Polárníci na Antarktidě objevili zuby žraloků

Ostrov Jamese Rosse, Brno - Expedice Masarykovy univerzity na Antarktidě, která se koncem roku zabydlela na Ostrově Jamese Rosse, slaví nebývalý úspěch. Jeden zpolárníků vposledním týdnu objevil unikátní kolekci zkamenělin. Mezi nimi korály, zuby žraloků ikosterní pozůstatky vodníchplazů.

12.1.2009
Fotogalerie
2 fotografie

Fotografie členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří se připojí krátce po polovině ledna). Foto: Daniel Nývlt

Objev se podařil paradoxně nováčkovi v týmu. Je jím paleontolog Radek Vodrážka z České geologické služby. „Je na polární stanici poprvé. Společně s biology, geology a klimatology, zkoumal hlavně vznik takzvaných antarktických oáz, tedy oblastí, kde se po ústupu ledovce uchytil život v podobě sinic, řas a mechů,“ objasnil vedoucí stanice Miloš Barták.

Podle něj je objev paleontologa velmi vzácný. „Raritu a vědecky významný materiál představují i druhohorní amoniti – tedy vymřelí hlavonožci a mlži, kteří mají jedinečně zachovalé perleťové schránky. Na své odhalení čekali sedmdesát milionů let,“ uvedl Barták

Vědcům se podařilo objevit i zkameněliny fosilních rostlin z druhohor a třetihor. „Máme otisky listů, úlomky dřev i několikametrové zkamenělé kmeny stromů,“ vyjmenoval objevené zkameněliny Barták.

Úspěchy mají ale i ornitologové. „Na mělkých hladinách kolem mysu Cape Lachman jsme objevili jespáky, ptáky, kteří tu létají přezimovat. Z tohoto objevu mají kolegové velkou radost,“ zmínil Barták.

Na Antarktidě se podle dostupných informací pracuje skupině zatím dobře. „Teplota se pohybuje okolo sedmi stupňů Celsia, přestože je antarktická zima. Po vydatné snídani se expedice vždy vypraví do terénu. Pokud nám nebude práci komplikovat silný vítr, můžeme být v terénu celý den,“ popsal život na polární stanici Barták.

Na fotografii členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří
se připojí krátce po polovině ledna) jsou zleva doprava: Jiří Komárek, Karel
Weidinger, Petr Pálka, Linda Nedbalová (sedící), Josef Elster, Miloš Barták,
Bedřich Mlčoch, Daniel Nývlt, Jan Pobořil, Radek Vodrážka (klečící), Kamil
Láska, Petr Váczi, Zbyněk Engel, Václav Pavel.

Autor: Nela Maťašeje

12.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

Rudy Kovanda a Franta Kocourek (vpravo).

Lamželezo i Boris Tyger. Před 70 lety se narodil silák a bavič Franta Kocourek

Jeroným Tejc

Poslanec Tejc asi povede brněnskou sociální demokracii do voleb

Švancara na Jizerské padesátce ujel jen dva kilometry. Selhaly mu lyže

Brno – Na běžky nemá dobré vzpomínky, v neděli však na svou nechuť zapomněl. Brněnský fotbalista a známý bavič Petr Švancara společně se svým kamarádem, bývalým ligovým fotbalistou a nyní televizním komentátorem Luďkem Zelenkou, odstartovali do jubilejní Jizerské padesátky, ujeli však jen dva kilometry a pak ze slavného závodu odstoupili. „Mám rád rozhovory s běžkaři a řeknu to podobně. S Luďkem nám jednoduše selhaly lyže, promazali jsme," směje se Švancara.

Smogové jízdné zdarma: lidovci jsou proti, opatření vnímají jako populismus

Brno – Červenou dostane projekt městské hromadné dopravy při smogové situaci od brněnských křesťanských demokratů. „Lidovci nepodpoří populistická opatření na jízdné zdarma. Nezlepší to ovzduší ve městě, takže nemáme potřebu podobnou věc zavést," prohlásil v pondělí lidovecký náměstek primátora a člen rady města Petr Hladík. Téma protismogových opatření v úterý projedná jedenáctičlenná rada města, ve které lidovci mají kromě Hladíka ještě jednoho dalšího radního.

Podnikatel Zadeh zůstane ve vazbě, soud stížnost zamítl

Brno – Podnikatel Shahram Abdullah Zadeh obžalovaný z daňových úniků zůstane ve vazbě, Krajský soud v Brně stížnost proti ní zamítl. Zadehovi právníci se proto obrátí na Ústavní soud. V pondělí o tom informovala Zadehova obhájkyně Alena Kojzarová. Zadeh je od začátku prosince ve vazbě kvůli údajnému ovlivňování svědka.

Změny v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Stálá expozice se zavře skoro na dva roky

Brno – Užité umění brzy v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně vystřídá design. Kvůli radikální přeměně interiérů i koncepce sbírek se budova pro návštěvníky letos v létě částečně uzavře. Po otevření se bude jmenovat Muzeum designu.