Přímo naproti dětského dopravního hřiště u frekventované silnice visí billboard lákající do hotelu Belveder. Rodičům dětí ani většině kolemjdoucích se plocha na rohu Erbenovy a Drobného ulice vůbec nelíbí. Připadá jim na hranici zákona.

„Poslala jsem stížnost na Radu pro reklamu. Tohle je opravdu příliš, podle mě to překračuje hranice vkusu a slušnosti,“ řekla Petra Rosáková z Brna.
Nad motivem se pozastavil i advokát z Rady pro reklamu Radek Pokorný. „Musím přiznat, že něco takového jsem už dlouho neviděl. Obsahuje to pornografické prvky a reklama je tedy nejen neetická, ale nepochybně i proti zákonu,“ řekl jednoznačně Pokorný.

Podle něj fotografie, která je reklamou na hotel Belveder, na billboard vůbec nepatří a ohrožuje mravy veřejnosti. „Krajský živnostenský úřad by měl zahájit řízení a uložit zadavateli pokutu ve výši desítek tisíc korun,“ dodal advokát.

Úřad stížnost už dostal, ale řešit sankcí případ nehodlá. „Tato reklama u Lužánek visí už delší dobu a přišlo nám na ni několik stížností,“ uvedla pracovnice Krajského živnostenského úřadu, která si nepřála být jmenována. Podle jejích slov úřad stížnost už projednal a existenci pornografických prvků na billboardu popřel. „Dívka je spoře oděná a je ve vyzývavé pozici. Ano, možná je to neetické ale pro nás je směrodatný zákon, ne etika,“ řekla.

Podobný případ řešili před dvěma lety v Praze. Nejvyšší správní soud tehdy posuzoval reklamy na noční klub. „Ty zobrazovaly stejně spoře oděné slečny v různých pozicích,“ řekla úřednice.

Soud motiv schválil

Správní soud ale tehdy rozhodl, že cílem reklamy bylo jen nalákat návštěvníky do nočního klubu. Tedy žádný záměr, který by měl vzbuzovat sexuální pudy. Krajský živnostenský úřad se tak nechal inspirovat tímto případem a hotelu pokutu neudělil.

„Určitě mi to vadí, takhle okatě, promiňte, ale to je nevkusné,“ řekla matka dvou dětí Jana Krausová, která Lužánky navštěvuje. Souhlasí s ní i další rodičové. „Je to vulgární a nebyla bych proti, kdyby se billboard odstranil,“ řekla kolemjdoucí Jiřina Sobotková z Brna. Proti reklamě je i mladý otec, který chodí do parku se synem. „Je to dost nevkusné, nesouhlasím s tím. Dokonce si myslím, že by reklama mohla ovlivnit děti ve vnímání sexuality,“ řekl Milan Kramoliš.

Podle dětské psycholožky Jany Severové záleží především na věku dítě, nakolik podobný motiv na dítě zapůsobí. „Jedná se o skutečně morálně nevhodnou reklamu. U dospívajících může vyvolávat předčasné nežádoucí sexuální vzrušení,“ vysvětlila psycholožka.

Kontroverzní upoutávku hodnotí výkonný ředitel Komunikační agentury Aetna poněkud mírněji. „Cílem reklamy je prodat. A proto musí zaujmout, což se v tomto případě bezesporu podařilo. Takže zadavatel i agentura, která grafiku připravila, jsou určitě spokojení,“ řekl Roman Šťastný.

Úřad případ neodloží. Chce se jím zabývat. „Víme, že je takový druh reklamy na hranici zákona. Máme v plánu udělat kontrolu a jednat s majiteli hotelu,“ potvrdila úřednice. Chtějí se s hotelem dohodnout na změně grafického motivu billboardu.