VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Most zvaný Karakas má venezuelské dvojče. Podle zvláštního tvaru

Brno /BRNĚNSKÉ MOSTY/ – Ozvala se rána a cestující s sebou trhli. Při nájezdu na most mezi Mendlovým náměstím a brněnským výstavištěm s nimi vykolejila tramvaj. Před třemi lety se při této nehodě naštěstí nikdo nezranil. Událost ale značně zkomplikovala dopravu na vytíženém úseku tratě vedoucí i přes takzvaný brněnský Karakas. Tak se zvláštnímu tramvajovému mostu v Pisárkách přezdívá.

14.11.2015 1
SDÍLEJ:

Tramvajový most u výstaviště v brněnských Pisárkách.Foto: DENÍK/Ludmila Korešová

Kromě spojů na linkách 1 a 11 po něm jezdí soupravy do a z vozovny. „Celkem tudy denně projede v pracovní den 770 tramvají," spočítala mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.
Řidiči tramvají si při přejezdu musí dávat pozor. Kvůli trojímu zakřivení mostu. Maximální povolená rychlost je v nejrychlejším ze tří úseků čtyřicet kilometrů za hodinu.

most v pisárkáchúčel: tramvajový
typ: půdorysně zakřivený
materiál: železobeton
rok vzniku: 1965
architekt: J. Juránek; bezpečnost vylepšil technický odborník Pavel Zvěřina
délka: 70 metrů (poloměr)
šířka: 9 metrů
délka výstavby: 6 měsíců
zajímavost: při kolaudaci unesl 6 tramvajových vozů po 29 tunách

Železobetonový most se dvěma kolejišti vydrží mnoho. Při zatěžkávací zkoušce se po něm projelo šest plně naložených tramvajových vozů, z nichž každý vážil devětadvacet tun.

Podle odborníka na mosty Dušana Josefa je stavba z roku 1965 v Brně výjimečná nejen zakřivením, ale i velkým úhlem stoupání a také nestejnoměrnou tloušťkou nosníku. „Přezdívku získal díky podobnosti s mostem ve středoamerickém Caracasu," vysvětlil. Most v hlavním městě Venezuely je však o tři metry užší než jeho devět metrů široký bratr pár metrů od letohrádku Mitrovských.

Dělníci jej postavili při přestavbě Starého Brna. „Původně měl vzniknout most s půdorysem přímky, ale bezprostřední blízkost výstaviště s půlkruhovou vstupní budovou rozhodly o oblouku," podotkl Josef.

Brněnský Karakas vyrostl za šest měsíců, což byla podle odborníka ojediněle krátká doba. Náklady přesáhly dva miliony korun.

Autor: Přemysl Spěvák

14.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Dopravní omezení v brněnské Sportovní ulici.
1 8

Čtyřicítka u nádraží v Králově Poli chrání řidiče před poškozením auta

Koncept vysokorychlostního transportního systému Hyperloop. Ilustrační foto.
6

Hyperloop porazil rychlovlak. V ekonomické výhodnosti

Nanejvýš dva posty. Kouč Habanec má o zbytku sestavy jasno

Brno /ANKETA/ – Přišli o osu týmu, ale s nahrazením hráčů panuje ve fotbalové Zbrojovce spokojenost. Brněnský celek se v sobotu večer vrátil ze soustředění v rakouském Kaprunu a kouč Svatopluk Habanec už spřádá plány na páteční domácí prvoligový start s ostravským Baníkem.

Nové trasy v podzemí mají zpoždění

Brno – Gumáky a čelovky mohou adrenalinoví nadšenci prozatím nechat ve skříni. Zpřístupnění slibovaných dobrodružných prohlídek městského podzemí v Brně se odkládá.

Brněnská trať je rychlá a zábavná, řekl český šampion Kulhavý

Brno /FOTOGALERIE/ – Absolutní špička se představila o víkendu na brněnské trati nad Anthroposem. Na závěrečný podnik Českého poháru a zároveň Mistrovství České republiky dorazili i olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý a Kateřina Nash, kteří vyhráli obě kategorie elite. „Areál v Brně se mi líbí, je to tady super,“ pochvaloval si Kulhavý, který obhájil domácí titul.

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

Brno /ANKETA/ - Neuspěl. S tímto verdiktem odchází napoprvé od závěrečné zkoušky v autoškole víc než polovina Brňanů. Podle instruktorů je to kvůli stresu a neznalosti předpisů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení