VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muzeum dopravy? Lidé ho zažijí přímo v ulicích Brna

Brno /FOTOGALERIE/ – Sputnik, plecháč. Dvě jména, která toho už v současnosti Brňanům moc neříkají. Přitom v sedmdesátých a osmdesátých letech je pravidelně zmiňoval skoro každý. Lidé si těmito jmény překřtili populární tramvaje. Pokud ovšem vyjde plán dopravního podniku, opět se s nimi projedou. Firma totiž podle zjištění Rovnosti začala vytvářet vlastní sbírku historických vozidel. A chce je postupně vracet do ulic.

25.2.2015 11
SDÍLEJ:

Pokud vyjde plán dopravního podniku, lidé se opět projedou historickými tramvajemi.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Brňané tak dostanou možnost, kterou doposud neměli. Kromě jedné letní linky historické tramvaje vídají jen na slavnostech, nebo pokud si domluví návštěvu v depozitáři Technického muzea v Líšni. „Jsem docela fanoušek starých tramvají i autobusů, nebo vlaků. Proto se mi strašně líbilo ve vídeňském Tramwaymuseu. V Brně něco podobného chybí. Přitom to podle mne je turistické lákadlo," řekl Stanislav Dvořák.

Práve kvůli atraktivitě starých strojů se dopravní podnik rozhodl poskládat vlastní sbírku. „Její cíl je popularizovat brněnskou hromadnou dopravu. Chceme tramvaje aktivně prezentovat při pravidelných jízdách obdobně, jako bývá linka H4," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Přímo výstavu dopravní podnik zatím nechystá. „Není to potřeba, strojů zatím máme jen málo," podotkla Hailichová.

Zárodek sbírky v současnosti tvoří takzvaný „dřevák", tedy vůz MV6 jezdící na pravidelné lince, vlečný vůz k tramvaji MV6 a „plecháč" 4MT.

Doplnit ji mají postupně vyřazované autobusy Karosa 700 a 900, trolejbusy, vlečňák k plecháči a tramvaje T3 a T2, přezdívaná kdysi kvůli rychlosti Sputnik. „Ještě nejsme rozhodnutí, zda vozy budeme renovovat do podoby, kdy zde začaly jezdit, nebo z doby jejich vyřazení," poznamenal vedoucí provozního oddělení podniku Tomáš Sedláček. Například tramvaj T2 by v prvním případě dostala jen jeden přední reflektor, ve druhém by měla světlomety dva.

Podle Hailichové by bylo zajímavé i převzetí sbírky historických vozidel Technického muzea. „Brání tomu ovšem zákony a předpisy a to, že většina strojů patří státu," podotkla.

Zatím není jasné, zda se Brňané dočkají i uzavřeného dopravního muzea. To má být součástí areálu Technického muzea v Králově Poli a nabídnout i uličku, po níž historická tramvaj skutečně pojede. „Myšlenky se stále nevzdáváme. Ale v době, kdy výhybka stojí milion korun to znamená stamilionové náklady. Přitom se nám těžko získávají peníze už na renovaci tramvají. U jedné to je mezi čtyřmi a sedmi miliony korun," poznamenal technický náměstek muzea Ivo Štěpánek. K plánu dopravního podniku se moc vyjadřovat nechtěl, protože o něm oficiálně neví.

Článek o tom, jak se dopravní podnik zbavuje vyřazených tramvají a za kolik korun si fandové brněnské dopravy kupují staré emblémy, čísla linek či takzvané perlové šňůry z vozidel, najdete ve středečním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Autor: Petr Jeřábek

25.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poškozená dlažba v parku před Janáčkovým divadlem.
5

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Ilustrační foto

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Maketa Německého domu na Moravském náměstí stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno /ANKETA/ - Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Brno – Stavební stroje a hluk oprav se brněnské Křenové ulici o prázdninách nakonec vyhnou. Jak už dříve Brněnský deník Rovnost informoval, dopravní podnik plánoval přes léto opravovat tamní koleje. „Termín zahájení této rekonstrukce jsme posunuli v koordinaci s ředitelstvím silnic a dálnic, které až do srpna bude opravovat Hladíkovu ulici. Souběh obou staveb by výrazně zkomplikoval dopravu v dané lokalitě," vysvětlil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

Policisté zastavili auto kvůli překročení rychlosti. Řídil šestnáctiletý mladík

Brno – Rychlou jízdou na sebe minulý týden upozornil zdrogovaný mladík, který projel židenickou Jedovnickou ulicí rychlostí dvaadevadesát kilometrů za hodinu. „Poté, co ho policisté zastavili, předložil řidič doklady k autu. Řidičský průkaz ale ne. Ukázalo se, že je mu teprve šestnáct," sdělil v pondělí policejní mluvčí Pavel Šváb.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies