Polárníci na Antarktidě objevili zuby žraloků

Ostrov Jamese Rosse, Brno - Expedice Masarykovy univerzity na Antarktidě, která se koncem roku zabydlela na Ostrově Jamese Rosse, slaví nebývalý úspěch. Jeden zpolárníků vposledním týdnu objevil unikátní kolekci zkamenělin. Mezi nimi korály, zuby žraloků ikosterní pozůstatky vodníchplazů.

12.1.2009

Fotografie členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří se připojí krátce po polovině ledna). Foto: Daniel Nývlt

Objev se podařil paradoxně nováčkovi v týmu. Je jím paleontolog Radek Vodrážka z České geologické služby. „Je na polární stanici poprvé. Společně s biology, geology a klimatology, zkoumal hlavně vznik takzvaných antarktických oáz, tedy oblastí, kde se po ústupu ledovce uchytil život v podobě sinic, řas a mechů,“ objasnil vedoucí stanice Miloš Barták.

Podle něj je objev paleontologa velmi vzácný. „Raritu a vědecky významný materiál představují i druhohorní amoniti – tedy vymřelí hlavonožci a mlži, kteří mají jedinečně zachovalé perleťové schránky. Na své odhalení čekali sedmdesát milionů let,“ uvedl Barták

Vědcům se podařilo objevit i zkameněliny fosilních rostlin z druhohor a třetihor. „Máme otisky listů, úlomky dřev i několikametrové zkamenělé kmeny stromů,“ vyjmenoval objevené zkameněliny Barták.

Úspěchy mají ale i ornitologové. „Na mělkých hladinách kolem mysu Cape Lachman jsme objevili jespáky, ptáky, kteří tu létají přezimovat. Z tohoto objevu mají kolegové velkou radost,“ zmínil Barták.

Na Antarktidě se podle dostupných informací pracuje skupině zatím dobře. „Teplota se pohybuje okolo sedmi stupňů Celsia, přestože je antarktická zima. Po vydatné snídani se expedice vždy vypraví do terénu. Pokud nám nebude práci komplikovat silný vítr, můžeme být v terénu celý den,“ popsal život na polární stanici Barták.

Na fotografii členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří
se připojí krátce po polovině ledna) jsou zleva doprava: Jiří Komárek, Karel
Weidinger, Petr Pálka, Linda Nedbalová (sedící), Josef Elster, Miloš Barták,
Bedřich Mlčoch, Daniel Nývlt, Jan Pobořil, Radek Vodrážka (klečící), Kamil
Láska, Petr Váczi, Zbyněk Engel, Václav Pavel.

Autor: Nela Maťašeje

12.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

Brněnský kapitán Pavel Zavadil v zápase proti Mladé Boleslavi.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

Výstava brněnského technického muzea lákala na přehlídku historických hasičských vozů, vojenských aut i starých autobusů.
1 22

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Památek je v kraji stále víc. Nově i soubor sarkofágů nebo statek

Jižní Morava – Větší komplikace při opravách, ale taky snazší cesta k dotacím. Takové jsou pro vlastníky důsledky toho, když se jejich majetek stane kulturní památkou. Na jižní Moravě takových budov nebo věcí od začátku loňského roku přibylo několik desítek. Některé z nich opakovaně.

Besední dům v Ivančicích získává zpět lesk. Na tanec v něm si lidé počkají

Ivančice – Do víc než sto let starých trámů podlahy půdního sálu zapustí sondy a zjistí, jestli jsou v pořádku nosné konstrukce. I tím letos začne další etapa oprav novorenesančního Besedního domu v Ivančicích na Brněnsku.

Mužští učitelé ve školce? Rodiče jim mají problém věřit

Jižní Morava /ANKETA/ – Jeden muž na 250 žen. Jihomoravské mateřské školy trpí obrovským nedostatkem učitelů. Mohou za to nízké platy i nepřízeň rodičů.

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Brno /VIDEO, FOTOGALERIE/ – „Brno, miluji tě!" volal na plném Zelném trhu v centru města kouč a majitel hokejové Komety Libor Zábranský. Měl k tomu dobrý důvod, protože bez ohledu na déšť přišlo na sobotní oslavu titulu dvanáct tisíc fanoušků a na náměstí vládla euforická atmosféra připomínající zlaté okamžiky českého hokeje po výhře v Naganu. Fanoušci obsadili i nedalekou věž Staré radnice.