetřili několik lehce zraněných lidí po menších dopravních nehodách.