Lidé zažijí pocity astronautů. Na brněnské Noci vědců

Brno - Budiž světlo! I s tímto zvoláním se už v pátek večer zřejmě setkají návštěvníci v pořadí už jedenácté brněnské Noci vědců. Letošní ročník je totiž věnovaný právě této formě záření. Program si tentokrát připravily tři brněnské univerzity, Technické muzeum, hvězdárna i Vida science centrum.

25.9.2015

Noc vědců. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Štulíř

Vůbec poprvé pro Brňany v pátek večer otevře univerzitní kampus Masarykovy univerzity v Bohunicích. „Jde o jedinečnou příležitost podívat se do špičkově vybavených laboratoří a doslova pod ruce vědců, kteří posouvají hranice poznání," vyzdvihla koordinátorka akce Jana Posltová.

Vlastní obličej v 3D

Kromě kampusu univerzita nabídne program i na dalších třech fakultách. Například na přírodovědecké v Kotlářské ulici čeká na zájemce nácvik technik rýžování zlata. „Těšit se mohou i na experimenty se zákonitostmi magnetismu. Domů si pak někteří odnesou i 3D snímek vlastního obličeje," slíbila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Své síly letos Masarykova univerzita spojí s Vida science centrem. To symbolicky na nádvoří augustiniánského opatství na Mendlově náměstí na několika stanovištích seznámí příchozí s bádáním slavných vědců.Pro zvětšení klikněte.

Svou trošku světla se chystá do letošní noci vnést Mendelova univerzita v Brně. Od šesté večer si návštěvníci vyberou, na kterou ze čtyř fakult zajdou. Úplná novinka je eye-trackingová laboratoř, která se představí v prostorách provozně ekonomické fakulty. „Slouží k pozorování chování spotřebitele. Dokáže totiž zachytit pohyby oka. Díky ní vědci vědí, co například zaujalo jeho pozornost na titulní straně časopisu," popsal metodu mluvčí Mendelovy univerzity Radovan Kramář.

Blíž ke hvězdám se dostanou dnes večer návštěvníci brněnské hvězdárny. A to nejen tím, že mohou zdarma zajít na stejnojmenný film promítaný pod kupolí digitária. Pro odvážlivce je připravený kosmický simulátor, ve kterém si na vlastní kůži vyzkouší, jaké je to, dostat se do volného prostoru vesmíru bez energie k pohonu. „Každý návštěvník navíc dostane nafukovací balonek s lístečkem pro vlastní vzkaz. Všechny pak v noci vypustíme," poznamenal ředitel hvězdárny Jiří Dušek.

Stálou čtveřici fakult Vysokého učení technického v Brně letos rozšířila ještě fakulta informačních technologií. „Novinka je také prezentace výzkumného centra Ceitec v prostorách Technického muzea," uvedla mluvčí školy Jitka Vanýsková.

Právě tam se loni podívala studentka Marie Brožová. Letos plánuje změnu. „Láká mě bohunický kampus. Jednou jsem se tam málem ztratila. Snad se mi to tentokrát nestane," řekla.

Autor: Hana Florianová

25.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
Krajský soud v Brně začal projednávat dvojnásobnou
vraždu v Jihlavě.
 Obžalovaným je
 nadějný hudebník Marek Č.
1 3

Za brutální vraždu matky a bratra dostal houslista dvacet let

Konvoj. Ilustrační foto.

Přes Česko se ode dneška vracejí ze cvičení konvoje americké armády

OBRAZEM: Mávali třásněmi a vytvořili rekord. Ve vlajce bylo 272 lidí

Brno – Žluté a modré třásně, kterými členové Evropského parlamentu mládeže mávají nad hlavami, a k tomu sílicí pokřik. Přes dvě stě padesát lidí ze čtyřiceti států Evropy ve čtvrtek v brněnských Lužánkách tvoří rekordní živou vlajku Evropské unie. Setkání členů parlamentu mládeže se díky tomu zapisuje do České knihy rekordů.

Pavlík chce být slušný kapitán. Nejsme zvěř, říká

Brno – Stačilo mu půl roku, aby se posunul do ústřední role ve fotbalové Zbrojovce. Obránce Petr Pavlík v létě převzal kapitánskou pásku od dlouholetého brněnského lídra Pavla Zavadila, který odešel do Opavy. „Jsem rád, že jsem měl čest ho půl roku zažít. Dobré vlastnosti jsem se snažil odkoukat,“ usmívá se třicetiletý stoper.

Kauzu podezřelých zakázek v domově důchodců znovu řeší brněnský soud

Brno – Manipuloval se zakázkami, peníze určené pro důchodce využíval pro sebe. Z toho viní obžaloba bývalého ředitele domova důchodců ve Věstonické ulici v brněnských Vinohradech. Kauza Josefa Kudličky, o níž jako první informoval Brněnský deník Rovnost před dvěma roky, se v těchto dnech opět dostala k brněnskému městskému soudu.

OBRAZEM: Lamy vikuňa v brněnské zoo mají nový přírůstek

Brno – Je na světě jen pár hodin, ale už zkoumá výběh a pije mléko od své matky. V brněnské zoo se ve čtvrtek odpoledne narodilo mládě lamy vikuňa.