VYBERTE SI REGION

Město nabídne balíčky. S chátrajícími areály

Brno /INFOGRAFIKA/ – Doby, kdy v nich tepal život a každý je znal jsou dávno pryč. Chátrají, majitelé je využívají jen minimálně a často mají půdu nasáklou škodlivinami z minulých desetiletí. Co s nimi? Takzvané brownfieldy hodlá město znovu oživit. Pomoci tomu má projekt takzvaných balíčků, který začal tento týden. Má přilákat zájemce o koupi a obnovu areálů.

12.1.2012 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Nabídka balíčků je jedním z bodů Koncepce ekonomického rozvoje města. Tedy dokumentu vytvořeného v roce 2009 skupinou odborníků, která radila Brnu jak se potýkat s ekonomickou krizí. „Balíčky mají investorům především usnadnit výběr a získání území i uskutečnění projektu. Městu to prospěje. Sníží se ekologická zátěž i tlak na zábor zemědělské půdy,“ uvedla vedoucí hospodářského úseku brněnského magistrátu Hana Řepová.

Rychlý prodej

Podstata balíčku spočívá v tom, že místo je připraveno k okamžitému prodeji. Tedy že prodej město už závazně schválilo. A navíc investor dostane komplexní analýzu výhod a nevýhod oblasti. „Do pilotního projektu jsme vybrali pět míst. Podmínkou bylo, aby alespoň polovina pozemků v nich patřila městu a aby je nezatěžovaly soudní spory. Jako šestý se k nám přidal majitel areálu Zetoru,“ poznamenala Řepová.

Plán města je dobrý nápad podle ekonoma společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského. „Je to dobrá aktivita. Snahu o oživení zdevastovaných částí Brna vítám. I administrativní pomoc investorům je pozitivní a může přispět k oživení brownfieldů,“ poznamenal analytik.

Areály uprostřed městské zástavby jsou podle něj díky své poloze vhodné pro administrativní a obchodní využití. Ale nedokáží nalákat všechny investory. „Někteří z nich dávají přednost projektu někde za městem na zelené louce. Odpadávají tak třeba problémy s odstraňováním ekologické zátěže,“ myslí si Moravanský.

Ze záměru má zatím nejblíže k uskutečnění projekt revitalizace dvou třetin území továrny Zetor. A to i přesto, že jej úředníci zařadili až dodatečně, na žádost firmy. „Zetor musí v areálu ještě investovat. Doplnit infrastrukturu na standardy, které požadujeme. Například silnice či cyklostezku,“ podotkla Řepová.

Zetor v současnosti vyrábí traktory jen ve dvou halách. Zbytek areálu hodlá prodat za 200 milionů korun. „Kupce hledáme postupně. Část jsme už prodali, část pronajímáme,“ uvedl předseda představenstva Zetor Tractors Martin Blaškovič.

Plán má podporu vedení Líšně, kde areál leží. „Vítáme, že mohou vzniknout nová pracovní místa. Těžkou výrobu ale navrhujeme nahradit lehkou a službami,“ řekl líšeňský starosta Břetislav Štefan.

Těžký průmysl nechtějí v areálu ani lidé, kteří bydlí v okolí. „Jsem rád, že Zetor teď okolí neruší hlukem ani zplodinami,“ řekl Václav Kučera.

Bez zájmu o změnu

Využití ostatních areálů bude složitější. „Pozemky tam patří mnoha vlastníkům. Chceme s nimi spolupráci na revitalizaci dohodnout. Často ale nemají velký zájem,“ upozornila Řepová.

Například společnost Alutrend, které patří část areálu bývalé cihelny u Podpěrovy ulice v Řečkovicích ale doposud o projektu nejednala. „Nevím o něm. Ale s areálem máme vlastní plány,“ řekl jednatel firmy Martin Surkoš.

Problém bude mít město patrně i s areálem u nákladního nádraží u Hradlové ulice. Proti oživení je totiž městská část Brno-jih. „Místo by před revitalizací potřebovalo velké investice, na které město nemá peníze. Například kanalizaci. Navíc chceme pozemky pronajímat a pokrýt tím výpadky z příjmů za výherní automaty,“ zdůraznil starosta Brna-jihu Josef Haluza.

Úředníci jsou ale na zdlouhavá jednání připraveni. „Je nám jasné, že je to běh na dlouhou trať,“ uvedla Řepová.

#nahled|http://g.denik.cz/50/a9/arealy_brno_mesto_nabidka_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/a9/arealy_brno_mesto_nabidka.jpg|Areály, které chce město nabídnout k oživení.#

Autor: Petr Jeřábek

12.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies