VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik bude šetřit

Brno – Méně opravených tramvají, horší koleje a autobusy jen pronajaté. Taková je budoucnost brněnské hromadné dopravy. Dopravní podnik bude totiž muset v příštím roce výrazně šetřit. Město Brno mu pošle dotaci o sto milionů nižší, než požadoval.

23.11.2011 65
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Podle návrhu rozpočtu, který minulý týden schválili brněnští radní, dostane dopravní podnik miliardu a 731 milionů korun. Tedy devětašedesát milionů korun více, než letos. „Přesto byl náš původní požadavek ještě o sto milionů korun vyšší. Zvyšují se totiž ceny materiálu a energií, potřebujeme obnovit vozový park i infrastrukturu,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že další velkou zátěží pro rozpočet společnosti bude i doplatek tři sta milionů za pět tramvají 13T. „Ty v Brně už od dubna jezdí,“ podotkla mluvčí.

Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana ovšem radní Brna být štědřejší nemohli. „Rozpočet města je velmi napjatý. A je přirozené, že nelze uspokojit všechny požadavky. Podobně jsme museli krátit peníze i pro další příspěvkové organizace či společnosti patřící městu,“ konstatoval Kotzian.

Brněnský dopravce nyní musí přehodnotit řadu plánovaných investic. „Právě na nich musíme šetřit. Omezit musíme například generální opravy některých starších tramvají, nebo výměnu poškrábaných oken. Omezí se také opravy tramvajových tratí. Zároveň ale musíme vše vybalancovat tak, abychom udrželi kvalitu dopravy,“ řekla mluvčí Škrancová.

Kvůli šetření Brňané pravděpodobně nemohou příští rok čekat nové autobusy v ulicích. A pokud ano, tak nebudou patřit dopravnímu podniku. „Namísto koupě uvažujeme o pronájmu asi dvaceti autobusů. K tomuto náhradnímu řešení přistupujeme proto, abychom alespoň částečně zajistili obnovu vozového parku,“ uvedla Škrancová.

Nedostatek peněz pro dopravní podnik kritizuje předseda jeho dozorčí rady a zároveň zastupitel za opoziční zelené Martin Ander. „Myslím si, že pokud má město někde investovat peníze, které jinde uspoří, je to právě podpora hromadné dopravy. Dopravní podnik se snaží šetřit, kde to jen jde, a navýšení dotace propočetl podle potřeb na opravy tratí či nové autobusy. Bohužel rada schválila jen kompromis, který na tyto akce nestačí,“ prohlásil Ander.

Podle něj mělo dát město dopravnímu podniku více peněz už proto, aby nemusel od nového roku zdražovat jízdné. Zdražení schválila rada města letos v červnu. Má pokrýt zvýšení daně z přidané hodnoty na čtrnáct procent. „Propad, který to způsobí v tržbách dopravního podniku, je asi třicet milionů. Ty peníze mělo doplatit město. Naopak zdražení zhoršuje konkurenceschopnost hromadné dopravy,“ upozornil Ander.

Zdražení jízdného vadí i lidem. „Je to nehoráznost. Město dává miliony korun na hokej, divadla, nebo podivné sochy, ale ztrátu dopravního podniku musíme platit mi,“ stěžoval si Milan Procházka.

Zastupitel Ander upozornil také na to, že Brno v rozpočtu přidává na úkor dopravního podniku peníze na opravu a údržbu silnic. Částka pro ně se totiž zvedá z 513 milionů na 580 milionů korun. „Místo, abychom přidali peníze na veřejnou dopravu, dáváme je do silnic. Podporujeme tedy osobní automobilovou dopravu a tím i zhoršení dopravní situace ve městě,“ zlobil se Ander.

Kritiku ovšem náměstek Kotzian odmítl. „Autobusy i trolejbusy jezdí po solnicích. A ani tramvaje nemohou po rozbité silnici jezdit. Dopravní systém v Brně stojí na více nohách. Hromadná doprava je důležitá, ale individuální také. Třeba čerstvé rohlíky do pekáren ráno vozí auta po silnicích,“ upozornil Kotzian.

I přes avizované šetření má město pro cestující alespoň jednu dobrou zprávu. „Město objednává pro příští rok stejný objem dopravy jako letos. Nehrozí tedy drastické omezování linek či prodlužování intervalů,“ slíbil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

23.11.2011 VSTUP DO DISKUSE 65
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

Ilustrační foto
1

Místo stromů bytový dům. Lidé chtějí náhradní zeleň

Jednou jsme nechtíc utopili rudl alkoholu, říká kapitán brněnské lodi Stuttgart

Brno /ROZHOVOR/ - Devětadvacet let. Tak dlouho už se po Brněnské přehradě plaví kapitán Josef Chládek, který velí lodi Stuttgart brněnského dopravního podniku. Ve firmě drží několik prvenství. Jako první kapitán jezdil na lodi s rodinou. Jeho syn mu na lodi dělal lodníka a dcera průvodčí. Ještě nikdo takový v podniku přitom nebyl. V současnosti je už ale ze syna kapitán další z brněnských lodí. S vodou je Chládek starší spojený už od mládí, dříve se plavíval na kanoích, kajaku či plachetnicích. „V dopravním podniku jsem začínal na lodi Veveří. Té ale končila v roce 2011 životnost, pak jsem přešel právě na Stuttgart,“ říká o své historii na lodích.

Legendární pravé křídlo Komety František Ševčík zemřel ve věku 75 let

Brno – Český hokej přišel o legendu. V sobotu ve věku 75 let po dlouhé a těžké nemoci zesnul bývalý skvělý útočník Komety František Ševčík. Hokejista, kterému se přezdívalo „Ježek“, vybojoval v brněnském dresu pět mistrovských titulů.

Bikepark v Lesné chtějí stovky lidí

Brno - Klopené zatáčky a adrenalinové skoky si podle návrhu v projektu města Dáme na vás mají užít nadšenci z jízdy na kolech i zájemci o extrémní sporty. Nový bikepark v Lesné chce zřídit Marek Valeský.

Prodeje nových bytů v Brně se propadly skoro o půlku

Brno - Lidé v Brně stále chtějí bydlet, nemají však kde. Podle analýzy developerské společnosti Trikaya v prvním letošním pololetí zájemci nakoupili 518 bytů, ve stejném období loni jich ale bylo 907 a volných zbývá jen 277. „Lidé mají peníze, chtěli by si nové bydlení pořídit, ale nemají si v Brně z čeho vybírat,“ komentoval výsledky ředitel Trikaya Alexej Veselý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení