VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muzeum dopravy: jednání začíná od nuly

Brno – Unikátní sbírku osmi desítek brněnských historických tramvají, trolejbusů a autobusů má lidem ukázat nové muzeum dopravy. Takřka dohodnutá výměna areálu bývalé Tesly v Purkyňově ulici za pozemky muzea v Řečkovicích však loni ztroskotala kvůli ekonomickým problémům vlastníka Tesly.

7.2.2011 6
SDÍLEJ:

Historická tramvaj na náměstí Svobody v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Nyní se tedy znova jedná o tom, kde muzeum vznikne. „Jsme na začátku, přičemž se stále soustředíme na stejnou halu v Tesle. Je pro nás nejvýhodnější,“ uvedl náměstek ředitele muzea Ivo Štěpánek. Jméno společnosti, s níž má ústav smlouvu uzavřít, prozradit zatím nechtěl.

Náměstek si dokonce ani netroufl odhadnout, kdy se Brno muzea dočká. „Nejdříve musíme získat budovu. A pak sehnat peníze. Projekt bude stát osmdesát milionů korun. To proto, že k muzeu potřebujeme dovést koleje,“ upozornil Štěpánek.

Expozice hromadné dopravy v Purkyňově ulici přímo naváže na současnou budovu Technického muzea. „Je dost rozlehlá a umožní nám nejen předvést všech osmdesát strojů ze sbírky, ale i připravit nějaká lákadla pro návštěvníky,“ uvedl Štěpánek.

Největší atrakcí muzea bude věrná replika prvorepublikové ulice s ukázkou tehdejšího průmyslu včetně třeba obuvnické a textilní výroby. „Aby to byla skutečně replika starobrněnské ulice, bude tam také tramvajový ostrůvek s původním značením a uprostřed koleje po nichž tramvaj skutečně pojede,“ slíbil Štěpánek.

V to, že plány muzea vyjdou, pevně věří starosta městské části Královo Pole Ivan Kopečný. „Mít podobnou expozici v městské části je velmi prestižní. Už nyní je muzeum velmi atraktivní a já osobně i jako starosta uvítám jeho další rozvoj. Před technickými nadšenci, kteří tam pracují, smekám klobouk,“ uvedl Kopečný.

Někteří z Brňanů jsou ovšem k plánu skeptičtí. „Jsem fanda především do tramvají. A možná právě proto se bojím, že sliby muzeum nesplní. Navíc bych expozici viděl raději na místě současného depa v Líšni. Líbil se mi nápad obnovení tamní tratě pro vyhlídkové jízdy historických tramvají,“ uvedl Jaroslav Kolínský.

Drahé stěhování

Využití současného depa prosazuje i starosta Líšně Břetislav Štefan. „Výstava tramvají je zajímavá a my jsme měli velký zájem o její zachování. Stěhování sbírky mi připadne zbytečně drahé. Jenže s námi se o tom nikdo nebaví. Žádali jsme rozšíření návštěvních hodin depozitáře, který je otevřený jen v létě, ale nevyslyšeli nás,“ pokrčil rameny Štefan.

Představitelé Technického muzea se plán postavit právoplatné muzeum v současném depu historických tramvají v Líšni rozhodli definitivně opustit. „Tramvaje musí vyjíždět, abychom je uchovali v provozuschopném stavu. Trať do Líšně je přitom nepoužitelná. O její rekonstrukci se mluví už dvacet let a vůbec není jisté, kdy ji město udělá. Navíc bychom v depozitáři museli stavět další haly, to by stálo dvě stě milionů,“ upozornil náměstek Štěpánek.

To, že opravit současnou trať ze Stránské skály do Holzovy ulic je nereálné, potvrdil i vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko. „Máme zpracovaný investiční záměr, ale rozpočet města je velmi napjatý. Navíc prioritní je pro město nyní prodloužení kolejí k univerzitnímu kampusu,“ upozornil Bielko. Doplnil, že oprava kolejí do Líšně by stála asi 170 milionů korun.

Zároveň však připustil, že oprava kolejí k Holzově ulici je velmi důležitá. „Roste tam prakticky nové sídliště, kam musíme dopravit lidi. A tramvaje jsou nejekologičtější způsob ,“ řekl Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nedělní srážka dvou aut na bantické křižovatce si vyžádala dva mrtvé a pět těžce zraněných včetně tří dětí.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
8

Nedání přednosti na bantické křižovatce: tragická nehoda uzavřela silnici smrti

Ilustrační foto

Zábava v plastové kouli? Lide v ní hrají fotbal nebo se promenádují po vodě

Náměstek pro dopravu Hollan: Selžu, jen pokud rezidentní zóny nebudou

Brno - Peníze na rezidentní parkování v Brně náměstek pro dopravu Matěj Hollan od ministerstva dopravy nedokázal získat. S kolegy se mu totiž nepodařilo prokázat jeho pozitivní vliv na dopravu. „Přínos je ale jasný. Vznikne mnohem více možností k parkování pro obyvatele Brna,“ brání se Hollan.

Kometa a Orli se bijí i v přípravě: Nenecháme si všechno líbit, říkají

Brno, Znojmo – Přátelské utkání v hokeji? Spíš používejme termín přípravné. O nevraživost a bitky totiž není nouze ani v letošním létě. I hokejisté jihomoravských celků Komety Brno a Orlů Znojmo už při prověrkách na novou sezonu shodili rukavice. „Párkrát jsem se porval i v přátelácích. Nerozlišuju, jestli je to příprava, nebo ostrý zápas, každý jde do utkání naplno,“ řekl znojemský bek Jan Lattner.

OBRAZEM: Ochutnávali 250 druhů vína. Ale jen ze zemí, kde bojoval Napoleon

Brno /VIDEO/ – Nádvoří Ditrichsteinského paláce na Zelném trhu v Brně v sobotu zaplnili milovníci vína. Ochutnávali dvě stě padesát druhů z několika zemí. Pravou moravskou atmosféru utvořila i cimbálová muzika a tanečníči Věčně mladý Danaj ze Strážnice.

Na táboře se každoročně vracím do dětství, říká vedoucí skautského oddílu

Vyškov - Jednu košili nosí, i když ne dennodenně, už patnáct let. Přesně tak dlouho je Helena Dvořáková z Vyškova skautkou. Ke kroji, který si tehdy pořídila, se váže spousta jejích vzpomínek. „Abych se stala členkou Junáku, maminka na mě ušila boudu. Teď si život bez skautingu neumím představit,“ říká pětadvacetiletá vedoucí vyškovského dívčího oddílu Kasiopea, která se stará o sedmnáct jeho členek. Podesáté s nimi letos jako hlavní vedoucí vyrazila na tábor do Otaslavic.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení