VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Líšeňská trať už není památkou. Rozkradli ji zloději železa

Brno – Už v podstatě není co chránit. Takový je hlavní důvod rozhodnutí ministerstva kultury, které odebralo status kulturní památky bývalé příměstské železniční trati v brněnské Líšni. Původní koleje rozkradli sběrači kovů. V úseku mezi Stránskou skálou a Holzovou ulicí v nejbližších letech plánuje brněnský magistrát postavit novou tramvajovou trať.

5.9.2016 2
SDÍLEJ:

Ožije historická trať ze Stránské skály do Líšně?Foto: DENÍK/Attila Racek

Tramvaj do Líšně od Stránské skály přijížděla po bývalé železniční trati až do šedesátých let minulého století. Pak ji nahradily autobusy. „Trať byla prohlášená za kulturní památku kvůli snaze Technického muzea ji znovu využívat pro takzvané nostalgické jízdy. Při nich by po kolejích vyjížděly historické vozy, které má muzeum v depozitáři na konci tratě v Holzově ulici," uvedla mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.

Plány však zůstaly jen na papíře a kvůli nedostatku peněz postupně z památky zbylo jen torzo. „Nositelem památkové hodnoty bylo nejen původní trasování, ale také koleje. Většinu hodnotných železných částí však postupně rozkradli sběrači kovů. Kulturní památka tím prakticky zanikla," vysvětlila Cigánková. Z posledních zbytků, které se podaří zachránit, má na konečné zastávce v Holzově vzniknout lapidárium, které bude trať připomínat.

Trať v Líšni
• vznikla v roce 1905
• původně po ní jezdily parní vlaky
• v roce 1944 byla trať elektrifikovaná, vlaky nahradily tramvaje
• poslední tramvaje tratí projely v šedesátých letech 20. století
• město nyní plánuje trať mezi Líšní a Stránskou skálou obnovit

Podle ministerstva se zachová i historická paměťová hodnota trati a dopravní tradice v oblasti. Město totiž plánuje tramvaje na úsek mezi Stránskou skálou a Holzovou ulicí vrátit. Projekt za dvě stě šedesát milionů korun připravuje ve spolupráci s dopravním podnikem. „Nyní se pracuje na projektové přípravě. Stavba začne zřejmě příští podzim," uvedla Zuzana Taušová z tiskového střediska brněnského magistrátu.

Nová tramvajová trať má končit v Holzově, u depozitáře Technického muzea. Ten je ve špatném stavu. Myšlenku vzniku nové tratě proto muzeum vítá. Díky tomu se historické tramvaje z depozitáře snadněji dostanou do dílen, stejně tak mohou vyjet na předváděcí jízdy. „Areál depozitáře bude lépe přístupný, a to může k přispět k lepšímu vyjednávání ohledně finanční podpory na opravy a údržbu depozitáře," poznamenala mluvčí brněnského Technického muzea Klára Havlíčková.

Vedení líšeňské městské části o zrušení statusu památky nevědělo. „Je to zcela v kompetenci ministerstva kultury," podotkl starosta Břetislav Štefan.

Autor: Eliška Gáfriková

5.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Červená na semaforech v nočním provozu v Brně.
8 5

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Plameny v noci zničily rodinný dům v Kohoutovicích

Brno /FOTOGALERIE/ – K požáru přízemí a dvou pater rodinného dobu v brněnských Kohoutovicích vyjíždělo v noci na středu pět jednotek hasičů. „Hasili jsme třemi vodními proudy a museli jsme použít také automobilový žebřík," popsal noční požár mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Voda z vlastní studny - na kolik přijde

Pokud máme příhodné podmínky na zahradě nebo jiném pozemku pro vybudování studny (o potřebných podmínkách pro stavbu studny jsme psali zde) a jsme rozhodnuti studnu zřídit, udělejme si nejprve velmi přibližnou kalkulaci, na kolik to všechno přijde.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies