Dělníci most obsadili už na začátku prázdnin a zavřeli jej pro auta směrem do města. Dnes jej vyřadí úplně. „Od rozšíření si slibujeme větší plynulost dopravy. Přibude jeden jízdní pruh směrem do města a zmizí z něj chodníky pro pěší,“ popsal změny Vladimír Bielko z dopravního odboru brněnského magistrátu. Úpravy mostu vyjdou na jedenáct a půl milionu korun. Chodci budou podle něj využívat lávku, která stojí hned vedle mostu. Město ji před lety nechalo postavit speciálně pro chodce.

Ucpaná Renneská

Objížďky pro auta vedou přes Polní a Renneskou třídu, případně přes Vojtovu. „Jsem zvědavý, jak to bude vypadat. Jel jsem přes Renneskou v úterý a byla totálně ucpaná právě kvůli zavření silnice směrem do města. Zdržel jsem se tam asi čtvrt hodiny. Teď, když zavřou most v obou směrech, bude to šílené,“ řekl například Brňan Petr Lesenský.

Uzavírka se nedotkne tramvají. „Po celou dobu trvání prací budou přes most jezdit tramvaje normálně podle jízdního řádu,“ ubezpečil Zdeněk Rossi z brněnského dopravního podniku.

Mostů v Brně jsou téměř čtyři stovky. Podle údajů Brněnských komunikací, které mají jejich správu na starost, je nejméně dvanáct ve špatném až velmi špatném stavu. Společnost však ujišťuje, že žádné nebezpečí nehrozí. Mosty prý technici pravidelně kontrolují a na základě výsledků kontrol je postupně opravují.

Technický stav mostů se hodnotí na stupnici od jedné do sedmi. „Jednička znamená bezvadný, trojka dobrý. Těchto čísel dosahují mosty bez vážnějších poruch,“ vysvětlil generální ředitel Brněnských komunikací Arne Žurek.

Označení čtyřkou až sedmičkou odpovídá stavům uspokojivý, špatný, velmi špatný až havarijní. „To jsou mosty, u kterých již poruchy a závady můžou mít, anebo již mají vliv na jejich zatížitelnost. Zjednodušeně lze říci, že pro zlepšení mostů ve stavu čtyři až pět je nutná středně velká oprava a u stavů šest a sedm celková rekonstrukce nebo demolice,“ upřesnil Žurek.

Na údržbu mostů mají Brněnské komunikace ročně asi devatenáct milionů korun. „Z toho město dává zhruba sedmnáct milionů, Ředitelství silnic a dálnic necelý milion a kraj asi sedm set tisíc,“ vypočítal.

Krize v Zábrdovicích

Jeden z mostů, který získal šestku, tedy velmi špatný stav, je most v Zábrdovické ulici u Vojenské nemocnice. „Bez oprav bychom jej museli do čtyř let zavřít,“ sdělil Bielko. Opravu chce proto stihnout v následujících dvou letech.

Zatím není jasné, kolik bude stát. „Může to být patnáct milionů, může to být třicet. Na základě zadávací dokumentace musíme nejdřív vypracovat investiční záměr a následně projekt,“ sdělil Bielko.

Loni se opravy za deset milionů dočkal maloměřický most ve Valchařské ulici. Byl v havarijním stavu. Další mosty ohodnocené šestkou jsou lávka přes Svitavu u ulice Pastrnkova nebo most přes náhon z Bauerovy ulice do areálu Komety.

O technickém stavu mostů Ladislav Klusáček z Vysokého učení technického říká:

Některé mosty pamatují císaře

Brno /ROZHOVOR/ - Most je jako dům. Potřebuje údržbu, a když se s ním průběžně nepracuje, také časem spadne. „Hodně pomůže například i obyčejný nátěr proti rzi,“ říká Ladislav Klusáček ze stavební fakulty brněnského Vysokého učení technického.


Jaké jsou nejčastější závady u mostů?
Nejvíce škod obecně působí zatékající voda. Když se tento problém dlouhodobě neřeší, má to obrovské následky. Je proto nutné pořád čistit odvodňovače a dilatační spáry na mostech.

A když se to podcení?
Tak potom koroduje beton a mostní konstrukce.

Co má největší vliv na technický stav mostu?
Dlouhodobé přetěžování. A to dvojího druhu. Po mostě jezdí nadměrné náklady, vytvoří na povrchu koleje, ve kterých potom může stát voda. A potom je přetěžování vysokou intenzitou dopravy. Málokdo ví, že na silnicích první třídy je ještě asi pět stovek mostů, které mají klenby z dob Rakouska-Uherska. Ty byly přitom projektovány na koňské povozy.

Kdy začne být most nebezpečný?
Když nějaký bezpečnostní nebo statický parametr přestane odpovídat normám. Z těch statických například když se nějaký nosník začne prohýbat a výpočty ukážou, že už moc neudrží. Nebo když je zrezivělé zábradlí a hrozí jeho spadnutí. To je jedna z typických závad.

Jaká je standardní životnost mostu?
Několik generací studentů se učí, že je to sto let. Samozřejmě jako odborníci doufáme, že vydrží ještě déle. Máme některé mosty, jejichž klenba je stará dvě stě i více let a bez problému se po nich jezdí.

A jak dlouho vydrží bez oprav?
Zhruba dvacet let. Ale jenom za předpokladu kvalitní údržby. To znamená čištění odvodňovačů a odstraňování zimního posypu. Hodně pomůže i obyčejný nátěr, který zabrání rzi.