VYBERTE SI REGION

Mapa: v Brně je nejhorší Vídeňská

Brno /INFOGRAFIKA/ - Nová internetová mapa nehod pomáhá Brňanům najít silnice, kde by měli jezdit a přecházet opatrněji. Podle této mapy brněnští řidiči nejčastěji bourají ve Vídeňské ulici.

9.12.2008 1
SDÍLEJ:

Dva řidiče dodávek zabil náklaďák s přívěsem.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Jako červená nit se táhnou dopravní nehody Vídeňskou ulicí. Jen od začátku září zde auta nebo jízdní kola havarovala čtyřicetkrát. A před měsícem na ní zemřeli dva chodci. Jednoho srazilo auto, když přebíhal frekventovanou silnici, další podlehl smrtelným zraněním ze stejného důvodu o několik dnů později.

Tohle všechno může každý Brňan jednoduše zjistit z nové mapy, která asi týden funguje na internetových stránkách www.jdvm.cz/pcr. Obyvatelé Brna se z ní dozvědí, kde se nejvíc bourá a kde mají věnovat řízení zvýšenou pozornost. A také, jak časté jsou nehody v ulici, kde bydlí.

O tom, že mapa nelže, ví své pětatřicetiletý Alexej Dubov, který Vídeňskou ulicí denně prochází. „Lidé si často zkracují cestu mimo vyznačené přechody. I oni jsou účastníky provozu a proto by se měli řídit pravidly stejně jako motoristé. Pokud by byli dostatečně varovaní, možná by nemuseli umřít,“ myslí si Dubov. Podobně nebezpečné jako Vídeňská jsou podle mapy také ulice Svatoplukova, Úvoz nebo Koliště.

Díky vyhledávacímu systému může každý na mapě zjistit přesné místo, čas a druh jakékoliv nehody na hledané silnici. Projekt zaznamenává všechny havárie od 1. ledna 2007 do současnosti.

Šéf brněnské dopravní policie Štěpán Zachara věří, že mapa pomůže k rychlejšímu řešení problémů na silnicích. „Informace, které jsou v mapě, policisté už znají. Je ale třeba zatlačit na úředníky, aby přispěli k plynulosti provozu a problémové úseky brněnských silnic nechali upravit,“ řekl Zachara.

Podle předsedy dopravní komise Rady města Brna Josefa Veselého chce Brno mapu i podobné projekty podporovat. „Tato internetová stránka nám může ukázat, kam dát výstražné značky, upozorňující na nebezpečné úseky silnic. Nebo například nové informační tabule pro řidiče,“ vysvětlil Veselý, jak může mapu využít město.

Internetová mapa dopravních nehod

Kritičtěji se o projektu vyjádřil dopravní psycholog z Centra dopravního výzkumu Jan Weinberger. „Jen mapa zlepšení nepřinese. Na základě statistických údajů v mapě musí úředníci nejdřív zjistit příčiny nehod. A pak ještě najít řešení, které nehodovost na problémovém místě sníží. Lidská paměť je krátká, málokdo si vzpomene, co se kde stalo třeba před rokem,“ poznamenal Weinberger.

Skepticky hodnotí mapu Petr Mach, který jezdí denně za prací napříč Brnem. „Systém vyhledávání se mi zdá nepřehledný a zbytečně složitý. Slouží spíše k zpětnému vyhledávání nehod. Nedokážu si představit, že by mi měl v něčem pomoci,“ řekl Mach.

Mapu připravovalo ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic dva roky. „Záznam vzniká hned v místě nehody, kde policisté změří prostřednictvím satelitní navigace GPS souřadnice srážky a později je doplní o podrobné informace o nehodě,“ vysvětlil jeden z autorů projektu Josef Tesařík, jak systém zaznamenávání nehod funguje.

VANDA KRATOCHVÍLOVÁ, ANDREA ŽÁČKOVÁ

Autor: Vanda Kratochvílová

9.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies