Lidé zažijí pocity astronautů. Na brněnské Noci vědců

Brno - Budiž světlo! I s tímto zvoláním se už v pátek večer zřejmě setkají návštěvníci v pořadí už jedenácté brněnské Noci vědců. Letošní ročník je totiž věnovaný právě této formě záření. Program si tentokrát připravily tři brněnské univerzity, Technické muzeum, hvězdárna i Vida science centrum.

25.9.2015

Noc vědců. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Štulíř

Vůbec poprvé pro Brňany v pátek večer otevře univerzitní kampus Masarykovy univerzity v Bohunicích. „Jde o jedinečnou příležitost podívat se do špičkově vybavených laboratoří a doslova pod ruce vědců, kteří posouvají hranice poznání," vyzdvihla koordinátorka akce Jana Posltová.

Vlastní obličej v 3D

Kromě kampusu univerzita nabídne program i na dalších třech fakultách. Například na přírodovědecké v Kotlářské ulici čeká na zájemce nácvik technik rýžování zlata. „Těšit se mohou i na experimenty se zákonitostmi magnetismu. Domů si pak někteří odnesou i 3D snímek vlastního obličeje," slíbila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Své síly letos Masarykova univerzita spojí s Vida science centrem. To symbolicky na nádvoří augustiniánského opatství na Mendlově náměstí na několika stanovištích seznámí příchozí s bádáním slavných vědců.Pro zvětšení klikněte.

Svou trošku světla se chystá do letošní noci vnést Mendelova univerzita v Brně. Od šesté večer si návštěvníci vyberou, na kterou ze čtyř fakult zajdou. Úplná novinka je eye-trackingová laboratoř, která se představí v prostorách provozně ekonomické fakulty. „Slouží k pozorování chování spotřebitele. Dokáže totiž zachytit pohyby oka. Díky ní vědci vědí, co například zaujalo jeho pozornost na titulní straně časopisu," popsal metodu mluvčí Mendelovy univerzity Radovan Kramář.

Blíž ke hvězdám se dostanou dnes večer návštěvníci brněnské hvězdárny. A to nejen tím, že mohou zdarma zajít na stejnojmenný film promítaný pod kupolí digitária. Pro odvážlivce je připravený kosmický simulátor, ve kterém si na vlastní kůži vyzkouší, jaké je to, dostat se do volného prostoru vesmíru bez energie k pohonu. „Každý návštěvník navíc dostane nafukovací balonek s lístečkem pro vlastní vzkaz. Všechny pak v noci vypustíme," poznamenal ředitel hvězdárny Jiří Dušek.

Stálou čtveřici fakult Vysokého učení technického v Brně letos rozšířila ještě fakulta informačních technologií. „Novinka je také prezentace výzkumného centra Ceitec v prostorách Technického muzea," uvedla mluvčí školy Jitka Vanýsková.

Právě tam se loni podívala studentka Marie Brožová. Letos plánuje změnu. „Láká mě bohunický kampus. Jednou jsem se tam málem ztratila. Snad se mi to tentokrát nestane," řekla.

Autor: Hana Florianová

25.9.2015 VSTUP DO DISKUSE

Místostarosta Suchého řídil opilý. Ve vedení obce zůstává dál

Vojtěch Němec.

Zbytek zápasu jsem strávil u onlajnu, říká Němec. Humbuk na stadionu ho strašil

Krajské zásady územního rozvoje chtějí aktualizovat do konce volebního období

Jižní Morava – S odřenýma ušima stihne současné vedení Jihomoravského kraje termín do roku 2020 a aktualizuje zásady územního rozvoje. Informoval o tom ve středu náměstek hejtmana pro oblast územního plánování Martin Maleček. „Bude ale záležet na tom, kolik budou mít lidé připomínek," prohlásil Maleček.

Pod Kozí horou postaví rodinné domy. Proti cestě k nim lidé z Komína protestují

Brno – Zahrádky pod lesem v lokalitě Pod Kozí horou podle plánu nahradí rodinné domy. Jak se k nim majitelé dostanou, zatím není jasné. Lidé z Komína protestují proti přístupové cestě, která zatíží provoz v okolních ulicích.

AKTUALIZUJEME

Z hořícího bytu v Kuřimi vynesli starší ženu s vážnými popáleninami

Kuřim – Důchodkyni v bezvědomí a s vážnými popáleninami vynesli z hořícího bytu hasiči ve středu krátce před šestou večer. Do bytu v kuřimské Jungmannově ulici museli vniknout násilím. „Ženě jsme poskytli první pomoc. Podařilo se ji přivést k vědomí, poté byla předána do péče záchranářů," oznámil mluvčí hasičů David Jirouš.

Stávka bude. DPMB se k ní nepřipojí. Kdo stávkovat bude, ukáží další dny

Jižní Morava – Rozhodování, zda jet do práce autobusem nebo vlakem, mnohým Jihomoravanům příští čtvrtek odpadne. Odborový svaz autobusové dopravy totiž na ten den vyhlásil stávku. Někteří řidiči tak na pravidelné linky nevyjedou.