VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro v Brně? Stát je zatím bez zájmu

Brno - Naděje Brňanů na metro se rozplývají někde v nedohlednu. Optimistický termín jeho zprovoznění v roce 2030 připomíná spíše sci-fi a jistý není ani rok 2040. Studie řešící polohy nového brněnského vlakového nádraží sice počítá s rezervou pro podzemní dráhu, je z ní ale jasné, že stát severojižní kolejový diametr stavět nehodlá. Alespoň podle opozičních zelených.

25.3.2014 49
SDÍLEJ:

Tak může podle návrhu aktivistů vypadat hlavní nádraží v centru Brna.Foto: Chybik-Kristof AA, TheBüro/architekti Brno, Fakulta architektury VUT

Ti tak přišli s dalším argumentem pro zachování nádraží v poloze blíže centru. „Postavit odsunuté brněnské nádraží bez podzemní dráhy není možné. Bez něj totiž nelze vyřešit dopravu lidí z nového uzlu do centra. Naopak u nádraží v centru není potřeba," prohlásil brněnský předseda zelených Martin Ander.

Zelení se opírají o studii, kterou pro Správu železniční dopravní cesty zpracovala společnost IKP Consulting. „Severojižní kolejový diametr by se musel nutně stát součástí sítě Správy železniční dopravní cesty, což ovšem není zakotveno v žádném dokumentu rozvoje infrastruktury správy ani ministerstva dopravy," uvedli zpracovatelé.

Ander v tom vidí jasný signál, že kraj dává od projektu podzemní dráhy z Řečkovic do Černovic ruce pryč. „Není zakotvená v plánech státu. Sleduje jej jen jako cizí investici," řekl Ander. Diametr má stát dvaadvacet miliard.

Podle Andera navíc nesedí data ve studii. „Nádraží má stát v roce 2020, o podzemce se píše, že po roce 2040. A ani pak se s ní nepočítá. Studie dopravní zátěže jsou bez ní," upozornil politik.

Náměstek brněnského primátora Robert Kotzian ovšem tvrdí, že si opoziční politik dokument vykládá špatně. „Že se s podzemní dráhou nepočítá, je nesmysl. Dokonce teď připravujeme s krajem smlouvu pro koordinaci se stavbou nového nádraží. V nulté etapě vznikne betonová skořepina pod nádražím, kudy diametr povede. S penězi stát počítat nemusí, jedná se totiž o investici kraje," opáčil Kotzian.

Zároveň ovšem přiznal, že dopravní obsluha nádraží se musí obejít nějaký čas bez podzemky. „Je to projekt nesmírně náročný na přípravu," poznamenal Kotzian.

Ander ale v jeho slovech vidí přiznání. „Město ani kraj nikdy potřebné peníze nenajdou. Je to chiméra," řekl.

Podle vedoucího krajského odboru dopravy Rostislava Snovického nedostatek peněz nemusí vadit. „Nikde není psáno, že investorem bude kraj. Variant je víc," řekl Snovický. Kdy se Brno diametru dočká, ale nechtěl odhadovat.

Podle studie proveditelnosti z roku 2011 má kraj několik možností, jak dráhu zaplatit. Buď stavět za státní peníze, nebo sám spolu s Brnem s využitím úvěru či evropských fondů. Další možnost je projekt PPP partnerství se soukromým investorem. Jenže to moc nefunguje. V minulosti třeba zkrachoval soukromník, který pomáhal se stavbou tunelu pod kanálem La Manche. V Brně se zase společné firmě soukromníků a města nepodařilo postavit parkovací dům v Panenské. A ani stát se do posílání miliard na brněnský tunel moc nehrne. I proto, že se stále ani nerozhodlo o poloze nádraží. „Zatím jsme si názor neujasnili. Podzemní vedení železniční trati tak ani nepotvrzujeme ani nezamítáme," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Autor: Petr Jeřábek

25.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 49
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Reis u Krajského soudu v Brně.

Družku bil a sexuálně napadal celé roky, tvrdí obžaloba. Žena to u soudu popřela

MONTÁŽ pokladen pro elektronickou evidenci tržeb. Ilustrační foto.
7

Druhá vlna EET v kraji: obchodníci si stěžují, někteří i končí

V brněnské zoo se narodila samička takina indického. Chica se má čile k světu

Brno – Další letošní přírůstek si uplynulou neděli připsala brněnská zoologická zahrada. Do stáda takinů indických přibyla malá samička, která dostala jméno Chica. Narodila se samci Cottonovi a samici Charlottě.

AKTUALIZOVÁNO

Místo devíti chtějí jednu supernemocnici. Změna má ušetřit, usnadnit vyjednávání

Jižní Morava – Devět jihomoravských nemocnic chtějí sociální demokraté sloučit pod jedinou příspěvkovou organizaci. Změna má ušetřit peníze, usnadnit přestup personálu a zajistit silnější pozici při vyjednávání s pojišťovnami.

Kometu čeká klíčový zápas sezony. Boj o přímý postup rozhodne duel gólmanů

Brno – Už to tak vypadá, že jde o osudového soupeře. Hokejisté brněnské Komety se postaví proti Chomutovu v jednom z klíčových duelů sezony, stejně jako minulý rok. V závěru základní části Piráti přehráli Brňany 5:2, ztížili jim boj o předkolo play-off a poté v něm Kometu vyřadili 3:1 na zápasy.

Přes 80 nehod. Křižovatku na staré dálnici mají udělat bezpečnější semafory

Brno – Nebezpečnou křižovatku staré dálnice s ulicemi Žebětínská a Kohoutovická, na které bylo za posledních dvaadvacet let přes osmdesát nehod, upraví žebětínská radnice. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, provoz na ní budou nově řídit semafory. Na přivaděčích ke křížení navíc bude maximální rychlost snížená na padesát kilometrů v hodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies