VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Líšeňské depo nevyhovuje. Tramvaje se tam nevrátí

Brno - Fandové historických tramvají dobře znají depozitář v brněnské Holzově ulici, kde vysloužilá kolejová vozidla našla své útočiště. Poslední dobou jim však při zmínce o areálu Technického muzea oči spíše zesmutní, než zajiskří štěstím. Na vině je neutěšený stav muzea i dráhy, která k němu vede.

25.5.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Na to, že se trať od Stránské skály k muzeu nevyužívá a postupně chátrá jsem si už zvykl. Jenže podobně vypadá i samotné depo, alespoň zvenku,“ postěžoval si Líšňan Petr Drápal. Jeden z problémů je podle něj vidět už na první pohled, třeba při jízdě autobusem. „V areálu stojí vystavené dva bojové letouny, Mig a Aero. Před několika lety je někdo posprejoval a ty primitivní malůvky jsou na historických strojích dodnes. Je jen otázkou času, kdy se to stane i tramvajím,“ bojí se Drápal.

Vadí mu také, že muzeum nemůže navštívit pokaždé, kdy by chtěl. „Člověka tam pustí jen na objednávku deset dní předem. To je pro pracujícího studenta doba, během níž plány stokrát změní,“ řekl mladý muž.

Špatný stav depozitáře se nezamlouvá ani líšeňskému starostovi Jiřímu Janištinovi. „K tomu se ale nebudu vyjadřovat, neboť to není majetek svěřený městské části. Mám však dojem, že muzeum je na okraji zájmu vedení muzea,“ řekl starosta.

Představitelé Technického muzea však s obviněním z nezájmu nesouhlasí. Například zamezit řádění sprejerů je prý nadmíru těžké. „Bohužel se takto dnes mládež baví. Posprejované domy či právě ta letadla můžeme umývat a stejně budou počmáraná druhý den ráno nanovo,“ řekl odborný náměstek muzea Ivo Štěpánek. Dodal, že ohlídat areál je velmi těžké. „To bychom museli vypustit na náš pozemek psy. Jenže když by potrhali dítě, problémy budeme mít opět jen my,“ povzdechl si Štěpánek.

Poškození samotných historicky cenných tramvají se však nebojí. „Exponátům naštěstí útok vandalů nehrozí. Snad jen pokud by někdo udělal díru do zdi depozitáře. K tomu naštěstí nikdo drzost nenašel,“ usmál se náměstek.

Ani s nutností objednávky prohlídek se prý nic nedá dělat. „Není to právoplatné muzeum, jen depozitář. Proto jsme zvolili formu návštěv po předchozí objednávce. Stálou otevírací dobu tam nemůžeme zavést už kvůli bezpečnostním předpisům,“ řekl Ivo Štěpánek.

Pro příznivce starých tramvají mají pracovníci muzea i dobrou zprávu. V současné době totiž intenzivně jednají o zřízení opravdové stálé expozice. „Nový objekt bude sloužit pouze pro výstavní účely. Stále hledáme prostory pro historické tramvaje. Chceme vyměnit nemovitosti v naší správě za prostor přímo na tramvajových kolejích nebo někde blízko nich,“ prozradil ředitel muzea Vlastimil Vykydal.

Líšňané si však na tuto muzeální lahůdku nejspíše musí nechat zajít chuť. „Dochází nám trpělivost a rozhodli jsme se věc řešit jiným razantnějším způsobem. Máme několik variant, doufám že bude do konce roku jasno. Zatím připadá v úvahu areál v Řečkovicích, nebo přímo v muzeu v Purkyňově ulici bývalé Tesly,“ nastínil Vykydal.

Případný konec historických tramvají v Líšni se nelíbí zdejšímu starostovi. „Nechtěli bychom, aby se muzeum někam stěhovalo. Existence muzea pro naši městskou část určitý přínos,“ řekl Jiří Janištin.

Jisté je dnes jen to, že historické tramvaje, které v červnu vyjedou k nostalgické jízdě u příležitosti oslav sto čtyřiceti let existence brněnské hromadné dopravy, se už do Líšně nevrátí. „Zůstanou i po exhibiční jízdě u nás v Medlánecké vozovně. Pravděpodobně na delší dobu. Jejich doprava z Líšně je totiž velmi náročná, zničená trať nelze využít a musíme je vozit po silnicích. Nemá tedy cenu při každé příležitosti je převážet tam a zpět,“ vysvětlila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Autor: Petr Jeřábek

25.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
3

První burčák je v prodeji. Jak poznat ten pravý? Zákazník nemá šanci, říká vinař

Učí roboty sbírat plechovky a zachraňovat plyšáky. V budoucnu by tyto chytré stroje mohly najít uplatnění i v průmyslu.
20

Robot zatím zachraňuje plyšáky. V budoucnu může najít uplatnění i v průmyslu

Šafářová se stane světovou jedničkou ve čtyřhře

Cincinnati, Brno – Vystoupá až na trůn. Brněnská rodačka Lucie Šafářová se stane poprvé světovou jedničkou ve čtyřhře. Žezlo převezme po kamarádce a spoluhráčce z deblového páru zraněné Američance Bethanie Mattekové-Sandsové.

AKTUALIZOVÁNO

Srážka auta a vlaku u Olbramkostela: dva lidé zemřeli, malá dívka bojuje o život

Olbramkostel /FOTOGALERIE/ – Málo frekventovaný železniční přejezd u stanice Olbramkostel na Znojemsku se stal v pátek svědkem nebývalé tragédie. Přímo na přejezdu se srazil osobní motorový vlak se Škodou Octavia. Srážka si vyžádala dva lidské životy. 

Expo představili stylově. Brňané se zapojí vlastními příběhy a fotkami

Brno /FOTOGALERIE/  – Výroční výstava v Brně bude. Přestože představitelé města stále nemají jisté, kdo by se na výroční výstavu ke sto letům od vzniku Československa složil, pokračují v plánování největší výstavní akce příštího roku. „Čekáme, zda nám přispějí vlády České a Slovenské republiky. Rozhodnutí může padnout čtvrtého září na jejich společném zasedání,“ řekl primátor Petr Vokřál.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Jižní Morava – Více zastánců než odpůrců mají krajské zásady územního rozvoje. Alespoň podle počtu obcí, které se připojily na stranu Jihomoravského kraje v žalobě na platnost územního plánu, kterou před měsícem podalo patnáct jihomoravských obcí přes advokátní kancelář Frank Bold.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení