VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muzeum dopravy: jednání začíná od nuly

Brno – Unikátní sbírku osmi desítek brněnských historických tramvají, trolejbusů a autobusů má lidem ukázat nové muzeum dopravy. Takřka dohodnutá výměna areálu bývalé Tesly v Purkyňově ulici za pozemky muzea v Řečkovicích však loni ztroskotala kvůli ekonomickým problémům vlastníka Tesly.

7.2.2011 6
SDÍLEJ:

Historická tramvaj na náměstí Svobody v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Nyní se tedy znova jedná o tom, kde muzeum vznikne. „Jsme na začátku, přičemž se stále soustředíme na stejnou halu v Tesle. Je pro nás nejvýhodnější,“ uvedl náměstek ředitele muzea Ivo Štěpánek. Jméno společnosti, s níž má ústav smlouvu uzavřít, prozradit zatím nechtěl.

Náměstek si dokonce ani netroufl odhadnout, kdy se Brno muzea dočká. „Nejdříve musíme získat budovu. A pak sehnat peníze. Projekt bude stát osmdesát milionů korun. To proto, že k muzeu potřebujeme dovést koleje,“ upozornil Štěpánek.

Expozice hromadné dopravy v Purkyňově ulici přímo naváže na současnou budovu Technického muzea. „Je dost rozlehlá a umožní nám nejen předvést všech osmdesát strojů ze sbírky, ale i připravit nějaká lákadla pro návštěvníky,“ uvedl Štěpánek.

Největší atrakcí muzea bude věrná replika prvorepublikové ulice s ukázkou tehdejšího průmyslu včetně třeba obuvnické a textilní výroby. „Aby to byla skutečně replika starobrněnské ulice, bude tam také tramvajový ostrůvek s původním značením a uprostřed koleje po nichž tramvaj skutečně pojede,“ slíbil Štěpánek.

V to, že plány muzea vyjdou, pevně věří starosta městské části Královo Pole Ivan Kopečný. „Mít podobnou expozici v městské části je velmi prestižní. Už nyní je muzeum velmi atraktivní a já osobně i jako starosta uvítám jeho další rozvoj. Před technickými nadšenci, kteří tam pracují, smekám klobouk,“ uvedl Kopečný.

Někteří z Brňanů jsou ovšem k plánu skeptičtí. „Jsem fanda především do tramvají. A možná právě proto se bojím, že sliby muzeum nesplní. Navíc bych expozici viděl raději na místě současného depa v Líšni. Líbil se mi nápad obnovení tamní tratě pro vyhlídkové jízdy historických tramvají,“ uvedl Jaroslav Kolínský.

Drahé stěhování

Využití současného depa prosazuje i starosta Líšně Břetislav Štefan. „Výstava tramvají je zajímavá a my jsme měli velký zájem o její zachování. Stěhování sbírky mi připadne zbytečně drahé. Jenže s námi se o tom nikdo nebaví. Žádali jsme rozšíření návštěvních hodin depozitáře, který je otevřený jen v létě, ale nevyslyšeli nás,“ pokrčil rameny Štefan.

Představitelé Technického muzea se plán postavit právoplatné muzeum v současném depu historických tramvají v Líšni rozhodli definitivně opustit. „Tramvaje musí vyjíždět, abychom je uchovali v provozuschopném stavu. Trať do Líšně je přitom nepoužitelná. O její rekonstrukci se mluví už dvacet let a vůbec není jisté, kdy ji město udělá. Navíc bychom v depozitáři museli stavět další haly, to by stálo dvě stě milionů,“ upozornil náměstek Štěpánek.

To, že opravit současnou trať ze Stránské skály do Holzovy ulic je nereálné, potvrdil i vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko. „Máme zpracovaný investiční záměr, ale rozpočet města je velmi napjatý. Navíc prioritní je pro město nyní prodloužení kolejí k univerzitnímu kampusu,“ upozornil Bielko. Doplnil, že oprava kolejí do Líšně by stála asi 170 milionů korun.

Zároveň však připustil, že oprava kolejí k Holzově ulici je velmi důležitá. „Roste tam prakticky nové sídliště, kam musíme dopravit lidi. A tramvaje jsou nejekologičtější způsob ,“ řekl Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Že hasiči napouštějí nový bazén, si mohli myslet lidé, kteří procházeli v úterý kolem sedmé večer okolo Tesca v Cimburkově ulici. Dvě jednotky tam stříkaly vodu do retenční nádrže, která právě k zadržování dešťové vody slouží. Hořelo tam rákosí.

OBRAZEM: Hasiči bojovali s plameny v mokřadu. Hořelo rákosí

Libor Zábranský.

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Zahrádky v historickém centru? Rozhodnutí Brna-středu uleví restauratérům

Brno – Méně práce pro podnikatele, kteří chtějí chtějí v létě otevřít restaurační zahrádku v centru, znamená rozhodnutí radních Brna-středu. Tamní rada zrušila současnou metodiku pro zařizování zahrádek.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies