VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidovci: Místo rychlodráhy spojka

Brno /AKTUALIZOVÁNO, ROZHOVORY, SCHÉMATA/ - Rychlodráha možná bude. V novém provedení. Lidovci v pondělí přišli s nápadem, který má spojení mezi odsunutým a stávajícím nádražím zachovat.

7.9.2009 17
SDÍLEJ:

Stanislav Juránek.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Místo původní verze, kterou odmítají koaliční partneři, přicházejí s myšlenkou takzvané spojky. Má to být jednodušší a levnější varianta rychlodráhy. Bez ní si totiž lidovci odsun nádraží představit neumí.

Podle nich je odsun nádraží bez zachování dopravního spojení mezi starým a novým nesmysl. „Je to jako stavět mrakodrap bez základů a prvního patra. To přece nejde. Současnou situaci nemůžeme do budoucna řešit, aniž bychom nejdřív nevyřešili tuhle zásadní věc,“ uvedl lidovec a bývalý hejtman Jihomoravského kraje Stanislav Juránek.

Dva z koaličních partnerů ve vedení Brna, sociální demokraté a Brno 2006, se proti rychlodráze minulý týden definitivně postavili. „Přestavbu nádraží by to zdrželo o pět i více let, protože by se musel předělávat územní plán. Navíc by to zablokovalo dotace z Evropské unie, což si rozhodně nemůžeme dovolit,“ uvedl tehdy sociálně-demokratický brněnský primátor Roman Onderka.

Schématika městské rychlodráhy - optimalizace pro regionální provoz.

Lidovci proto přišli s jiným návrhem. „Naše varianta v žádném případě čerpání peněz z Bruselu neohrozí. Navíc těžko můžeme ztratit nějaké peníze, když jsme ještě o žádné nepožádali,“ uvedl Juránek. Nová verze rychlodráhy má být kratší a levnější než původní. „Chceme, aby nám přestupující cestující přestupovali zejména v kapacitním dopravním uzlu tramvají u současné budovy nádraží. Pokud zůstane myšlenka odsunutého nádraží v dosavadní podobě, proud cestujících ze šesti důležitých regionálních tratí tramvajovou dopravu absolutně přetíží,“ vysvětlil důvody, proč je nutné hledat jinou variantu, předseda Dopravní komise Rady města Brna lidovec Josef Veselý.

Schématika městské rychlodráhy - optimalizace pro regionální provoz.

Nová verze má podle lidovců využít dosavadní železniční tratě. Čtyři z šesti regionálních vlakových linek povedou přes přestupní uzel Brno-střed a zároveň projedou novým nádražím.

Studii k nové variantě spojení nádraží dali lidovci k dispozici koaličním partnerům v pondělí. Ti zatím zkoumají, zda je návrh životaschopný. „Ještě jsem neměl dost času, abych to posoudil. Zatím jsem návrh viděl jen letmo,“ řekl Onderka.

Straně zelených, která rychlodráhu prosazovala nejsilněji, se řešení lidovců nelíbí. „Pro kvalitu cestování je ještě nevýhodnější než rychlodráha, ke které jsme přistupovali jako k nejrozumnějšímu kompromisu,“ uvedl náměstek brněnského primátora za Stranu zelených Martin Ander.

Schématika městské rychlodráhy - optimalizace pro regionální provoz.

Zatímco lidovci prezentovali zachování čtyř regionálních linek přes centrum jako výhodu, Zeleným to nestačí. „Cestující ve směrech od Střelic a od Břeclavi by se na stávající nádraží vůbec nedostali. To už není kompromis, to slevování od té nejzazší hranice, kterou jsme si vytyčili my. Pokud už máme zasahovat do projektu nádraží, chci, aby byl zásah k něčemu a ne jen taková kosmetická úprava,“ řekl Ander.

Koalici v Brně hrozí problémy. Radní je odmítají

Pevná pozice čtyřkoalice ve vedení Brna se zakymácela. Strana zelených se radikálně postavila proti odsunu nádraží, který prosazují hlavně sociální demokraté a který až dosud Zelení tolerovali. Pokud vznikne rychlodráha. Po jejím odmítnutí svolali konferenci, na které jasně prohlásili, že odsun nepodpoří. Ani lidovci nejsou z odsunu bez rychlodráhy nadšení. Koaliční partneři však jakoukoli krizi popírají.

Primátor města Brna, sociální demokrat Roman Onderka, nevidí v rozhodnutí Zelených žádné neštěstí. „Rada města Brna má v programovém prohlášení mnoho věcí a tohle je jediná otázka, na které se neshodneme,“ odmítl Onderka jakékoli spekulace o tom, že by stanovisko Zelených mohlo nějak ovlivnit stabilitu koalice.

Strana zelených svůj obrat považuje za samozřejmý. „Od začátku jsme prohlašovali, že rychlodráha je kompromis, který má zachovat kvalitu regionální dopravy. Proto jsme byli ochotní podpořit odsun nádraží. Jakmile ale koaliční partneři návrh odmítli, nemohli jsme zareagovat jinak,“ uvedl náměstek primátora Martin Ander. Dodal, že pokud by je kvůli tomu chtěli partneři odvolat, radši to nechají tak, než aby odstoupili od svého názoru. „Samozřejmě lépe prosadíme náš program v koalici než opozici, takže bychom byli radši, kdyby se to nestalo. Zatím však žádné takové hlasy z koalice nezaznívají,“ řekl Ander.

Lidovce nechuť partnerů stavět rychlodráhu také netěší. O krizi ale nemluví. „Určitě to není nic vážného. Předložili jsme ostatním nový návrh, dáme jim čas, aby se s ním seznámili a mohli to ještě prodiskutovat, a věřím, že najdeme kompromis,“ doufá předseda Dopravní komise města Rady města Brna Josef Veselý.

I podle odborníků se koalice zatím udrží. „Odsun nádraží byl třecí plocha mezi sociálními demokraty a Zelenými odjakživa. Jenže ho na dlouho odsunuli do pozadí a teď to teprve vyplulo na povrch. Nemyslím si, že to koalici nějak ohrozí. Alespoň do voleb se budou snažit zachovat si pozici,“ myslí si brněnský politolog Stanislav Balík.

Stabilita čtyřkoalice se neotřásla poprvé. Před rokem a půl ji ohrozila milostná aféra mezi Onderkou a jeho lidoveckou náměstkyní Barborou Javorovou. Javorová kvůli skandálu ze svého místa odstoupila, vztah s primátorem však nepřerušila.

Jinou ránu utrpěla koalice, když její člen Jiří Zlatuška začal před rokem kritizovat investice, za které ručilo vedení města, zejména stavbu nového pavilonu na brněnském výstavišti. I tu nakonec koalice přestála.

Náměstek primátora Martin Ander tvrdí: Politika je o kompromisech

ROZHOVOR - Slíbili voličům, že odsun nádraží nepodpoří. Potom pro něj hlasovali, za předpokladu, že bude rychlodráha. Teď Strana zelených znovu odsun odmítla. „Nejde o předvolební tah,“ ujišťuje náměstek brněnského primátora za Zelené Martin Ander.

Zdržíte se hlasování o všem, co se týká odsunu nádraží?
Vždy se bude hlasovat o jednotlivých věcech, které s odsunem souvisejí. V těch případech, kdy bude ta konkrétní věc směřovat k tomu, co chceme my, samozřejmě hlasovat budeme.

A pro co ruku nezvednete?
Například pro komerční zastřešení nádraží. To zcela určitě nepodpoříme. Náklady na něj chce Správa železniční dopravní cesty naúčtovat Brnu, a s tím nesouhlasíme.

Někdo by si mohl myslet, že jde z vaší strany jen o předvolební tah…
Snažili jsme se najít kompromis, a ten rychlodráha splňovala. Proto jsme na odsun kývli. Jisté věci nám vadily, ale politika je o schopnosti domluvy. Ve chvíli, kdy tento kompromis padl, je však na místě vrátit se k původnímu názoru. S volbami to vůbec nesouvisí.
Brněnský primátor Roman Onderka říká: Názor Zelených respektuji

ROZHOVOR - Přestavba železničního uzlu v Brně je stále živá a diskutovaná otázka. Primátor města Brna a zástupce sociálních demokratů Roman Onderka je proti rychlodráze, která by odsunuté a současné nádraží spojovala. „Ohrozilo by to celou přestavbu nádraží,“ myslí si Onderka.

Jak reagujete na to, že váš koaliční partner Strana zelených odsun nádraží odmítla podpořit?
Není to můj názor, ale přesto jejich rozhodnutí respektuji. Oznámili to po koaličním jednání, když jsme zjistili, že se nedokážeme dohodnout na tom, jak by mělo nové dopravní řešení v Brně vypadat. Potom jsme nezbytně museli vyřešit otázku, jak bude kolaice v budoucnu postupovat.

Bude tedy koalice i přes takový zásadní rozpor dál spolupracovat?
Ano. Shodli jsme se na tom, že programové prohlášení Rady města Brna má mnoho usnesení a jediná věc, na které se jako koalice nedokážeme shodnout, je nádraží. Jinak máme mnoho společného. Proto jsme se rozhodli, že v tomto případě budeme každý prosazovat svou myšlenku, jinak budeme dál spolupracovat bez problémů.

Autor: Markéta Forró

7.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Utkání 26. kola první fotbalové ligy mezi FC Vysočina Jihlava a FC Zbrojovka Brno, 28. dubna v Jihlavě.
AKTUALIZOVÁNO
2 10

Zbrojovku srazily v záchranářském souboji důraz a standardky

Irena Janoušková.

S operací Afghánky jsme museli počkat na manžela, popisuje anestezioložka

VIDEO: Opilý řidič kamionu kličkoval po dálnici. Měl 3 promile, nemohl ani stát

Břeclav – Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

Realizační tým A mužstva Komety pokračuje, jen bez Pešouta

Brno – I po zisku mistrovského titulu hokejová Kometa poupravuje realizační tým. Na začátku týdne potvrdil setrvání v roli hlavního kouče pro příští sezonu Libor Zábranský. Jeho asistenty zůstávají Kamil Pokorný a Petr Haken, u A týmu však končí Martin Pešout a trenér brankářů Jiří Sklenář.

Sedm klíšťat za necelou hodinu. Studenti vlajkovali v Pisárkách

Brno /FOTOGALERIE/ – Mezi stromy v brněnských Pisárkách se pomalu prochází studenti. Jejich pohled směřuje do země, jako by hledali hřiby. Místo nich však pomocí metody vlajkování pátrají po klíšťatech. Přestože byly v pátek dopoledne pouze tři stupně nad nulou, posbírali odborníci z Masarykovy univerzity za necelou hodinu sedm klíšťat. Ta následně otestují v laboratoři, zda nepřenáší klíšťovou encefalitidu.

Rezidentní parkování? Starostové chtějí bránit místní před náporem řidičů

Brno /INFOGRAFIKA/ – Obavy z nedostatku parkovacích míst, vysokých poplatků i zbytečného papírování. Hlavní důvody, proč se zástupcům brněnských městských částí moc nelíbí systém rezidentního parkování. Přesto se do něj pravděpodobně zapojí. Zvláště čtvrti sousedící s centrem města se totiž bojí velkého náporu řidičů hledajících místo mimo zóny už naplánované v Brně-středu.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies