VYBERTE SI REGION

Vedení města: nádraží v odsunuté poloze brzdí nová studie

Brno - Bude nové vlakové nádraží v Brně v centru či v takzvané odsunuté poloze za Zvonařkou? Odpověď na otázku se odsouvá minimálně do příštího roku. Ministerstvo dopravy ČR ustoupilo aktivistům požadujícím nádraží v centru a nechalo posoudit výhodnost jejich návrhu. Železničáři ho nyní dodělávají a jeho výsledná podoba bude známá na podzim. Jenže další měsíce potrvá jeho zařazení a posuzování v takzvané studii proveditelnosti.

17.1.2013 41
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Podle náměstka primátora Roberta Kotziana je to jen další zbytečné zdržování. „To, že srovnání variant bude až příští rok, je nepřiměřeně pozdě. Zvláště pokud se jedná o věc, která je už víckrát vyhodnocená a město o ní rozhodlo," podotkl Kotzian.

Správa železniční dopravní cesty doposud nesdělila, v jaké fázi posuzování je. Na dotazy Deníku Rovnost týden nereagovala. Nevyjádřila se ani ke kritice ze strany vedení města.

Naopak odpůrci přesunu nádraží jsou spokojení. „Za dopracování jsme rádi," řekl Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru. Ten naopak s procesem posuzování návrhu nemá problém. „Kdybychom měli informace, že je nějak zmanipulované, určitě se ozveme. Nic takového ale nevíme, takže nemáme důvod železničářům nevěřit," podotkl Hollan.

Příslib, že se železničáři při přestavbě železničního uzlu budou řídit výsledky zpracovávané studie doposud aktivisté nemají. „Jestli výsledky přijmou, to už je politika. My budeme rádi, když vznikne. A ať už konstatuje cokoliv, bude dobré, když se na tom shodneme," řekl Hollan.

Ovšem ani pokud studie prokáže větší výhodnost odsunuté varianty, nebude koalice Nádraží v centru zcela ustupovat. „Hodnotí železniční stránku věci. Pokud potvrdí, že je odsun lepší, a pokud to bude kvalitní studie, musíme to uznat. Stále tu ale zůstává urbanismus a docházková vzdálenost. V tom se nic nemění," upozornil Hollan.

Vedení města naopak stále prosazuje odsunutou variantu. „Je ekologičtější, levnější, lepší dopravně i urbanisticky," je přesvědčený náměstek Kotzian.

Přestavba brněnského železničního uzlu doposud nemá ani platné územní rozhodnutí. Podle Kotziana se ovšem v tomto ohledu blýská na lepší časy. „Jsem přesvědčený, že ho dostaneme za jeden či dva měsíce," řekl náměstek.

Připomněl, že městu se na konci minulého roku podařilo prosadit přestavbu železničního uzlu mezi prioritní evropské projekty. A tím mu otevřít cestu k zisku miliard z evropských fondů.

Podle Kotziana je to nebývalý úspěch. „Není obvyklé, aby se podařilo reprezentaci města velikosti Brna takto prosadit svoje zájmy. Vedle uzlu se to podařilo i s modernizací tratě z Brna do Přerova," řekl Kotzian. Za Brno v Bruselu lobovala najatá firma bývalého eurokomisaře Pavla Teličky. Dostala za to 1,2 milionu korun. Právě na evropské peníze čeká ministerstvo dopravy, které bude mít v otázce brněnského nádraží poslední slovo. „S modernizací průjezdu železničním uzlem a osobním nádražím počítáme pro programové období mezi roky 2014 a 2020. Bohužel ale v tuto chvíli nemáme k dispozici bližší informace," konstatoval mluvčí ministerstva Roman Kluzák.

přesun nádraží
2004 v nezávazném referendu Brňané hlasovali pro nádraží v centru
2008 soud zrušil územní rozhodnutí pro odsunuté nádraží
2010 nádraží opět dostalo územní rozhodnutí
2011 magistrát zrušil územní rozhodnutí, odpůrci představili novou studii nádraží v centru
2012 ministerstvo dopravy rozhodlo, že posoudí, která varianta je výhodnější

Autor: Petr Jeřábek

17.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 41
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies