VYBERTE SI REGION

Líšeňská trať už není památkou. Rozkradli ji zloději železa

Brno – Už v podstatě není co chránit. Takový je hlavní důvod rozhodnutí ministerstva kultury, které odebralo status kulturní památky bývalé příměstské železniční trati v brněnské Líšni. Původní koleje rozkradli sběrači kovů. V úseku mezi Stránskou skálou a Holzovou ulicí v nejbližších letech plánuje brněnský magistrát postavit novou tramvajovou trať.

5.9.2016 2
SDÍLEJ:

Ožije historická trať ze Stránské skály do Líšně?Foto: DENÍK/Attila Racek

Tramvaj do Líšně od Stránské skály přijížděla po bývalé železniční trati až do šedesátých let minulého století. Pak ji nahradily autobusy. „Trať byla prohlášená za kulturní památku kvůli snaze Technického muzea ji znovu využívat pro takzvané nostalgické jízdy. Při nich by po kolejích vyjížděly historické vozy, které má muzeum v depozitáři na konci tratě v Holzově ulici," uvedla mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.

Plány však zůstaly jen na papíře a kvůli nedostatku peněz postupně z památky zbylo jen torzo. „Nositelem památkové hodnoty bylo nejen původní trasování, ale také koleje. Většinu hodnotných železných částí však postupně rozkradli sběrači kovů. Kulturní památka tím prakticky zanikla," vysvětlila Cigánková. Z posledních zbytků, které se podaří zachránit, má na konečné zastávce v Holzově vzniknout lapidárium, které bude trať připomínat.

Trať v Líšni
• vznikla v roce 1905
• původně po ní jezdily parní vlaky
• v roce 1944 byla trať elektrifikovaná, vlaky nahradily tramvaje
• poslední tramvaje tratí projely v šedesátých letech 20. století
• město nyní plánuje trať mezi Líšní a Stránskou skálou obnovit

Podle ministerstva se zachová i historická paměťová hodnota trati a dopravní tradice v oblasti. Město totiž plánuje tramvaje na úsek mezi Stránskou skálou a Holzovou ulicí vrátit. Projekt za dvě stě šedesát milionů korun připravuje ve spolupráci s dopravním podnikem. „Nyní se pracuje na projektové přípravě. Stavba začne zřejmě příští podzim," uvedla Zuzana Taušová z tiskového střediska brněnského magistrátu.

Nová tramvajová trať má končit v Holzově, u depozitáře Technického muzea. Ten je ve špatném stavu. Myšlenku vzniku nové tratě proto muzeum vítá. Díky tomu se historické tramvaje z depozitáře snadněji dostanou do dílen, stejně tak mohou vyjet na předváděcí jízdy. „Areál depozitáře bude lépe přístupný, a to může k přispět k lepšímu vyjednávání ohledně finanční podpory na opravy a údržbu depozitáře," poznamenala mluvčí brněnského Technického muzea Klára Havlíčková.

Vedení líšeňské městské části o zrušení statusu památky nevědělo. „Je to zcela v kompetenci ministerstva kultury," podotkl starosta Břetislav Štefan.

Autor: Eliška Gáfriková

5.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Mrazy: rybáři denně sekají díry do ledu, ryby se nadechují jen párkrát za minutu

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Pojď hrát hokej, láká sportovní akce jihomoravské děti. Čekají je zábavné nábory

Sherlock Holmes, Hercule Poirot i Vacátko. Výstava představuje slavné detektivy

Brno - Nová výstava v letohrádku Mitrovských na Starém Brně představuje nejslavnější, fiktivní i skutečné vyšetřovatele a detektivy napříč celým stoletím.

Konec dunění? Koncerty v centru Brna se musí ztišit, město prohrálo soudní spor

Brno – Akce na náměstí Svobody v Brně jsou pro většinu lidí příjemným zpestřením, jinak to ale vidí Brňan Filip Koplík, kterému kapely a obchodníci křičí přímo do oken. „Většinou je to naprosto šílené. I kdybych si chtěl třeba nějaký koncert užít z domova, uslyším jen dunění, žádnou hudbu," stěžoval si muž. Kvůli soudnímu procesu, který vyhrál jeden z jeho sousedů, musí nyní pořadatelé akcí otočit kolečko s hlasitostí na reproduktorech doleva. Magistrát se proti rozsudku hodlá dovolat k Nejvyššímu soudu, mezitím ale musí jednat.

Fašistický převrat měl začít v Židenicích. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies