VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mendlovo náměstí: tramvajová smyčka se posune. Uvolní místo parku

Brno /INFOGRAFIKA/ – Oáza klid uprostřed města. Tak má podle plánů za pár let vypadat Mendlovo náměstí v Brně. Vedení města rozhodlo o tom, jak má po rekonstrukci přestupního uzlu vypadat. Koleje se vrátí do původní trasy a uvolní tak místo pro park v místě bývalé smyčky. Rodiče dětí gymnázia zase má potěšit nové parkoviště typu Kiss and ride. Tedy volně přeloženo dej polibek a odjeď.

5.6.2014 61 AKTUALIZOVÁNO 5.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

O rozhodnutí radních informoval náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Vytížený přestupní uzel na Mendlově náměstí získá podobu, která respektuje dopravní trendy a zároveň zkultivuje tento prostor obklopený řadou památek. Našli jsme řešení, které umožní zkrátit přestupy, uvolní kapacitu křižovatek a dá lidem i zeleň," řekl náměstek.

Základ plánu spočívá v tom přesunout stávající tramvajovou smyčku do oblasti okolo stávajících autobusových a trolejbusových zastávek. „Vybírali jsme mezi touto variantou, zachováním současného stavu a smyčkou podél obvodu celého náměstí," poznamenal Kotzian.

Zvolené řešení vyhovuje brněnskému dopravnímu podniku. „Naše hlavní podmínka byla, aby na náměstí zůstala zachovaná kolejová smyčka. Potřebujeme zde manipulační prostor pro tramvaje," uvedla mluvčí společnosti Linda Hailichová.

Podnik po rekonstrukci dokonce nepřijde ani o odstavnou kolej. „Koleje se v části smyčky rozdvojují. Pro nás je to o to výhodnější, že se oddělená kolej opět napojuje na trať. Ta u současné smyčky je teď slepá," dodala Hailichová.

Rekonstrukce má podle plánu stát 144 milionů korun. „Podobná cena byla ve všech variantách vedení kolejí," poznamenal Kotzian.

Město s přestavbou začne nejdříve během dvou či tří let. „Příprava není jednoduchá. Rekonstrukce náměstí potřebuje dokonce i změnu územního plánu. Zažádáme o ni do konce letošního června," řekl náměstek.

Hlavní výhoda přesunutí kolejí má být ve zkrácení tras při přestupování. „Hlavně mezi některými autobusovými linkami a tramvajemi je docela daleko. Bližší zastávky tak samozřejmě uvítám," poznamenal Václav Marek.

Z náměstí úplně nezmizí ani osobní doprava. Auta ovšem budou nově jezdit podél jeho jižní a západní hranice. Silnici u kláštera dostane plně k dispozici dopravní podnik. „I osobní doprava bude díky přestavbě plynulejší, když se oddělí od hromadné. Pomůže i to, že už u ústí ulice Úvoz nepojede tramvaj spolu s auty, ale jen ulici překříží a vjede na Pekařskou," upozornil náměstek.

Změnu město chystá i u budovy gymnázia. „Vytvoříme tam parkovací místa kiss and ride, kde mohou rodiče zaparkovat, vyložit děti a zase odjet. Zlegalizujeme tak teď to, co už dělají v rozporu s předpisy," podotkl Kotzian.

Podobné řešení uvítá městská policie. „Snažíme se tam zatím být co nejtolerantnější, pokud někdo jen zastaví. Ale když někdo se školákem i na deset minut vystoupí, pokutujeme to jako přestupek. Když tam auta stojí, musí je ostatní předjíždět po kolejích. Pokud tedy vzniknou nějaká parkovací místa, kde tento problém nebude, uvítáme to," řekl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Zatímco část náměstí kolem stávajících autobusových zastávek bude ještě o něco rušnější, prostor současné smyčky se naopak zklidní. „Chceme aby to byl park, kam lidé budou chodit za odpočinkem. Uprostřed nevylučujeme nějakou stavbu. Ale ne žádný velký dům. Spíše něco, co naopak přiláká lidi do parku," řekl. Naznačil přitom, že si uprostřed parku představuje například kavárnu.

Konkrétní podobu parku mají dát podle města odborníci. „Na podobu této části náměstí může být nějaká architektonická soutěž," poznamenal Kotzian.

Schválená varianta počítá i s opravou a dostavbou domovního bloku uprostřed náměstí. O ní informovala Rovnost v květnu. Soukromá společnost ji už připravuje. Plánuje dostavět obchodní a kancelářskou část.

Pro zvětšení rozklikněte.

Autor: Petr Jeřábek

5.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 61
SDÍLEJ:
Byt. Ilustrační foto.
1

Prodeje nových bytů v Brně se propadly skoro o půlku

Ilustrační foto
2

Mrtvice patří mezi významné zabijáky v kraji. Může za ni i znečištěný vzduch

Festival Mendel knows ukázal lidem umělé pěstování rostlin i párovou gymnastiku

Brno /REPORTÁŽ/ – Ve stínu sedí na gymnastických balónech, sedacích pytlech nebo prostě v trávě děti a společně s rodiči sledují dění na blízkém pódiu. O kousek dál, taktéž ve stínu, jsou postavené stánky, které lemují cestu vedoucí po obvodu zahrady Augustiniánského opatství v Brně. Právě v ní se v sobotu odpoledne koná část festivalu Mendel knows.

Bašta lezení na jižní Moravě je hlavně Moravský kras

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Prozkoumat nová místa a vychutnat si adrenalinový prožitek. Jižní Morava je výjimečná i jedinečnou přírodou, kterou lze po mnohdy nenáročném lezeckém výstupu obdivovat z vrcholků skal. Lezení je věnovaný třetí díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Volno jihomoravských motocyklistů: surfování a jízda po Balkáně

Kazaň, Brno /FOTOGALERIE/ – Motory v mistrovství světa silničních motocyklů na měsíc utichly, ale lenošení není styl jihomoravských jezdců. Závodní víkend Grand Prix v Brně startuje 4. srpna a Karel Abraham nyní plní kondiční přípravu, Jakub Kornfeil se zase prohání na svém oblíbeném jetsurfu. „Hlavně neřeším závody a oddechuju,“ usmíval se závodník z Rohatce na Hodonínsku.

Nehody v kraji? Nejvíc za devět let

Brno /INFOGRAFIKA/ – Cinknutí mobilu ve stojanu na palubní desce přiláká řidičovu pozornost. Ikona hlásí novou zprávu, kterou hned čte. Podvědomě přitom mačká plynový pedál. Když pak vjíždí do zatáčky, nezvládne řízení a auto ve vysoké rychlosti vylétne ze silnice. „Nejčastější příčinou letošních nehod řidičů bylo nevěnování se řízení,“ upozornila mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení