VYBERTE SI REGION

Muzeum dopravy? Lidé ho zažijí přímo v ulicích Brna

Brno /FOTOGALERIE/ – Sputnik, plecháč. Dvě jména, která toho už v současnosti Brňanům moc neříkají. Přitom v sedmdesátých a osmdesátých letech je pravidelně zmiňoval skoro každý. Lidé si těmito jmény překřtili populární tramvaje. Pokud ovšem vyjde plán dopravního podniku, opět se s nimi projedou. Firma totiž podle zjištění Rovnosti začala vytvářet vlastní sbírku historických vozidel. A chce je postupně vracet do ulic.

25.2.2015 11
SDÍLEJ:

Pokud vyjde plán dopravního podniku, lidé se opět projedou historickými tramvajemi.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Brňané tak dostanou možnost, kterou doposud neměli. Kromě jedné letní linky historické tramvaje vídají jen na slavnostech, nebo pokud si domluví návštěvu v depozitáři Technického muzea v Líšni. „Jsem docela fanoušek starých tramvají i autobusů, nebo vlaků. Proto se mi strašně líbilo ve vídeňském Tramwaymuseu. V Brně něco podobného chybí. Přitom to podle mne je turistické lákadlo," řekl Stanislav Dvořák.

Práve kvůli atraktivitě starých strojů se dopravní podnik rozhodl poskládat vlastní sbírku. „Její cíl je popularizovat brněnskou hromadnou dopravu. Chceme tramvaje aktivně prezentovat při pravidelných jízdách obdobně, jako bývá linka H4," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Přímo výstavu dopravní podnik zatím nechystá. „Není to potřeba, strojů zatím máme jen málo," podotkla Hailichová.

Zárodek sbírky v současnosti tvoří takzvaný „dřevák", tedy vůz MV6 jezdící na pravidelné lince, vlečný vůz k tramvaji MV6 a „plecháč" 4MT.

Doplnit ji mají postupně vyřazované autobusy Karosa 700 a 900, trolejbusy, vlečňák k plecháči a tramvaje T3 a T2, přezdívaná kdysi kvůli rychlosti Sputnik. „Ještě nejsme rozhodnutí, zda vozy budeme renovovat do podoby, kdy zde začaly jezdit, nebo z doby jejich vyřazení," poznamenal vedoucí provozního oddělení podniku Tomáš Sedláček. Například tramvaj T2 by v prvním případě dostala jen jeden přední reflektor, ve druhém by měla světlomety dva.

Podle Hailichové by bylo zajímavé i převzetí sbírky historických vozidel Technického muzea. „Brání tomu ovšem zákony a předpisy a to, že většina strojů patří státu," podotkla.

Zatím není jasné, zda se Brňané dočkají i uzavřeného dopravního muzea. To má být součástí areálu Technického muzea v Králově Poli a nabídnout i uličku, po níž historická tramvaj skutečně pojede. „Myšlenky se stále nevzdáváme. Ale v době, kdy výhybka stojí milion korun to znamená stamilionové náklady. Přitom se nám těžko získávají peníze už na renovaci tramvají. U jedné to je mezi čtyřmi a sedmi miliony korun," poznamenal technický náměstek muzea Ivo Štěpánek. K plánu dopravního podniku se moc vyjadřovat nechtěl, protože o něm oficiálně neví.

Článek o tom, jak se dopravní podnik zbavuje vyřazených tramvají a za kolik korun si fandové brněnské dopravy kupují staré emblémy, čísla linek či takzvané perlové šňůry z vozidel, najdete ve středečním vydání Brněnského deníku Rovnost.

Autor: Petr Jeřábek

25.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

Česká hlava pro brněnský tým. Mikroskop pomůže s léčbou rakoviny

Brno – Vynalezl mikroskop, který v budoucnu pomůže s nádorovou léčbou. Padesátiletý Radim Chmelík se svým týmem z Fakulty strojního inženýrství a CEITEC Vysokého učení technického v Brně obdržel minulý týden ocenění vědecké soutěže Česká hlava.

Kníničská Panna Marie? Řezbář ji vyřezal motorovou pilou

Brno /FOTOGALERIE/ – Zvuk motorové pily slyšeli v neděli dopoledne lidé z brněnských Kníniček. Před místní mateřskou školou totiž započal letošní advent v městské části. Jedním z největších lákadel programu byla řezbářská show, při níž řezbář vytvořil postavu Panny Marie.

Nehod motorkářů ubylo. Jsou lépe připravení, tvrdí odborník

Jižní Morava – Devět životů vyhaslo od začátku roku při nehodách motocyklů na silnicích v Jihomoravském kraji. Oproti loňsku je to o jednoho mrtvého méně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies