Polárníci na Antarktidě objevili zuby žraloků

Ostrov Jamese Rosse, Brno - Expedice Masarykovy univerzity na Antarktidě, která se koncem roku zabydlela na Ostrově Jamese Rosse, slaví nebývalý úspěch. Jeden zpolárníků vposledním týdnu objevil unikátní kolekci zkamenělin. Mezi nimi korály, zuby žraloků ikosterní pozůstatky vodníchplazů.

12.1.2009
Fotogalerie
2 fotografie

Fotografie členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří se připojí krátce po polovině ledna). Foto: Daniel Nývlt

Objev se podařil paradoxně nováčkovi v týmu. Je jím paleontolog Radek Vodrážka z České geologické služby. „Je na polární stanici poprvé. Společně s biology, geology a klimatology, zkoumal hlavně vznik takzvaných antarktických oáz, tedy oblastí, kde se po ústupu ledovce uchytil život v podobě sinic, řas a mechů,“ objasnil vedoucí stanice Miloš Barták.

Podle něj je objev paleontologa velmi vzácný. „Raritu a vědecky významný materiál představují i druhohorní amoniti – tedy vymřelí hlavonožci a mlži, kteří mají jedinečně zachovalé perleťové schránky. Na své odhalení čekali sedmdesát milionů let,“ uvedl Barták

Vědcům se podařilo objevit i zkameněliny fosilních rostlin z druhohor a třetihor. „Máme otisky listů, úlomky dřev i několikametrové zkamenělé kmeny stromů,“ vyjmenoval objevené zkameněliny Barták.

Úspěchy mají ale i ornitologové. „Na mělkých hladinách kolem mysu Cape Lachman jsme objevili jespáky, ptáky, kteří tu létají přezimovat. Z tohoto objevu mají kolegové velkou radost,“ zmínil Barták.

Na Antarktidě se podle dostupných informací pracuje skupině zatím dobře. „Teplota se pohybuje okolo sedmi stupňů Celsia, přestože je antarktická zima. Po vydatné snídani se expedice vždy vypraví do terénu. Pokud nám nebude práci komplikovat silný vítr, můžeme být v terénu celý den,“ popsal život na polární stanici Barták.

Na fotografii členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří
se připojí krátce po polovině ledna) jsou zleva doprava: Jiří Komárek, Karel
Weidinger, Petr Pálka, Linda Nedbalová (sedící), Josef Elster, Miloš Barták,
Bedřich Mlčoch, Daniel Nývlt, Jan Pobořil, Radek Vodrážka (klečící), Kamil
Láska, Petr Váczi, Zbyněk Engel, Václav Pavel.

Autor: Nela Maťašeje

12.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

Pod Kozí horou postaví rodinné domy. Proti cestě k nim lidé z Komína protestují

Důchodkyni v bezvědomí a s vážnými popáleninami vynesli z hořícího bytu hasiči ve středu krátce před šestou večer. Do bytu v kuřimské Jungmannově ulici museli vniknout násilím.
AKTUALIZUJEME

Z hořícího bytu v Kuřimi vynesli starší ženu s vážnými popáleninami

Stávka bude. DPMB se k ní nepřipojí. Kdo stávkovat bude, ukáží další dny

Jižní Morava – Rozhodování, zda jet do práce autobusem nebo vlakem, mnohým Jihomoravanům příští čtvrtek odpadne. Odborový svaz autobusové dopravy totiž na ten den vyhlásil stávku. Někteří řidiči tak na pravidelné linky nevyjedou.

Kolony v Jugoslávské ulici trápí řidiče. Projíždí tudy i dvacet minut

Brno /FOTOGALERIE/ – Dlouhé kolony a nervózní čekající řidiči. Redaktoři Brněnského deníku Rovnost zjišťovali, jak po týdnu vypadá situace v rozkopané brněnské Jugoslávské ulici, kde dělníci od minulého týdne opravují inženýrské sítě.

Útočník Škoda se dočkal. Ze Zbrojovky odchází na hostování do Norska

Brno – Přeje jen se raduje z vytouženého zahraničního angažmá. Fotbalový útočník Michal Škoda opouští brněnskou Zbrojovku a míří na hostování s opcí do norského klubu Lillestrøm.

Musíme ji vytáhnout, řekly si. Oceněné školačky zachránily malou holčičku z řeky

Brno /FOTOGALERIE/ – Malé dítě uviděly v ledové řece. Dvě spolužačky z brněnské základní školy neváhaly ani minutu a okamžitě dvouletou holčičku vytáhly ven. Ve středu je za jejich hrdinský čin z letošního ledna ocenil jihomoravský policejní ředitel Leoš Tržil.