VYBERTE SI REGION

Moravský Manchester? Z brněnských látek šili obleky krejčí v Anglii i Francii

Brno – Zatímco v současné době je Brno městem studentů, před 250 lety vynikalo množstvím textilních továren. Látky vyrobené v Brně patřily mezi světovou špičku. Jejich kvalitu oceňovali zákazníci až za oceánem.

11.12.2014 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martina Křečková

Počátky výroby textilu sahají až do středověku. Tehdy však šlo jen o řemeslné dílny. Až v osmnáctém století se přešlo z řemeslné výroby na manufakturní. „Rozvoj manufakturní výroby v Brně nastal až poté, co rakouská monarchie ztratila Slezsko, které bylo do té doby hospodářsky velmi významné. Výroba se tak musela přesunout jinam," řekl historik Pavel Košťál z Muzea města Brna.

První významnou manufakturou byla továrna Johanna Leopolda Köffillera, která vznikla v roce 1764. „Její majitel byl velmi schopný manažer. Zval do Brna zahraniční odborníky, například z Německa či Belgie. Továrna později zanikla, ale odborníci zůstali a založili si nové podniky," dodal Košťál.

V první třetině devatenáctého století dosahoval textilní průmysl v Brně takových úspěchů, že se městu začalo přezdívat moravský Manchester.

Až do poloviny dvacátého století byla nejrozšířenější surovinou na výrobu látek vlna. Nejdříve se používala jen ona. „Textiláci kladli velký důraz na její kvalitu. Musela se proto dovážet. Místní produkce na to nestačila," uvedla Petra Mertová z Technického muzea v Brně. Později se začaly vyrábět polovlněné látky s příměsí bavlny nebo hedvábí.

Kvalitní materiál zaručoval také kvalitní výrobky. Ty brněnské byly v zahraničí vyhlášené. „V Londýně dokonce vydávali brněnské obleky za anglické. Našívalo se na značky, že jde o anglické zboží," zdůraznila Mertová.

Velká část výrobků se vyvážela. I proto se výroba řídila módními trendy ze západní Evropy. „Od třicátých let devatenáctého století například vzrůstala obliba kostkovaných látek u dámských i pánských oděvů, brněnští vlnaři museli umět pružně reagovat na výkyvy náklonnosti zákazníků k anglické nebo francouzské módě," sdělila historička umění Andrea Březinová.

Právě Březinová je jedním z kurátorů výstavy Brno — moravský Manchester, která se věnuje historii brněnského textilního průmyslu. Výstava v Moravské galerii začíná už ve čtvrtek 11. prosince. Víc se o ní čtenáři dočtou v pátečním vydání Brněnského deníku Rovnost. Brněnští továrníci se se svým zbožím účastnili i mezinárodních výstav. „V roce 1851 získaly brněnské výrobky ocenění na světové výstavě v Londýně," podotkl Košťál.

Sláva brněnského textilního průmyslu je teď už minulostí. „Jedinou významnou brněnskou textilní továrnou je Nová Mosilana," uvedla Březinová.

Zájem žáků o textilní obory klesá. Studenti se specializují spíše na umělecké obory. „Naši studenti se věnují například návrhářství. Mnohdy se na nás dokonce obracejí různé firmy, aby jim studenti navrhovali oblečení," uvedla Věra Rozbořilová ze Střední uměleckoprůmyslové školy textilní v Brně.

HANA FLORIANOVÁ

Autor: Redakce

11.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Výpadek internetu zavřel restaurace v Brně. Problém s kabelem už vyřešili

Brno /ANKETA/– Cedule s nápisem „Kvůli technických potížím zavřeno" se v úterý objevily na některých restauracích v Brně. Pokračoval totiž problém s nefunkčním internetem od společnosti UPC. Kvůli přeseknutému optickému kabela přišlo už v pondělí o internet zhruba padesát tisíc domácností. I přesto, že firma dokázala připojení u většiny zákazníků v pondělí obnovit, v úterý ještě stále některé domácnosti a podniky internet neměly.

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies