VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muzeum dopravy: jednání začíná od nuly

Brno – Unikátní sbírku osmi desítek brněnských historických tramvají, trolejbusů a autobusů má lidem ukázat nové muzeum dopravy. Takřka dohodnutá výměna areálu bývalé Tesly v Purkyňově ulici za pozemky muzea v Řečkovicích však loni ztroskotala kvůli ekonomickým problémům vlastníka Tesly.

7.2.2011 6
SDÍLEJ:

Historická tramvaj na náměstí Svobody v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Nyní se tedy znova jedná o tom, kde muzeum vznikne. „Jsme na začátku, přičemž se stále soustředíme na stejnou halu v Tesle. Je pro nás nejvýhodnější,“ uvedl náměstek ředitele muzea Ivo Štěpánek. Jméno společnosti, s níž má ústav smlouvu uzavřít, prozradit zatím nechtěl.

Náměstek si dokonce ani netroufl odhadnout, kdy se Brno muzea dočká. „Nejdříve musíme získat budovu. A pak sehnat peníze. Projekt bude stát osmdesát milionů korun. To proto, že k muzeu potřebujeme dovést koleje,“ upozornil Štěpánek.

Expozice hromadné dopravy v Purkyňově ulici přímo naváže na současnou budovu Technického muzea. „Je dost rozlehlá a umožní nám nejen předvést všech osmdesát strojů ze sbírky, ale i připravit nějaká lákadla pro návštěvníky,“ uvedl Štěpánek.

Největší atrakcí muzea bude věrná replika prvorepublikové ulice s ukázkou tehdejšího průmyslu včetně třeba obuvnické a textilní výroby. „Aby to byla skutečně replika starobrněnské ulice, bude tam také tramvajový ostrůvek s původním značením a uprostřed koleje po nichž tramvaj skutečně pojede,“ slíbil Štěpánek.

V to, že plány muzea vyjdou, pevně věří starosta městské části Královo Pole Ivan Kopečný. „Mít podobnou expozici v městské části je velmi prestižní. Už nyní je muzeum velmi atraktivní a já osobně i jako starosta uvítám jeho další rozvoj. Před technickými nadšenci, kteří tam pracují, smekám klobouk,“ uvedl Kopečný.

Někteří z Brňanů jsou ovšem k plánu skeptičtí. „Jsem fanda především do tramvají. A možná právě proto se bojím, že sliby muzeum nesplní. Navíc bych expozici viděl raději na místě současného depa v Líšni. Líbil se mi nápad obnovení tamní tratě pro vyhlídkové jízdy historických tramvají,“ uvedl Jaroslav Kolínský.

Drahé stěhování

Využití současného depa prosazuje i starosta Líšně Břetislav Štefan. „Výstava tramvají je zajímavá a my jsme měli velký zájem o její zachování. Stěhování sbírky mi připadne zbytečně drahé. Jenže s námi se o tom nikdo nebaví. Žádali jsme rozšíření návštěvních hodin depozitáře, který je otevřený jen v létě, ale nevyslyšeli nás,“ pokrčil rameny Štefan.

Představitelé Technického muzea se plán postavit právoplatné muzeum v současném depu historických tramvají v Líšni rozhodli definitivně opustit. „Tramvaje musí vyjíždět, abychom je uchovali v provozuschopném stavu. Trať do Líšně je přitom nepoužitelná. O její rekonstrukci se mluví už dvacet let a vůbec není jisté, kdy ji město udělá. Navíc bychom v depozitáři museli stavět další haly, to by stálo dvě stě milionů,“ upozornil náměstek Štěpánek.

To, že opravit současnou trať ze Stránské skály do Holzovy ulic je nereálné, potvrdil i vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko. „Máme zpracovaný investiční záměr, ale rozpočet města je velmi napjatý. Navíc prioritní je pro město nyní prodloužení kolejí k univerzitnímu kampusu,“ upozornil Bielko. Doplnil, že oprava kolejí do Líšně by stála asi 170 milionů korun.

Zároveň však připustil, že oprava kolejí k Holzově ulici je velmi důležitá. „Roste tam prakticky nové sídliště, kam musíme dopravit lidi. A tramvaje jsou nejekologičtější způsob ,“ řekl Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

Řezal se v obličeji a hrozil, že skočí z okna. Sebevraha zachránil vyjednavač

Ilustrační foto.
17

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

AKTUALIZOVÁNO

Kometa mlčela i po mstě Pöpperleho, na Spartě padla 0:4

Praha, Brno – První díl trilogie se soupeři ze špičky extraligové tabulky hokejistům Komety nevyšel. Na ledě pražské Sparty v nedělním 48. extraligovém kole prohráli 0:4 a nenavázali na páteční domácí výhru proti Pardubicím.

Špílmachr Zavadil se vrátil do Teplic, kde se před rokem vážně zranil

Teplice - První zápas ligového jara v Teplicích byl pikantní pro brněnského kapitána Pavla Zavadila. Osmatřicetiletý fotbalista se vrátil do základní sestavy právě v místech, kde se jeho kariéra před necelým rokem málem zastavila nadobro. Zavadil v sobotu výrazně pomohl Zbrojovce k cenné remíze 1:1 a končit ani zdaleka nechce.

Kordis chystá elektronické jízdné pro celou jižní Moravu. Nejdřív už příští rok

Jižní Morava – Skoro čtyřiadvacet tisíc cestujících v brněnské hromadné dopravě už prostřednictvím platebních karet používá elektronické předplatní jízdenky, takzvané šalinkarty. Koordinátor jihomoravské dopravy Kordis usiluje o to, aby si elektronické jízdenky mohli pořizovat lidé v celém kraji. Nejdřív to ale bude až v příštím roce.

Divoká bitka. Před nádražím se poprala desítka lidí, měli i teleskopické obušky

Brno - Teleskopické obušky, dva lehce zranění mladíci a dva v policejní cele. Rvačku asi deseti lidí, ke které došlo na brněnském hlavním nádraží, šetří od pátečního večera policisté.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies