VYBERTE SI REGION

Sůl na silnice střeží starobylé budovy

Brno – Ve velkých budovách v Masné ulici jsou na sníh vždy připravení. Sklady posypových materiálů Brněnských komunikací totiž střeží přes dvanáct tisíc tun soli a drceného kamene.

29.1.2008
SDÍLEJ:

Provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák ukazuje sypače.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

„To jsou zásoby, které v průběhu zimy doplňujeme. Průměrná spotřeba soli je v zimě asi sedm tisíc tun, ale předloňská úděsná zima nám spotřebovala skoro všechen materiál,“ prozrazuje provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák.

Obě solné haly zvláštně voní. Soli je tu více, než v solné jeskyni. Jestli ale léčí, nikdo neví. Ve skladech zůstává někdy i dva roky. Proto v sobě musí mít speciální příměs, díky které zůstává sypká.

Sůl ve starých cihlových budovách Bohuslava Fuchse se od té kuchyňské liší jen nepatrně. „Sem ji dovážíme z Polských solných dolů. Narozdíl od kuchyňské soli je hrubější a má asi dvě procenta nečistot. Ty by lidem v jídle skřípaly v zubech,“ usmívá se Chasák. Drobné krystalky se na silnici rozpustí hned, ty hrubější účinkují až za delší dobu a sníh tak drží pod kontrolou déle.

Do devatenácti aut ji během patnácti vteřin nasypou speciální násypníky, podobné velkým vanám. „Musí to být rychlost. Díky tomu na silnice vyjedeme během patnácti minut jako záchranka,“ dodává Chasák.

Plnění sypačů ovládají ve skladech dva lidé. Jeden sedí za pultem s tlačítky. Druhý člověk nahrnuje strojem materiál do násypníků.

„Každý sypač má své dvě pravidelné trasy, které oběde za tři hodiny. Kolikrát je ale počasí tak rozmarné, že auta objíždějí silnice pořád dokola,“ přiznává sisifovskou práci ředitel.

Autor: Martina Surá

29.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies