VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik bude šetřit

Brno – Méně opravených tramvají, horší koleje a autobusy jen pronajaté. Taková je budoucnost brněnské hromadné dopravy. Dopravní podnik bude totiž muset v příštím roce výrazně šetřit. Město Brno mu pošle dotaci o sto milionů nižší, než požadoval.

23.11.2011 65
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Podle návrhu rozpočtu, který minulý týden schválili brněnští radní, dostane dopravní podnik miliardu a 731 milionů korun. Tedy devětašedesát milionů korun více, než letos. „Přesto byl náš původní požadavek ještě o sto milionů korun vyšší. Zvyšují se totiž ceny materiálu a energií, potřebujeme obnovit vozový park i infrastrukturu,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že další velkou zátěží pro rozpočet společnosti bude i doplatek tři sta milionů za pět tramvají 13T. „Ty v Brně už od dubna jezdí,“ podotkla mluvčí.

Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana ovšem radní Brna být štědřejší nemohli. „Rozpočet města je velmi napjatý. A je přirozené, že nelze uspokojit všechny požadavky. Podobně jsme museli krátit peníze i pro další příspěvkové organizace či společnosti patřící městu,“ konstatoval Kotzian.

Brněnský dopravce nyní musí přehodnotit řadu plánovaných investic. „Právě na nich musíme šetřit. Omezit musíme například generální opravy některých starších tramvají, nebo výměnu poškrábaných oken. Omezí se také opravy tramvajových tratí. Zároveň ale musíme vše vybalancovat tak, abychom udrželi kvalitu dopravy,“ řekla mluvčí Škrancová.

Kvůli šetření Brňané pravděpodobně nemohou příští rok čekat nové autobusy v ulicích. A pokud ano, tak nebudou patřit dopravnímu podniku. „Namísto koupě uvažujeme o pronájmu asi dvaceti autobusů. K tomuto náhradnímu řešení přistupujeme proto, abychom alespoň částečně zajistili obnovu vozového parku,“ uvedla Škrancová.

Nedostatek peněz pro dopravní podnik kritizuje předseda jeho dozorčí rady a zároveň zastupitel za opoziční zelené Martin Ander. „Myslím si, že pokud má město někde investovat peníze, které jinde uspoří, je to právě podpora hromadné dopravy. Dopravní podnik se snaží šetřit, kde to jen jde, a navýšení dotace propočetl podle potřeb na opravy tratí či nové autobusy. Bohužel rada schválila jen kompromis, který na tyto akce nestačí,“ prohlásil Ander.

Podle něj mělo dát město dopravnímu podniku více peněz už proto, aby nemusel od nového roku zdražovat jízdné. Zdražení schválila rada města letos v červnu. Má pokrýt zvýšení daně z přidané hodnoty na čtrnáct procent. „Propad, který to způsobí v tržbách dopravního podniku, je asi třicet milionů. Ty peníze mělo doplatit město. Naopak zdražení zhoršuje konkurenceschopnost hromadné dopravy,“ upozornil Ander.

Zdražení jízdného vadí i lidem. „Je to nehoráznost. Město dává miliony korun na hokej, divadla, nebo podivné sochy, ale ztrátu dopravního podniku musíme platit mi,“ stěžoval si Milan Procházka.

Zastupitel Ander upozornil také na to, že Brno v rozpočtu přidává na úkor dopravního podniku peníze na opravu a údržbu silnic. Částka pro ně se totiž zvedá z 513 milionů na 580 milionů korun. „Místo, abychom přidali peníze na veřejnou dopravu, dáváme je do silnic. Podporujeme tedy osobní automobilovou dopravu a tím i zhoršení dopravní situace ve městě,“ zlobil se Ander.

Kritiku ovšem náměstek Kotzian odmítl. „Autobusy i trolejbusy jezdí po solnicích. A ani tramvaje nemohou po rozbité silnici jezdit. Dopravní systém v Brně stojí na více nohách. Hromadná doprava je důležitá, ale individuální také. Třeba čerstvé rohlíky do pekáren ráno vozí auta po silnicích,“ upozornil Kotzian.

I přes avizované šetření má město pro cestující alespoň jednu dobrou zprávu. „Město objednává pro příští rok stejný objem dopravy jako letos. Nehrozí tedy drastické omezování linek či prodlužování intervalů,“ slíbil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

23.11.2011 VSTUP DO DISKUSE 65
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Matěj Hollan.

Hollan vysvětloval jízdy. Kontrolní výbor chce metodiku používání služebních aut

Ilustrační foto
5

Třídní ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Poprask u strážníků: žena přišla odevzdat výbušku, část stanice vyklidili

Brno – Evakuaci z budovy a čekání na pyrotechniky zažili v pondělí ráno strážníci na svém ředitelství ve Štefánikově ulici. Osmdesátiletá žena jim přišla odevzdat nález ze svého sklepa. „V igelitové tašce měla vojenskou výbušku. Při kontaktu s lidským tělem přitom může způsobit vážná zranění a jak ukázaly případy z minulosti, dokonce i smrt," popsal případ mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Poškozený orloj? Vše napovídá tomu, že video je falešné

Brno - Někdo šikovně narušil hodinový mechanismus a z orloje vypadly desítky kuliček. Tato zpráva se v neděli večer šířila českým internetem. Vše však napovídá tomu, že jde o hoax.

V Kníničské ulici už jen padesátkou. Snížení povolené rychlosti řidičům vadí

Brno – Nemilé překvapení v podobě snížení povolené rychlosti zažili nedávno řidiči v Kníničské ulici ve směru z Bystrce do centra města. Okolo cyklostezky nově musí jezdit padesátikilometrovou rychlostí oproti původní sedmdesátce.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies