VYBERTE SI REGION

Muzeum dopravy: jednání začíná od nuly

Brno – Unikátní sbírku osmi desítek brněnských historických tramvají, trolejbusů a autobusů má lidem ukázat nové muzeum dopravy. Takřka dohodnutá výměna areálu bývalé Tesly v Purkyňově ulici za pozemky muzea v Řečkovicích však loni ztroskotala kvůli ekonomickým problémům vlastníka Tesly.

7.2.2011 6
SDÍLEJ:

Historická tramvaj na náměstí Svobody v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Nyní se tedy znova jedná o tom, kde muzeum vznikne. „Jsme na začátku, přičemž se stále soustředíme na stejnou halu v Tesle. Je pro nás nejvýhodnější,“ uvedl náměstek ředitele muzea Ivo Štěpánek. Jméno společnosti, s níž má ústav smlouvu uzavřít, prozradit zatím nechtěl.

Náměstek si dokonce ani netroufl odhadnout, kdy se Brno muzea dočká. „Nejdříve musíme získat budovu. A pak sehnat peníze. Projekt bude stát osmdesát milionů korun. To proto, že k muzeu potřebujeme dovést koleje,“ upozornil Štěpánek.

Expozice hromadné dopravy v Purkyňově ulici přímo naváže na současnou budovu Technického muzea. „Je dost rozlehlá a umožní nám nejen předvést všech osmdesát strojů ze sbírky, ale i připravit nějaká lákadla pro návštěvníky,“ uvedl Štěpánek.

Největší atrakcí muzea bude věrná replika prvorepublikové ulice s ukázkou tehdejšího průmyslu včetně třeba obuvnické a textilní výroby. „Aby to byla skutečně replika starobrněnské ulice, bude tam také tramvajový ostrůvek s původním značením a uprostřed koleje po nichž tramvaj skutečně pojede,“ slíbil Štěpánek.

V to, že plány muzea vyjdou, pevně věří starosta městské části Královo Pole Ivan Kopečný. „Mít podobnou expozici v městské části je velmi prestižní. Už nyní je muzeum velmi atraktivní a já osobně i jako starosta uvítám jeho další rozvoj. Před technickými nadšenci, kteří tam pracují, smekám klobouk,“ uvedl Kopečný.

Někteří z Brňanů jsou ovšem k plánu skeptičtí. „Jsem fanda především do tramvají. A možná právě proto se bojím, že sliby muzeum nesplní. Navíc bych expozici viděl raději na místě současného depa v Líšni. Líbil se mi nápad obnovení tamní tratě pro vyhlídkové jízdy historických tramvají,“ uvedl Jaroslav Kolínský.

Drahé stěhování

Využití současného depa prosazuje i starosta Líšně Břetislav Štefan. „Výstava tramvají je zajímavá a my jsme měli velký zájem o její zachování. Stěhování sbírky mi připadne zbytečně drahé. Jenže s námi se o tom nikdo nebaví. Žádali jsme rozšíření návštěvních hodin depozitáře, který je otevřený jen v létě, ale nevyslyšeli nás,“ pokrčil rameny Štefan.

Představitelé Technického muzea se plán postavit právoplatné muzeum v současném depu historických tramvají v Líšni rozhodli definitivně opustit. „Tramvaje musí vyjíždět, abychom je uchovali v provozuschopném stavu. Trať do Líšně je přitom nepoužitelná. O její rekonstrukci se mluví už dvacet let a vůbec není jisté, kdy ji město udělá. Navíc bychom v depozitáři museli stavět další haly, to by stálo dvě stě milionů,“ upozornil náměstek Štěpánek.

To, že opravit současnou trať ze Stránské skály do Holzovy ulic je nereálné, potvrdil i vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko. „Máme zpracovaný investiční záměr, ale rozpočet města je velmi napjatý. Navíc prioritní je pro město nyní prodloužení kolejí k univerzitnímu kampusu,“ upozornil Bielko. Doplnil, že oprava kolejí do Líšně by stála asi 170 milionů korun.

Zároveň však připustil, že oprava kolejí k Holzově ulici je velmi důležitá. „Roste tam prakticky nové sídliště, kam musíme dopravit lidi. A tramvaje jsou nejekologičtější způsob ,“ řekl Bielko.

Autor: Petr Jeřábek

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

Vyhnou se kolonám při cestě do Bystrce. Na dvojité fazoli

Brno /INFOGRAFIKA/ – Klidnější jízda a méně dopravních nehod, to čeká v budoucnu řidiče na cestě z centra Brna do Bystrce. Nebezpečnou křižovatku Bystrcké a Kníničské u tamního hobymarketu chtějí starostové městských částí přestavět na mimoúrovňové křížení. Cesta na přehradu, do zoo, či na bystrcké sídliště díky tomu bude plynulejší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies