VYBERTE SI REGION

Lokomotiva Taurus prolomila hranice

Brno - Rychlost a komfort bez tlačenic je sen mnoha Brňanů, kteří často cestují vlakem. Nová lokomotiva Taurus může revoluci na kolejích zrychlit. Rakouské vlaky totiž už mohou jezdit z Vídně až do Brna.

18.12.2007
SDÍLEJ:

Nová lokomotiva TaurusFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Na koridor mezi Břeclaví a Brnem vyrazily tři soupravy rychlíků po ročním zpoždění. Drážní úřad jim musel povolit vjezd na české tratě.

„Lokomotivu Taurus zkonstruovali pro provoz na tratích mimo území ČR a s našimi tratěmi byla nekompatibilní. Museli jsme ji upravit, aby nerušila naše zabezpečovací zařízení,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.

Až doteď Taurus končil na českých hranicích. Tam jej dráhy měnily za české lokomotivy. Od druhé prosincové neděle ale Taurus zrychlil lidem cestování a otevřel tak cestu novým vlakům ze zahraničí. Své podnikání na kolejích mohou rozjet i soukromí dopravci.

„Jde o krok k otevírání trhu. Nyní bude záviset na podnikatelském prostředí, jestli bude atraktivní pro rozvoj trhu. Taurus ale i nadále provozují na našem území České dráhy,“ dodal Kodym.

Žluté vlaky
Podnikání na kolejích chce rozjet například majitel brněnské firmy Student Agency Radim Jančura. „Doteď tu mohly jezdit jen české lokomotivy. To je pro nás dobrá zpráva. Chceme zřídit železniční linky podobné žlutým autobusům. Nyní vybíráme dodavatele vlaků, rozhodujeme se mezi firmou Siemens a Stadler,“ informoval podnikatel Jančura.

Jako první chce rychlé a komfortní linky zavést na trase Praha–Ostrava, potom by se mělo vlakem Student Agency spojit s Prahou i Brno.

„Je to otázka tří let. Chceme zlepšit komfort i rychlost. Vlaky by neměly kulhat za našimi autobusy,“ dodal Jančura. Brněnský podnikatel plánuje ve vlacích šest tříd, klasická druhá třída má ale nabízet více komfortu než nabízí cestujícím České dráhy.

České dráhy ale z konkurence strach nemají. „Se soukromými dopravci se dobře doplňujeme například v nákladní dopravě. V konkurenci problém nevidíme, je to pro nás motivace. Takzvané žluté vlaky jsou teprve teorií, na projekt je třeba mít peníze,“ vzkázal mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Podle Kubaly se vlaky zkvalitňují průběžně. „Víme, že náš vozový park není ideální. Na jihu Moravy jsme ale nedávno zavedli Regionovu, některé vlaky mají klimatizaci a opravené vakuové záchody. Služby pro cestující se snažíme neustále zlepšovat. Ročně pořídíme asi sedm nových souprav,“ poznamenal Kubala.

Změnu vítají
Cestujícím se zdají ale změny pomalé a novinky na kolejích by uvítali. „Dráhy mě často vytáčí. Autobusem do Prahy cestovat nechci. Jakékoli zlepšení vítám, železniční žluťásci by byli super. Zvlášť pokud by zavedli i slevy pro studenty,“ myslí si například student Jan Vévoda.

Stanislav Černobila s ním souhlasí. „Zavedl bych linky do Ostravy i Zlína, aby bylo na kolejích lepší propojení,“ dodal.

18.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pošta ruší svoje pobočky a předává je obcím. Letos už pět, přibývat budou další

Brněnsko - Šetří náklady, ale služby chtějí zachovat. V malých obcích Česká pošta nechává provoz na domluvených partnerech. Do projektu se zapojilo už osm obcí na Brněnsku.

Chovatelé představili netradiční mazlíčky. Lužánky zaplnilo 120 potkanů

Brno – Asi 120 potkanů zaplnilo v sobotu lužánecké centrum volného času. Nikdo z přítomných z nich ale nepanikařil. V čistých klecích a většinou odpočívající v jejich pelíšcích je tam na osmý ročník vánoční výstavy potkanů donesli jejich chovatelé.

Z aktivisty politik. Jestli jsem nezcvokl, musí posoudit ostatní, říká Hollan

Brno /ROZHOVOR NA KONCI TÝDNE/ - Už dva roky je bývalý občanský aktivista Matěj Hollan člen brněnské vládnoucí koalice. Zviditelnil se především kritikou bývalého primátora Romana Onderky. Teď ale sám musí řešit výtky a dokonce výzvy k rezignaci od bývalých představitelů města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies