VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Milady Horákové: oprava až za rok

Brno /INFOGRAFIKA/ - Opravy ulice Milady Horákové plánované na letošek se odkládají. Podobně jsou na tom kvůli nedostatku peněz i další ulice.

13.3.2011 2
SDÍLEJ:

Ulice Milady Horákové - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Minská, Horova, Veveří nebo Milady Horákové. Tyto brněnské ulice mají rozdílná jména, spojuje je však havarijní stav tramvajových kolejí a silnic kolem nich. Společné mají i to, že na opravy si ještě počkají. Ty jsou sice v plánu dopravního podniku i města Brna, ale chybí na ně peníze.

Například rekonstrukce ulice Milady Horákové měla začít už letos. Kvůli hospodářské krizi se zahájení prací přesouvá až do druhé poloviny příštího roku. „V loňském roce byl totiž příjem do rozpočtu města Brna nižší, než se předpokládalo,“ zdůvodnil odsun rekonstrukce kolejí v této ulici vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko. Podle něj se musí s posunem plánovaných oprav počítat i u dalších ulic.

V kritickém stavu jsou v Brně dvě tratě, a to úsek mezi zastávkou Krematorium a Dunajská v Bohunicích a část trati na Dornychu u Úzké. Špatný stav kolejí tam poznají i cestující. „Dost to drncá kolem Ústředního hřbitova. Tam se tramvaj pohupuje ze strany na stranu. Zatím jsem naštěstí nespadl,“ popsal cestování do Bohunic důchodce Josef Hos.

Letos se nejen on dočká zlepšení. „Na úseku mezi zastávkou Celní a Krematorium se začne pracovat v nejbližších dnech. O prázdninách nás pak nejspíš čeká oprava kolejí mezi smyčkami Švermova a Starý Lískovec, která bude stát asi sedmnáct milionů korun,“ informovala mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová s tím, že na seznamu je dalších patnáct špatných úseků. Odhadované náklady na jejich rekonstrukci přesahují půl miliardy korun.

Dornych bez zásahu

Loni přitom firma do oprav tramvajových tratí investovala necelých čtyřicet milionů. „Zaměřujeme se hlavně na úseky, které je potřeba nutně vyměnit. V minulých letech to bylo například v ulici Dornych,“ uvedla Škrancová.

Jenže právě tam je část trati od zastávky Úzká po bývalé škrobárny nejhorší v Brně. S její opravou se ovšem nepočítá „Žádnou větší rekonstrukci tam neplánujeme. Podle původních plánů už totiž měla být hotová přeložka kolejí do Plotní ulice. Stále s ní počítáme, a nechceme proto do kolejí v Dornychu investovat,“ vysvětlila Škrancová.

Projekt přesunu trati do Plotní začal teprve loni na podzim. A podle optimistických odhadů vyjedou tramvaje po nových kolejích nejdříve za šest let. Podle Škrancové se však lidé nemusejí bát, že tramvaj Dornychem neprojede. „Pokud bude trať na některých místech nebezpečná, samozřejmě ji opravíme,“ upozornila Škrancová.

Stav kolejí má podle ní dopravní podnik pod kontrolou. Každý den jsou v terénu dvě dvojice techniků, kteří tratě kontrolují. „Pokud zjistí poruchu, snažíme se ji ihned odstranit. Když je poškození velké, zadáme opravu specializované firmě,“ vysvětlila Škrancová s tím, že loni řešil dopravní podnik přes sedmnáct set závad.

#nahled|http://g.denik.cz/50/4a/infografika_koleje_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/4a/infografika_koleje.jpg|Kde jsou koleje v Brně v nejhorším stavu?#

Opravu Minské brzdí tunely

Cestující drkotající zuby a soupravy pohybující se rychlostí staré želvy. Tramvajové trati v Brně jsou často ve velmi špatném stavu. Jejich opravy brzdí nejen málo peněz, ale i fakt, že mnoho ulic čeká kompletní rekonstrukce. Než se opraví kanalizace a další sítě, je podle magistrátu zbytečné opravovat tramvajové pásy.

Na kompletní rekonstrukci čekají například ulice Minská a Horova v Žabovřeskách. Začátek jejich oprav ale závisí na dokončení Dobrovského tunelů. Silnice v této městské části jsou totiž součástí objízdné trasy staveniště. „Opravu ulic včetně všech inženýrských sítí, silnice, tramvajových tratí i nástupních ostrůvků a chodníků plánujeme na příští rok. Kvůli tunelům se to může ještě změnit,“ uvedl vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Jediná možnost

Situace je kritická i podle starosty Žabovřesk Marka Šlapala. „Silnice se může klidně propadnout. Pak to bude velký problém. Těžko říct, kudy doprava povede. Pevně doufám, že se tunely co nejdříve dokončí,“ řekl Šlapal. Stavba ale v tuto chvíli stojí. Loni totiž pražský soud zrušil Dobrovského tunelům stavební povolení. Teď se čeká, až nabude právní moci nové.

Dobrovského tunely ale nejsou jedinou velkou dopravní stavbou, kvůli které se odkládaly menší opravy ve městě. Kvůli práci na dálničním přivaděči v brněnských Heršpicích se dva roky čekalo na opravu kamenného mostu přes řeku Svratku, který spojuje ulice Vídeňskou a Poříčí. Obnovy asi za patnáct milionů se dočká letos o prázdninách. „Zrušíme chodník pro pěší, kteří se přes řeku nově dostanou pouze po lávce, a rozšíříme silnici o jeden jízdní pruh. Opravíme samozřejmě i tramvajové koleje,“ upozornil Bielko.

Dokud nenajde město peníze na opravy tramvajových tratí, musí se řidiči dopravního podniku smířit s omezeními. „Především ve středu města je nutné dodržovat limity hluku. Po desáté hodině večer tam na špatných kolejích jezdí tramvaje pomaleji,“ podotkla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Špatný stav kolejí a silnic vadí i řidičům a lidem bydlícím v okolí tratí. Kvůli velkému hluku způsobenému uvolněnými panely podél kolejí nedávno protestovali obyvatelé Merhautovy ulice. „Výšková nerovnost panelů a lomů kolejnic patří k nejčastějším závadám. Při průjezdu tramvají se panely chvějí a způsobují větší hluk, než když jsou pevně ukotvené,“ potvrdila Škrancová. Dodala, že na údržbu tratí dal dopravní podnik v loňském roce asi devadesát milionů korun.

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
PETR JEŘÁBEK

13.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Talentovaný útočník Komety Brno Martin Nečas (vlevo) si podává ruku se šéfem zámořské NHL Gary Bettmanem.

Nečas? Centr budoucnosti, věří u Hurricanes. Sezonu možná ještě stráví v Kometě

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
AKTUALIZOVÁNO
40 18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Jihomoravští policisté převezmou nový luxusní supersport. Měsíc po nehodě

Brno – Nový supersport BMW ve středu převezmou jihomoravští policisté. Potvrdil to policejní mluvčí Bohumil Malášek. „Dnes jej převezeme do Brna. Budeme ho mít za stejných podmínek jako ten minulý," řekl mluvčí.

Uber bude jezdit hned, jak dostane písemné rozhodnutí soudu. Ten má na to 30 dnů

Olomouc, Brno – Řidiči Uberu vyjedou opět do brněnských ulic. Deníku Rovnost to potvrdil ředitel společnosti pro Českou republiku a Slovensko Tomáš Peťovský. „Čekáme na rozhodnutí v písemné podobě a doufáme, že budeme moci co nejdříve obnovit provoz. Rozhodnutí vítáme vzhledem k našim řidičům v Brně a tisícům cestujících," řekl Peťovský.

Hořící cisterna s asfaltem: před příjezdem hasičů zkrotil plameny řidič auta

Sentice – Pět jednotek hasičů vyjíždělo ve středu před sedmou hodinou ranní k požáru cisterny u Sentic na Brněnsku. Podle mluvčího hasičů Jaroslava Mikošky ovšem řidič auta zvládl vůz uhasit ještě sám před jejich příjezdem. „Většinu jednotek jsme nakonec odvolali, řidič si poradil s příručním hasicím přístrojem," komentoval případ Mikoška.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Jižní Morava – Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies