Přestože rada města zatím nevydala oficiální stanovisko, kterým by stavbu plánované mešity zakázala, křesťanští demokraté již protestují. Mají obavy z šíření islámu, podobně jako tomu je v západní Evropě. Islám je podle nich netolerantní náboženství.
„Víme, že křesťané v muslimských zemích jsou pronásledováni, a že stavba nových kostelů je na jejich území naprosto nemožná. Osobně si myslím, že Brno již jednou vyjádřilo svoji tolerantnost tím, že nechalo vystavět mešitu ve Vídeňské ulici. A to stačí,“ uvedl náměstek brněnského primátora Daniel Rychnovský.
Další představitelé KDU-ČSL nezůstávají se svými výroky pozadu. Upozorňují na citace z knih a příruček, které vydávali také představitelé brněnské muslimské obce. „V příručce Povolené a zakázané v islámu, která je pro muslimy závazná, autoři píší, že muslimové nemusí poslouchat nikoho, kdo nehlásá islám. Dále ukládá trest pro nevěrné ženy a odpadlíky od islámu,“ děsí se místopředseda KDU-ČSL a jihomoravský zastupitel David Macek.
Křesťanští demokraté chtějí dokázat, že islám do jihomoravské kultury nepatří. Myslí si to i bývalý hejtman Jihomoravského kraje a lídr kandidátky lidovců do podzimních voleb Stanislav Juránek. „Jižní Morava má své vlastní tradice, hodnoty a tisíciletou kulturu. Bylo by velkou chybou si je vytlačovat cizí kulturou a náboženstvím,“ tvrdí Juránek.
Náměstek primátora: mešitu ano, ale bez minaretu
Jiní politici jsou k brněnským muslimům mnohem smířlivější. Alespoň pokud se tedy jejich nová mešita, kterou chtějí vystavět z kapacitních důvodů, obejde bez charakteristického minaretu.“Pokud je muslimům stávající modlitebna malá, nemůžeme jim bránit, aby si vystavěli větší. Něco jiného je minaret, který působí na lidi i zvenčí,“ uvedl náměstek brněnského primátora Oliver Pospíšil.
S lidovci nesouhlasí ani zástupce strany zelených, kteří nemají proti stavbě nové mešity vůbec žádnou výhradu. „Muslimové se v Brně chovali vždy korektně, nevidím důvod, proč jim nedovolit naplňovat jejich víru,“ diví se náměstek brněnského primátora Martin Ander.
Za předvolební kampaň lidovců považuje jejich výroky předseda Islámské nadace v Brně Muneeb Hassan Alrawi. „Chceme novou mešitu, protože ta stávající nám nestačí. Je mi líto, že se lidovci takto vyjadřují, ale vidím v tom předvolební kampaň. Ježíš by nebyl dvakrát spokojený s takovou mírou tolerance,“ zlobí se Alrawi.
Brno - Patří ke skupině lidovců, kteří se jasně postavili proti stavbě větší mešity pro brněnské muslimy. První náměstek brněnského primátora Daniel Rychnovský si myslí, že jedna mešita pro sto padesát lidí musí vyznavačům islámu stačit.
Vymezil jste se proti stavbě nové mešity v Brně. Proč podle vás větší modlitebna představuje hrozbu pro město?
Domnívám se, že vedení Brna již dříve dalo najevo svou toleranci tím, že umožnilo stavbu mešity ve Vídeňské ulici. Osobně nejsem proti mešitě, ale proti zvětšování vlivu islámu v našem městě.
Jak chtějí lidovci stavbě nové mešity zabránit?
To nemůžeme. Pokud splní investor zákonem stanovené podmínky, může svatostánek postavit. Smíme však vyjádřit svůj názor.
Když se lidovci postaví proti stavbě muslimské mešity, nemůže to ubrat na jejich pověsti? Křesťané pak mohou působit jako netolerantní k ostatním náboženstvím.
Nejsem netolerantní, ale vycházím z principu, že Češi a Moravané mají svou zem, svou kulturu a svoji tradici. Pokud k nám přichází cizinci a chtějí se u nás usazovat, měli by se přizpůsobovat našim zvyklostem, a ne my jejich. Nakonec jsou to oni, kdo se sem stěhuje, a měli by na naši tradici i kulturu brát větší ohledy.
Považujete tedy Česko za zemi jednoho náboženství, tedy křesťanství?
Naše země byly od příchodu Cyrila a Metoděje v roce 863 vždy křesťanské. Nemůžete se divit, že jako křesťanský demokrat mám na příchod muslimů a stavbu jejich modlitebny svůj názor.
Muslimové nechtějí v Brně dvě mešity. Jen jednu o něco větší, aby měli dostatečný prostor pro své modlitby. Jste proti dvěma mešitám v Brně, nebo proti jedné, která však bude větší?
Jsem proti expanzi muslimského prvku v české kultuře. Domnívám se, že jedna mešita, ta stávající ve Vídeňské ulici, musí brněnským muslimům stačit.
Muslimové ale argumentují tím, že potřebují pouze větší prostor pro své modlitby a aktivity.
Tolerance není naivita. Teď jim nestačí modlitebna pro sto padesát lidí, pak nebude ani ta pro pět set, potom ani pro pět tisíc. To je situace, do které bychom se neradi dostali.