Lidé zažijí pocity astronautů. Na brněnské Noci vědců

Brno - Budiž světlo! I s tímto zvoláním se už v pátek večer zřejmě setkají návštěvníci v pořadí už jedenácté brněnské Noci vědců. Letošní ročník je totiž věnovaný právě této formě záření. Program si tentokrát připravily tři brněnské univerzity, Technické muzeum, hvězdárna i Vida science centrum.

25.9.2015

Noc vědců. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Štulíř

Vůbec poprvé pro Brňany v pátek večer otevře univerzitní kampus Masarykovy univerzity v Bohunicích. „Jde o jedinečnou příležitost podívat se do špičkově vybavených laboratoří a doslova pod ruce vědců, kteří posouvají hranice poznání," vyzdvihla koordinátorka akce Jana Posltová.

Vlastní obličej v 3D

Kromě kampusu univerzita nabídne program i na dalších třech fakultách. Například na přírodovědecké v Kotlářské ulici čeká na zájemce nácvik technik rýžování zlata. „Těšit se mohou i na experimenty se zákonitostmi magnetismu. Domů si pak někteří odnesou i 3D snímek vlastního obličeje," slíbila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Své síly letos Masarykova univerzita spojí s Vida science centrem. To symbolicky na nádvoří augustiniánského opatství na Mendlově náměstí na několika stanovištích seznámí příchozí s bádáním slavných vědců.Pro zvětšení klikněte.

Svou trošku světla se chystá do letošní noci vnést Mendelova univerzita v Brně. Od šesté večer si návštěvníci vyberou, na kterou ze čtyř fakult zajdou. Úplná novinka je eye-trackingová laboratoř, která se představí v prostorách provozně ekonomické fakulty. „Slouží k pozorování chování spotřebitele. Dokáže totiž zachytit pohyby oka. Díky ní vědci vědí, co například zaujalo jeho pozornost na titulní straně časopisu," popsal metodu mluvčí Mendelovy univerzity Radovan Kramář.

Blíž ke hvězdám se dostanou dnes večer návštěvníci brněnské hvězdárny. A to nejen tím, že mohou zdarma zajít na stejnojmenný film promítaný pod kupolí digitária. Pro odvážlivce je připravený kosmický simulátor, ve kterém si na vlastní kůži vyzkouší, jaké je to, dostat se do volného prostoru vesmíru bez energie k pohonu. „Každý návštěvník navíc dostane nafukovací balonek s lístečkem pro vlastní vzkaz. Všechny pak v noci vypustíme," poznamenal ředitel hvězdárny Jiří Dušek.

Stálou čtveřici fakult Vysokého učení technického v Brně letos rozšířila ještě fakulta informačních technologií. „Novinka je také prezentace výzkumného centra Ceitec v prostorách Technického muzea," uvedla mluvčí školy Jitka Vanýsková.

Právě tam se loni podívala studentka Marie Brožová. Letos plánuje změnu. „Láká mě bohunický kampus. Jednou jsem se tam málem ztratila. Snad se mi to tentokrát nestane," řekla.

Autor: Hana Florianová

25.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
Policie pátrá po mladíkovi, který měl přepadnou v červenci ženu, ukrást ji kabelku s doklady a platebními kartami a z těch poté vybrat hotovost.
1 4

Ženu udeřil a okradl. Po neznámém pachateli teď pátrá policie

Deník - Naši prvňáci

Tabla prvňáčků: Představí se ZŠ náměstí Míru, Kotlářská a Bakalovo nábřeží

Šest nejčastějších chyb při výběru toalety

Ačkoliv na toaletě strávíme dle průzkumů přibližně tři měsíce života, nevěnujeme jejímu výběru příliš pozornosti. Přitom se dá udělat mnoho chyb, kterých později litujeme. Přečtěte si 6 nejčastějších prohřešků, kterých se při výběru WC dopouštíme.

Dopravu u Kuřimi zablokovala nehoda dvou aut. Vytvořily se kolony

Kuřim /FOTOGALERIE/ – Silnici I/43 u Kuřimi na Brněnsku uzavřela v úterý odpoledne vážná nehoda dvou osobních aut. Havárie zablokovala před pátou dopravu v obou směrech. Hasiči museli vyprostit jednu ženu. „Šlo o řidičku jednoho z vozů. Předali jsme ji záchranné službě,“ sdělil mluvčí jihomoravských hasičů Jan Dvořák.

Hladký poprvé chytal proti Brnu. Liberecký kouč vsadil na jeho zvýšenou motivaci

Brno – Dočkal se až ve třetí sezoně po odchodu z Brna. Fotbalový brankář Václav Hladký dostal poprvé po přestupu do Liberce šanci chytat proti svému bývalému klubu. A pomohl Severočechům k výhře 2:1. „Byl to krásný návrat do Brna. Nejdůležitější je, že jsme vyhráli a jsem rád, že jsem mohl chytat,“ liboval si šestadvacetiletý gólman.

Týden mobility představí elektromobily i nový autobus pro handicapované

Brno – Jak jezdit autem bezpečně nebo v čem jsou výhodné elektromobily, radí Brňanům od soboty Evropský týden mobility. Akce potrvají do pátku.