VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro v Brně? Stát je zatím bez zájmu

Brno - Naděje Brňanů na metro se rozplývají někde v nedohlednu. Optimistický termín jeho zprovoznění v roce 2030 připomíná spíše sci-fi a jistý není ani rok 2040. Studie řešící polohy nového brněnského vlakového nádraží sice počítá s rezervou pro podzemní dráhu, je z ní ale jasné, že stát severojižní kolejový diametr stavět nehodlá. Alespoň podle opozičních zelených.

25.3.2014 49
SDÍLEJ:

Tak může podle návrhu aktivistů vypadat hlavní nádraží v centru Brna.Foto: Chybik-Kristof AA, TheBüro/architekti Brno, Fakulta architektury VUT

Ti tak přišli s dalším argumentem pro zachování nádraží v poloze blíže centru. „Postavit odsunuté brněnské nádraží bez podzemní dráhy není možné. Bez něj totiž nelze vyřešit dopravu lidí z nového uzlu do centra. Naopak u nádraží v centru není potřeba," prohlásil brněnský předseda zelených Martin Ander.

Zelení se opírají o studii, kterou pro Správu železniční dopravní cesty zpracovala společnost IKP Consulting. „Severojižní kolejový diametr by se musel nutně stát součástí sítě Správy železniční dopravní cesty, což ovšem není zakotveno v žádném dokumentu rozvoje infrastruktury správy ani ministerstva dopravy," uvedli zpracovatelé.

Ander v tom vidí jasný signál, že kraj dává od projektu podzemní dráhy z Řečkovic do Černovic ruce pryč. „Není zakotvená v plánech státu. Sleduje jej jen jako cizí investici," řekl Ander. Diametr má stát dvaadvacet miliard.

Podle Andera navíc nesedí data ve studii. „Nádraží má stát v roce 2020, o podzemce se píše, že po roce 2040. A ani pak se s ní nepočítá. Studie dopravní zátěže jsou bez ní," upozornil politik.

Náměstek brněnského primátora Robert Kotzian ovšem tvrdí, že si opoziční politik dokument vykládá špatně. „Že se s podzemní dráhou nepočítá, je nesmysl. Dokonce teď připravujeme s krajem smlouvu pro koordinaci se stavbou nového nádraží. V nulté etapě vznikne betonová skořepina pod nádražím, kudy diametr povede. S penězi stát počítat nemusí, jedná se totiž o investici kraje," opáčil Kotzian.

Zároveň ovšem přiznal, že dopravní obsluha nádraží se musí obejít nějaký čas bez podzemky. „Je to projekt nesmírně náročný na přípravu," poznamenal Kotzian.

Ander ale v jeho slovech vidí přiznání. „Město ani kraj nikdy potřebné peníze nenajdou. Je to chiméra," řekl.

Podle vedoucího krajského odboru dopravy Rostislava Snovického nedostatek peněz nemusí vadit. „Nikde není psáno, že investorem bude kraj. Variant je víc," řekl Snovický. Kdy se Brno diametru dočká, ale nechtěl odhadovat.

Podle studie proveditelnosti z roku 2011 má kraj několik možností, jak dráhu zaplatit. Buď stavět za státní peníze, nebo sám spolu s Brnem s využitím úvěru či evropských fondů. Další možnost je projekt PPP partnerství se soukromým investorem. Jenže to moc nefunguje. V minulosti třeba zkrachoval soukromník, který pomáhal se stavbou tunelu pod kanálem La Manche. V Brně se zase společné firmě soukromníků a města nepodařilo postavit parkovací dům v Panenské. A ani stát se do posílání miliard na brněnský tunel moc nehrne. I proto, že se stále ani nerozhodlo o poloze nádraží. „Zatím jsme si názor neujasnili. Podzemní vedení železniční trati tak ani nepotvrzujeme ani nezamítáme," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Autor: Petr Jeřábek

25.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 49
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poškozená dlažba v parku před Janáčkovým divadlem.
5

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Ilustrační foto

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Maketa Německého domu na Moravském náměstí stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno /ANKETA/ - Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Brno – Stavební stroje a hluk oprav se brněnské Křenové ulici o prázdninách nakonec vyhnou. Jak už dříve Brněnský deník Rovnost informoval, dopravní podnik plánoval přes léto opravovat tamní koleje. „Termín zahájení této rekonstrukce jsme posunuli v koordinaci s ředitelstvím silnic a dálnic, které až do srpna bude opravovat Hladíkovu ulici. Souběh obou staveb by výrazně zkomplikoval dopravu v dané lokalitě," vysvětlil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

Policisté zastavili auto kvůli překročení rychlosti. Řídil šestnáctiletý mladík

Brno – Rychlou jízdou na sebe minulý týden upozornil zdrogovaný mladík, který projel židenickou Jedovnickou ulicí rychlostí dvaadevadesát kilometrů za hodinu. „Poté, co ho policisté zastavili, předložil řidič doklady k autu. Řidičský průkaz ale ne. Ukázalo se, že je mu teprve šestnáct," sdělil v pondělí policejní mluvčí Pavel Šváb.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies