„Na to, že se trať od Stránské skály k muzeu nevyužívá a postupně chátrá jsem si už zvykl. Jenže podobně vypadá i samotné depo, alespoň zvenku,“ postěžoval si Líšňan Petr Drápal. Jeden z problémů je podle něj vidět už na první pohled, třeba při jízdě autobusem. „V areálu stojí vystavené dva bojové letouny, Mig a Aero. Před několika lety je někdo posprejoval a ty primitivní malůvky jsou na historických strojích dodnes. Je jen otázkou času, kdy se to stane i tramvajím,“ bojí se Drápal.

Vadí mu také, že muzeum nemůže navštívit pokaždé, kdy by chtěl. „Člověka tam pustí jen na objednávku deset dní předem. To je pro pracujícího studenta doba, během níž plány stokrát změní,“ řekl mladý muž.

Špatný stav depozitáře se nezamlouvá ani líšeňskému starostovi Jiřímu Janištinovi. „K tomu se ale nebudu vyjadřovat, neboť to není majetek svěřený městské části. Mám však dojem, že muzeum je na okraji zájmu vedení muzea,“ řekl starosta.

Představitelé Technického muzea však s obviněním z nezájmu nesouhlasí. Například zamezit řádění sprejerů je prý nadmíru těžké. „Bohužel se takto dnes mládež baví. Posprejované domy či právě ta letadla můžeme umývat a stejně budou počmáraná druhý den ráno nanovo,“ řekl odborný náměstek muzea Ivo Štěpánek. Dodal, že ohlídat areál je velmi těžké. „To bychom museli vypustit na náš pozemek psy. Jenže když by potrhali dítě, problémy budeme mít opět jen my,“ povzdechl si Štěpánek.

Poškození samotných historicky cenných tramvají se však nebojí. „Exponátům naštěstí útok vandalů nehrozí. Snad jen pokud by někdo udělal díru do zdi depozitáře. K tomu naštěstí nikdo drzost nenašel,“ usmál se náměstek.

Ani s nutností objednávky prohlídek se prý nic nedá dělat. „Není to právoplatné muzeum, jen depozitář. Proto jsme zvolili formu návštěv po předchozí objednávce. Stálou otevírací dobu tam nemůžeme zavést už kvůli bezpečnostním předpisům,“ řekl Ivo Štěpánek.

Pro příznivce starých tramvají mají pracovníci muzea i dobrou zprávu. V současné době totiž intenzivně jednají o zřízení opravdové stálé expozice. „Nový objekt bude sloužit pouze pro výstavní účely. Stále hledáme prostory pro historické tramvaje. Chceme vyměnit nemovitosti v naší správě za prostor přímo na tramvajových kolejích nebo někde blízko nich,“ prozradil ředitel muzea Vlastimil Vykydal.

Líšňané si však na tuto muzeální lahůdku nejspíše musí nechat zajít chuť. „Dochází nám trpělivost a rozhodli jsme se věc řešit jiným razantnějším způsobem. Máme několik variant, doufám že bude do konce roku jasno. Zatím připadá v úvahu areál v Řečkovicích, nebo přímo v muzeu v Purkyňově ulici bývalé Tesly,“ nastínil Vykydal.

Případný konec historických tramvají v Líšni se nelíbí zdejšímu starostovi. „Nechtěli bychom, aby se muzeum někam stěhovalo. Existence muzea pro naši městskou část určitý přínos,“ řekl Jiří Janištin.

Jisté je dnes jen to, že historické tramvaje, které v červnu vyjedou k nostalgické jízdě u příležitosti oslav sto čtyřiceti let existence brněnské hromadné dopravy, se už do Líšně nevrátí. „Zůstanou i po exhibiční jízdě u nás v Medlánecké vozovně. Pravděpodobně na delší dobu. Jejich doprava z Líšně je totiž velmi náročná, zničená trať nelze využít a musíme je vozit po silnicích. Nemá tedy cenu při každé příležitosti je převážet tam a zpět,“ vysvětlila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.