Lidé zažijí pocity astronautů. Na brněnské Noci vědců

Brno - Budiž světlo! I s tímto zvoláním se už v pátek večer zřejmě setkají návštěvníci v pořadí už jedenácté brněnské Noci vědců. Letošní ročník je totiž věnovaný právě této formě záření. Program si tentokrát připravily tři brněnské univerzity, Technické muzeum, hvězdárna i Vida science centrum.

25.9.2015

Noc vědců. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Štulíř

Vůbec poprvé pro Brňany v pátek večer otevře univerzitní kampus Masarykovy univerzity v Bohunicích. „Jde o jedinečnou příležitost podívat se do špičkově vybavených laboratoří a doslova pod ruce vědců, kteří posouvají hranice poznání," vyzdvihla koordinátorka akce Jana Posltová.

Vlastní obličej v 3D

Kromě kampusu univerzita nabídne program i na dalších třech fakultách. Například na přírodovědecké v Kotlářské ulici čeká na zájemce nácvik technik rýžování zlata. „Těšit se mohou i na experimenty se zákonitostmi magnetismu. Domů si pak někteří odnesou i 3D snímek vlastního obličeje," slíbila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Své síly letos Masarykova univerzita spojí s Vida science centrem. To symbolicky na nádvoří augustiniánského opatství na Mendlově náměstí na několika stanovištích seznámí příchozí s bádáním slavných vědců.Pro zvětšení klikněte.

Svou trošku světla se chystá do letošní noci vnést Mendelova univerzita v Brně. Od šesté večer si návštěvníci vyberou, na kterou ze čtyř fakult zajdou. Úplná novinka je eye-trackingová laboratoř, která se představí v prostorách provozně ekonomické fakulty. „Slouží k pozorování chování spotřebitele. Dokáže totiž zachytit pohyby oka. Díky ní vědci vědí, co například zaujalo jeho pozornost na titulní straně časopisu," popsal metodu mluvčí Mendelovy univerzity Radovan Kramář.

Blíž ke hvězdám se dostanou dnes večer návštěvníci brněnské hvězdárny. A to nejen tím, že mohou zdarma zajít na stejnojmenný film promítaný pod kupolí digitária. Pro odvážlivce je připravený kosmický simulátor, ve kterém si na vlastní kůži vyzkouší, jaké je to, dostat se do volného prostoru vesmíru bez energie k pohonu. „Každý návštěvník navíc dostane nafukovací balonek s lístečkem pro vlastní vzkaz. Všechny pak v noci vypustíme," poznamenal ředitel hvězdárny Jiří Dušek.

Stálou čtveřici fakult Vysokého učení technického v Brně letos rozšířila ještě fakulta informačních technologií. „Novinka je také prezentace výzkumného centra Ceitec v prostorách Technického muzea," uvedla mluvčí školy Jitka Vanýsková.

Právě tam se loni podívala studentka Marie Brožová. Letos plánuje změnu. „Láká mě bohunický kampus. Jednou jsem se tam málem ztratila. Snad se mi to tentokrát nestane," řekla.

Autor: Hana Florianová

25.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
Setkání s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem v rámci projektu Deník s vámi.
SLEDUJEME ON-LINE

Sledujte ONLINE zpravodajství ze setkání s jihomoravským hejtmanem Šimkem

Fakultní nemocnice? Univerzita odpovědnost převezme až bez dluhů

Věnoval se klimatizaci a vjel na přejezd. Vzápětí musel prorazit závoru

Brno – Na větší opatrnost řidičů při projíždění železničními přejezdy upozorňují jihomoravští policisté. V pondělí proto připomněli nebezpečnou situaci z loňského prosince. Řidič nákladního auta se tehdy v brněnské Kaštanové ulici směrem na Tuřany věnoval nastavení klimatizace a nepostřehl, že se blíží k přejezdu i přes to, že přejezdové signalizační zařízení blikalo červenými světly. „Zvonku si řidič všiml až v době, kdy bylo pozdě," popsal případ policejní mluvčí Pavel Šváb.

Před 140 lety se narodil jihomoravský badatel Absolon

Brno /FOTOGALERIE/ - Manažer i strůjce velkých vizí. Karel Absolon. Život i dílo jedné z nejvýznamnějších postav evropské archeologie první poloviny 20. století připomíná na nové výstavě Moravské zemské muzeum v Brně. Výstavu hostí Dietrichsteinský palác na Zelném trhu v Brně, a to u příležitosti letošního 140. výročí Absolonova narození.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Takový zápas nám určitě zvedne sebevědomí, věří Čiliak

Liberec - Sezona Komety Brno sice neprobíhá zcela v souladu s vysokými očekáváními a představami vedení klubu, přesto může mužstvo vedené kapitánem Leošem Čermákem hřát výtečná bilance ze zápasů proti obhájci titulu Liberci. Kometa z nich vytěžila deset bodů z 12 možných a díky nedělní výhře 2:1 pod Ještědem drží těsně šestou příčku před dotírajícím Chomutovem.