VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mladí restaurátoři zachraňují barokní nábytek kostela. Používají i laser

Brno /FOTOGALERIE/ – Další fáze oprav mobiliáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Jezuitské ulici začala v pondělí a potrvá až do konce letošního roku. Víc než čtyřicítka českých a německých studentů zachraňuje poškozený barokní nábytek z osmnáctého století, který slouží téměř nepřetržitě 270 let. Jde o společný projekt restaurátorských oborů Vyšší odborné školy Brno a mnichovského Goering Institutu, podobný v České republice dosud není.

18.4.2016
SDÍLEJ:

Víc než čtyřicítka českých a německých studentů se podílí na opravách poškozeného barokního mobiliáře brněnského kostela Nanebevzetí Panny Marie v Jezuitské ulici.Foto: DENÍK/Attila Racek

Skupiny jsou smíšené. „V každé je zastoupení německých i českých studentů. Zvláštní skupinou je mediální skupina, která má informovat o dění na facebooku a živý přenos ze zákristie," řekl vedoucí projektu a ředitel české školy Petr Polášek.

V pondělí si skupiny připravovaly zázemí a začaly s prací. „Mobiliář opravujeme v zákristii kostela a v naší škole. Jde třeba o povrchové úpravy skříně," dodal.

K letošním úpravám používají také speciální laser, jemu podobné se dosud využívaly třeba pro opravy kovů, ale ne na povrchové úpravy památek. Na mobiliáři se zatím dělaly jen laické opravy, dochoval se však v téměř původní podobě.

Loni, kdy projekt začal, studenti na mobiliáři odvedli práci za deset milionů korun. Tyto peníze by jinak kostel sháněl jinde. Jedinečnou spolupráci Vyšší odborné školy Brno a mnichovského Goering Institutu podpořilo dotací 1,3 milionu korun německé ministerstvo kultury a téměř stejnou částkou program Erasmus+.

Rekonstrukce mobiliáře kněžím zatím přináší spíše starosti. „Restaurování zasahuje do naší denní práce, mobiliář nemůžeme zatím používat a museli jsme vystěhovat zákristii do náhradního prostoru. Ale mnohem větší je naše radost, že se mobiliář dostává do odborné péče, kterou potřeboval a kterou bychom těžko sami zvládli," potvrdil rektor kostela František Hylmar. Restaurace mobiliáře je součástí rekonstrukce zákristie, kterou čeká obnova fresek a podlahy.

Autor: Veronika Gecová

18.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnské podzemí. Ilustrační foto.

Nové trasy v podzemí mají zpoždění

Závěrečný podnik Českého poháru a zároveň Mistrovství České republiky na brněnské trati nad Anthroposem.
21

Brněnská trať je rychlá a zábavná, řekl český šampion Kulhavý

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

Brno /ANKETA/ - Neuspěl. S tímto verdiktem odchází napoprvé od závěrečné zkoušky v autoškole víc než polovina Brňanů. Podle instruktorů je to kvůli stresu a neznalosti předpisů.

Memoriál Marka Těšíka v beachvolejbalu vyhráli nováčkové Starý a Hojgr

Brno /FOTOGALERIE/ – Sedmnáct dvojic zasáhlo do čtvrtého ročníku Memoriálu Marka Těšíka v beachvolejbalu. Na brněnských kurtech Sport Centra Srbská se nejvíc dařilo nováčkům turnaje Bořivoji Hojgrovi s Petrem Starým, kteří ve finále porazili 2:1 na sety Jakuba Šeráka s Tomášem Kubáskem.

Místo stromů bytový dům. Lidé chtějí náhradní zeleň

Brno - Monstrum, kvůli kterému firma vykácela vzrostlé stromy. Tak označují lidé na internetu nový dům s padesáti byty, jehož stavbu připravuje developerská firma v Turgeněvově ulici v brněnských Černovicích. Stavební povolení na něj již vydal místní stavební úřad. Rozhodnutí ale znovu projednají úředníci brněnského magistrátu.

Jednou jsme nechtíc utopili rudl alkoholu, říká kapitán brněnské lodi Stuttgart

Brno /ROZHOVOR/ - Devětadvacet let. Tak dlouho už se po Brněnské přehradě plaví kapitán Josef Chládek, který velí lodi Stuttgart brněnského dopravního podniku. Ve firmě drží několik prvenství. Jako první kapitán jezdil na lodi s rodinou. Jeho syn mu na lodi dělal lodníka a dcera průvodčí. Ještě nikdo takový v podniku přitom nebyl. V současnosti je už ale ze syna kapitán další z brněnských lodí. S vodou je Chládek starší spojený už od mládí, dříve se plavíval na kanoích, kajaku či plachetnicích. „V dopravním podniku jsem začínal na lodi Veveří. Té ale končila v roce 2011 životnost, pak jsem přešel právě na Stuttgart,“ říká o své historii na lodích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení