VYBERTE SI REGION

Metro v Brně? Se stavbou za miliardy musí pomoci stát

Brno – Ze severního konce Brna na jižní za pár minut podzemním vlakem. Komfortu, který má nabídnout takzvaný severojižní diametr, se lidé měli ještě podle plánu z roku 2011 dočkat v roce 2030. Stavět se mělo začít už letos. Skutečnost je ale jiná. Město v současnosti bojuje za to, aby se vůbec ministerstvo dopravy začalo o brněnské metro zajímat.

31.3.2015 61
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Požadavek, aby stát zahrnul dráhu mezi své dopravní stavby, dali představitelé města nedávno vládě. „Je potřeba, aby se k diametru někdo přihlásil. A vzhledem k tomu, že to je železnice, mělo by to být primárně ministerstvo dopravy," uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Až doposud ministerstvo bralo diametr jako záležitost Jihomoravského kraje. Nechat stavbu diametru na něm je podle Andera to samé, jako ji odepsat. Kraj totiž nemá potřebné peníze. „Kraj žádné koleje nestaví ani neprovozuje," upozornil Ander.

Jenže postoj ministerstva se stále moc nemění. „Součástí studie proveditelnosti přestavby brněnského železničního uzlu je také otázka, zda je diametr potřeba. Nicméně z našeho pohledu a také hlediska financování je projekt určený primárně městu Brnu," upozornil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Stavba za dvaadvacet miliard korun podle náměstka Andera ale není důležitá jen pro Brno. „Má regionální význam. Využijí ji i lidé z okolí Brna. Pokud se bude nové hlavní vlakové nádraží stavět v odsunuté poloze, nebude bez diametru možné zajistit jeho dopravní obslužnost. Proto by se měl stavět souběžně," upozornil Ander. Dodal, že i v případě stavby nádraží v centru diametr výrazně zvýší kvalitu cestování v Brně a okolí.

Na propojení stavby nového nádraží a podzemky upozornil i jihomoravský hejtman Michal Hašek. „Děkuji Brnu za podporu diametru. Ovšem klíčové je vyřešit železniční uzel Brno. To je základ i pro vysokorychlostní tratě a moderní železniční spojení jižní Moravy a Brna s Evropou," upozornil krajský hejtman Michal Hašek.

Podle něj se může stát, že nebude diametr potřeba. „Pokud bude Brno příliš dlouho váhat nad modernizací uzlu, přijdeme o postavení dopravně významného regionu. Staneme se pouhou provincií bez moderního železničního spojení s Evropou. To bude špatné pro lidi i byznys. V takovém případě diametr nepomůže," zdůraznil Hašek.

Někteří Brňané už moc nevěří ani plánům na stavbu podzemky, ani nového nádraží. „Samozřejmě bych uvítala rychlé spojení, tramvaje už zjevně nestačí. Ale metro i nádraží už politici slíbili tolikrát, že to beru jen jako takovou věčnou pohádku," řekl a Marie Janečková.

Autor: Petr Jeřábek

31.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 61
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Knihkupectví Ryšavý v centru města končí. Může za to vysoký nájem

Brno – Po čtvrt století mizí z brněnského náměstí Svobody poslední rodinné knihkupectví v centru města – knihkupectví Ryšavý. Podle majitele za to může vysoký nájem. Lidé v budově naposled nakoupí knihy o Štědrém dni.

Vyrůstá u homosexuálů. Šestiletá Agnes má místo nefunkční rodiny dva tatínky

Brno – Zatím co poslanci řeší, jak co nejlépe právně uchopit problém adopcí dětí homosexuálními páry, asi tisíc dětí v České republice už u partnerů stejného pohlaví vyrůstá. V jedné takové rodině žije i šestiletá Agnes se dvěma tatínky, Martinem a Filipem, kteří jsou registrovanými partnery necelé tři roky.

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies