VYBERTE SI REGION

Líšeňská trať už není památkou. Rozkradli ji zloději železa

Brno – Už v podstatě není co chránit. Takový je hlavní důvod rozhodnutí ministerstva kultury, které odebralo status kulturní památky bývalé příměstské železniční trati v brněnské Líšni. Původní koleje rozkradli sběrači kovů. V úseku mezi Stránskou skálou a Holzovou ulicí v nejbližších letech plánuje brněnský magistrát postavit novou tramvajovou trať.

5.9.2016 2
SDÍLEJ:

Ožije historická trať ze Stránské skály do Líšně?Foto: DENÍK/Attila Racek

Tramvaj do Líšně od Stránské skály přijížděla po bývalé železniční trati až do šedesátých let minulého století. Pak ji nahradily autobusy. „Trať byla prohlášená za kulturní památku kvůli snaze Technického muzea ji znovu využívat pro takzvané nostalgické jízdy. Při nich by po kolejích vyjížděly historické vozy, které má muzeum v depozitáři na konci tratě v Holzově ulici," uvedla mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.

Plány však zůstaly jen na papíře a kvůli nedostatku peněz postupně z památky zbylo jen torzo. „Nositelem památkové hodnoty bylo nejen původní trasování, ale také koleje. Většinu hodnotných železných částí však postupně rozkradli sběrači kovů. Kulturní památka tím prakticky zanikla," vysvětlila Cigánková. Z posledních zbytků, které se podaří zachránit, má na konečné zastávce v Holzově vzniknout lapidárium, které bude trať připomínat.

Trať v Líšni
• vznikla v roce 1905
• původně po ní jezdily parní vlaky
• v roce 1944 byla trať elektrifikovaná, vlaky nahradily tramvaje
• poslední tramvaje tratí projely v šedesátých letech 20. století
• město nyní plánuje trať mezi Líšní a Stránskou skálou obnovit

Podle ministerstva se zachová i historická paměťová hodnota trati a dopravní tradice v oblasti. Město totiž plánuje tramvaje na úsek mezi Stránskou skálou a Holzovou ulicí vrátit. Projekt za dvě stě šedesát milionů korun připravuje ve spolupráci s dopravním podnikem. „Nyní se pracuje na projektové přípravě. Stavba začne zřejmě příští podzim," uvedla Zuzana Taušová z tiskového střediska brněnského magistrátu.

Nová tramvajová trať má končit v Holzově, u depozitáře Technického muzea. Ten je ve špatném stavu. Myšlenku vzniku nové tratě proto muzeum vítá. Díky tomu se historické tramvaje z depozitáře snadněji dostanou do dílen, stejně tak mohou vyjet na předváděcí jízdy. „Areál depozitáře bude lépe přístupný, a to může k přispět k lepšímu vyjednávání ohledně finanční podpory na opravy a údržbu depozitáře," poznamenala mluvčí brněnského Technického muzea Klára Havlíčková.

Vedení líšeňské městské části o zrušení statusu památky nevědělo. „Je to zcela v kompetenci ministerstva kultury," podotkl starosta Břetislav Štefan.

Autor: Eliška Gáfriková

5.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies