Polárníci na Antarktidě objevili zuby žraloků

Ostrov Jamese Rosse, Brno - Expedice Masarykovy univerzity na Antarktidě, která se koncem roku zabydlela na Ostrově Jamese Rosse, slaví nebývalý úspěch. Jeden zpolárníků vposledním týdnu objevil unikátní kolekci zkamenělin. Mezi nimi korály, zuby žraloků ikosterní pozůstatky vodníchplazů.

12.1.2009
Fotogalerie
2 fotografie

Fotografie členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří se připojí krátce po polovině ledna). Foto: Daniel Nývlt

Objev se podařil paradoxně nováčkovi v týmu. Je jím paleontolog Radek Vodrážka z České geologické služby. „Je na polární stanici poprvé. Společně s biology, geology a klimatology, zkoumal hlavně vznik takzvaných antarktických oáz, tedy oblastí, kde se po ústupu ledovce uchytil život v podobě sinic, řas a mechů,“ objasnil vedoucí stanice Miloš Barták.

Podle něj je objev paleontologa velmi vzácný. „Raritu a vědecky významný materiál představují i druhohorní amoniti – tedy vymřelí hlavonožci a mlži, kteří mají jedinečně zachovalé perleťové schránky. Na své odhalení čekali sedmdesát milionů let,“ uvedl Barták

Vědcům se podařilo objevit i zkameněliny fosilních rostlin z druhohor a třetihor. „Máme otisky listů, úlomky dřev i několikametrové zkamenělé kmeny stromů,“ vyjmenoval objevené zkameněliny Barták.

Úspěchy mají ale i ornitologové. „Na mělkých hladinách kolem mysu Cape Lachman jsme objevili jespáky, ptáky, kteří tu létají přezimovat. Z tohoto objevu mají kolegové velkou radost,“ zmínil Barták.

Na Antarktidě se podle dostupných informací pracuje skupině zatím dobře. „Teplota se pohybuje okolo sedmi stupňů Celsia, přestože je antarktická zima. Po vydatné snídani se expedice vždy vypraví do terénu. Pokud nám nebude práci komplikovat silný vítr, můžeme být v terénu celý den,“ popsal život na polární stanici Barták.

Na fotografii členů letošní expedice (bez 6 geologů), kteří
se připojí krátce po polovině ledna) jsou zleva doprava: Jiří Komárek, Karel
Weidinger, Petr Pálka, Linda Nedbalová (sedící), Josef Elster, Miloš Barták,
Bedřich Mlčoch, Daniel Nývlt, Jan Pobořil, Radek Vodrážka (klečící), Kamil
Láska, Petr Váczi, Zbyněk Engel, Václav Pavel.

Autor: Nela Maťašeje

12.1.2009 VSTUP DO DISKUSE

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.