VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik bude šetřit

Brno – Méně opravených tramvají, horší koleje a autobusy jen pronajaté. Taková je budoucnost brněnské hromadné dopravy. Dopravní podnik bude totiž muset v příštím roce výrazně šetřit. Město Brno mu pošle dotaci o sto milionů nižší, než požadoval.

23.11.2011 65
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Podle návrhu rozpočtu, který minulý týden schválili brněnští radní, dostane dopravní podnik miliardu a 731 milionů korun. Tedy devětašedesát milionů korun více, než letos. „Přesto byl náš původní požadavek ještě o sto milionů korun vyšší. Zvyšují se totiž ceny materiálu a energií, potřebujeme obnovit vozový park i infrastrukturu,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že další velkou zátěží pro rozpočet společnosti bude i doplatek tři sta milionů za pět tramvají 13T. „Ty v Brně už od dubna jezdí,“ podotkla mluvčí.

Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana ovšem radní Brna být štědřejší nemohli. „Rozpočet města je velmi napjatý. A je přirozené, že nelze uspokojit všechny požadavky. Podobně jsme museli krátit peníze i pro další příspěvkové organizace či společnosti patřící městu,“ konstatoval Kotzian.

Brněnský dopravce nyní musí přehodnotit řadu plánovaných investic. „Právě na nich musíme šetřit. Omezit musíme například generální opravy některých starších tramvají, nebo výměnu poškrábaných oken. Omezí se také opravy tramvajových tratí. Zároveň ale musíme vše vybalancovat tak, abychom udrželi kvalitu dopravy,“ řekla mluvčí Škrancová.

Kvůli šetření Brňané pravděpodobně nemohou příští rok čekat nové autobusy v ulicích. A pokud ano, tak nebudou patřit dopravnímu podniku. „Namísto koupě uvažujeme o pronájmu asi dvaceti autobusů. K tomuto náhradnímu řešení přistupujeme proto, abychom alespoň částečně zajistili obnovu vozového parku,“ uvedla Škrancová.

Nedostatek peněz pro dopravní podnik kritizuje předseda jeho dozorčí rady a zároveň zastupitel za opoziční zelené Martin Ander. „Myslím si, že pokud má město někde investovat peníze, které jinde uspoří, je to právě podpora hromadné dopravy. Dopravní podnik se snaží šetřit, kde to jen jde, a navýšení dotace propočetl podle potřeb na opravy tratí či nové autobusy. Bohužel rada schválila jen kompromis, který na tyto akce nestačí,“ prohlásil Ander.

Podle něj mělo dát město dopravnímu podniku více peněz už proto, aby nemusel od nového roku zdražovat jízdné. Zdražení schválila rada města letos v červnu. Má pokrýt zvýšení daně z přidané hodnoty na čtrnáct procent. „Propad, který to způsobí v tržbách dopravního podniku, je asi třicet milionů. Ty peníze mělo doplatit město. Naopak zdražení zhoršuje konkurenceschopnost hromadné dopravy,“ upozornil Ander.

Zdražení jízdného vadí i lidem. „Je to nehoráznost. Město dává miliony korun na hokej, divadla, nebo podivné sochy, ale ztrátu dopravního podniku musíme platit mi,“ stěžoval si Milan Procházka.

Zastupitel Ander upozornil také na to, že Brno v rozpočtu přidává na úkor dopravního podniku peníze na opravu a údržbu silnic. Částka pro ně se totiž zvedá z 513 milionů na 580 milionů korun. „Místo, abychom přidali peníze na veřejnou dopravu, dáváme je do silnic. Podporujeme tedy osobní automobilovou dopravu a tím i zhoršení dopravní situace ve městě,“ zlobil se Ander.

Kritiku ovšem náměstek Kotzian odmítl. „Autobusy i trolejbusy jezdí po solnicích. A ani tramvaje nemohou po rozbité silnici jezdit. Dopravní systém v Brně stojí na více nohách. Hromadná doprava je důležitá, ale individuální také. Třeba čerstvé rohlíky do pekáren ráno vozí auta po silnicích,“ upozornil Kotzian.

I přes avizované šetření má město pro cestující alespoň jednu dobrou zprávu. „Město objednává pro příští rok stejný objem dopravy jako letos. Nehrozí tedy drastické omezování linek či prodlužování intervalů,“ slíbil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

23.11.2011 VSTUP DO DISKUSE 65
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cizinecká policie - ilustrační foto

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Koupaliště v Tišnově.
15

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Oběti holocaustu a odbojáře připomínají v ulicích Brna další kameny zmizelých

Brno /FOTOGALERIE/ – V domě číslo dvanáct v Radnické ulici kdysi žili Oskar a Marta Löfflerovi. Brněnští Židé. Jejich životy ukončili nacisté, když je v roce 1942 poslali jedním z transportů Židů z Brna do Terezína a později do polského tábora Izbica. Tam oba zemřeli. V ulici dvojici nově připomínají zlaté kameny zasazené v chodníku.

AKTUALIZOVÁNO

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Malešovice /FOTOGALERIE/ – Do ložnice rodinného domu se strefil mladý řidič, který v noci na neděli boural v Malešovicích na Pohořelicku. Byl opilý.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies