VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muzeum dopravy: jednání začíná od nuly

Brno – Unikátní sbírku osmi desítek brněnských historických tramvají, trolejbusů a autobusů má lidem ukázat nové muzeum dopravy. Takřka dohodnutá výměna areálu bývalé Tesly v Purkyňově ulici za pozemky muzea v Řečkovicích však loni ztroskotala kvůli ekonomickým problémům vlastníka Tesly.

7.2.2011 6
SDÍLEJ:

Historická tramvaj na náměstí Svobody v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Nyní se tedy znova jedná o tom, kde muzeum vznikne. „Jsme na začátku, přičemž se stále soustředíme na stejnou halu v Tesle. Je pro nás nejvýhodnější,“ uvedl náměstek ředitele muzea Ivo Štěpánek. Jméno společnosti, s níž má ústav smlouvu uzavřít, prozradit zatím nechtěl.

Náměstek si dokonce ani netroufl odhadnout, kdy se Brno muzea dočká. „Nejdříve musíme získat budovu. A pak sehnat peníze. Projekt bude stát osmdesát milionů korun. To proto, že k muzeu potřebujeme dovést koleje,“ upozornil Štěpánek.

Expozice hromadné dopravy v Purkyňově ulici přímo naváže na současnou budovu Technického muzea. „Je dost rozlehlá a umožní nám nejen předvést všech osmdesát strojů ze sbírky, ale i připravit nějaká lákadla pro návštěvníky,“ uvedl Štěpánek.

Největší atrakcí muzea bude věrná replika prvorepublikové ulice s ukázkou tehdejšího průmyslu včetně třeba obuvnické a textilní výroby. „Aby to byla skutečně replika starobrněnské ulice, bude tam také tramvajový ostrůvek s původním značením a uprostřed koleje po nichž tramvaj skutečně pojede,“ slíbil Štěpánek.

V to, že plány muzea vyjdou, pevně věří starosta městské části Královo Pole Ivan Kopečný. „Mít podobnou expozici v městské části je velmi prestižní. Už nyní je muzeum velmi atraktivní a já osobně i jako starosta uvítám jeho další rozvoj. Před technickými nadšenci, kteří tam pracují, smekám klobouk,“ uvedl Kopečný.

Někteří z Brňanů jsou ovšem k plánu skeptičtí. „Jsem fanda především do tramvají. A možná právě proto se bojím, že sliby muzeum nesplní. Navíc bych expozici viděl raději na místě současného depa v Líšni. Líbil se mi nápad obnovení tamní tratě pro vyhlídkové jízdy historických tramvají,“ uvedl Jaroslav Kolínský.

Drahé stěhování

Využití současného depa prosazuje i starosta Líšně Břetislav Štefan. „Výstava tramvají je zajímavá a my jsme měli velký zájem o její zachování. Stěhování sbírky mi připadne zbytečně drahé. Jenže s námi se o tom nikdo nebaví. Žádali jsme rozšíření návštěvních hodin depozitáře, který je otevřený jen v létě, ale nevyslyšeli nás,“ pokrčil rameny Štefan.

Představitelé Technického muzea se plán postavit právoplatné muzeum v současném depu historických tramvají v Líšni rozhodli definitivně opustit. „Tramvaje musí vyjíždět, abychom je uchovali v provozuschopném stavu. Trať do Líšně je přitom nepoužitelná. O její rekonstrukci se mluví už dvacet let a vůbec není jisté, kdy ji město udělá. Navíc bychom v depozitáři museli stavět další haly, to by stálo dvě stě milionů,“ upozornil náměstek Štěpánek.

To, že opravit současnou trať ze Stránské skály do Holzovy ulic je nereálné, potvrdil i vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko. „Máme zpracovaný investiční záměr, ale rozpočet města je velmi napjatý. Navíc prioritní je pro město nyní prodloužení kolejí k univerzitnímu kampusu,“ upozornil Bielko. Doplnil, že oprava kolejí do Líšně by stála asi 170 milionů korun.

Zároveň však připustil, že oprava kolejí k Holzově ulici je velmi důležitá. „Roste tam prakticky nové sídliště, kam musíme dopravit lidi. A tramvaje jsou nejekologičtější způsob ,“ řekl Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Talentovaný útočník Komety Brno Martin Nečas (vlevo) si podává ruku se šéfem zámořské NHL Gary Bettmanem.

Nečas? Centr budoucnosti, věří u Hurricanes. Sezonu možná ještě stráví v Kometě

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
AKTUALIZOVÁNO
40 18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Jihomoravští policisté převezmou nový luxusní supersport. Měsíc po nehodě

Brno – Nový supersport BMW ve středu převezmou jihomoravští policisté. Potvrdil to policejní mluvčí Bohumil Malášek. „Dnes jej převezeme do Brna. Budeme ho mít za stejných podmínek jako ten minulý," řekl mluvčí.

Uber bude jezdit hned, jak dostane písemné rozhodnutí soudu. Ten má na to 30 dnů

Olomouc, Brno – Řidiči Uberu vyjedou opět do brněnských ulic. Deníku Rovnost to potvrdil ředitel společnosti pro Českou republiku a Slovensko Tomáš Peťovský. „Čekáme na rozhodnutí v písemné podobě a doufáme, že budeme moci co nejdříve obnovit provoz. Rozhodnutí vítáme vzhledem k našim řidičům v Brně a tisícům cestujících," řekl Peťovský.

Hořící cisterna s asfaltem: před příjezdem hasičů zkrotil plameny řidič auta

Sentice – Pět jednotek hasičů vyjíždělo ve středu před sedmou hodinou ranní k požáru cisterny u Sentic na Brněnsku. Podle mluvčího hasičů Jaroslava Mikošky ovšem řidič auta zvládl vůz uhasit ještě sám před jejich příjezdem. „Většinu jednotek jsme nakonec odvolali, řidič si poradil s příručním hasicím přístrojem," komentoval případ Mikoška.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Jižní Morava – Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies