VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na jihu Brna bojují proti rozšíření dálnice. Mají strach ze zvýšení hluku

Brno – Prach, smog a především hluk tisícovek projíždějících aut. To je každodenní realita lidí žijících v okolí dálnice D1 v městské části Brno-jih. Do pěti let může být ještě hůř. Tedy pokud vyjde plán Ředitelství silnic a dálnic, které chce úsek mezi obchodními centry Futurum a Avion Shopping Park v obou směrech rozšířit ze dvou na tři pruhy. Zaměr totiž nepočítá s řešením zvýšeného hluku.

10.3.2015 57
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Brněnský deník Rovnost, který o problému již informoval, oslovil obyvatele z okolí. Většina z nich s plánem nesouhlasí. „Už teď mi připadá, že žiji u nějaké Grand Prix. Pokud silnici rozšíří, bude to peklo," uvedl například Michal Tkadlec, který bydlí v nedaleké Sokolově ulici.
Hluk trápí i tamní školáky. „Zatím to není tak strašné, částečně ho totiž zastaví zdejší haly. Víc aut tomu ale rozhodně nepomůže," řekl ředitel základní školy v Bendářově ulici Vlastimil Černý.

Radní městské části stížnosti vnímají. Vadí jim, že stavba problém neřeší, a nesouhlasí tak s vydáním územního rozhodnutí. „Nechceme rozšíření bránit, ale není možné na úkor lidí. Proto trváme na protihlukových stěnách. Pokud to bude nutné, postavíme na protest na dálnici kombajny," podotkl starosta Brna-jihu Daniel Kypr.

O stěnách rozhoduje krajská hygienická stanice. „Na podobná měření a jejich zpracování máme ze zákona třicet dní od zadání. Zatím nás ale nikdo nepožádal," sdělil její vedoucí Jan Mareček.

Mapa úseku dálnice.

Podle Věry Hoderové z brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic požadavek splní možná i bez nařízení hygieniků. „Uvidíme, co případná studie odhalí. Ale nejspíš městské části vyhovíme i bez doporučení," řekla Hoderová.

Podle Kypra už ale potřebná měření hygienici v minulosti udělali. „Rozšíření ale posuzovali jako rekonstrukci, pro kterou jsou povolené limity hluku mnohem vyšší než pro zcela novou stavbu," vysvětlil důvod, proč městská část žádá přehodnocení.

Podle náměstka primátora Martina Andera mají lidé z Brna-jihu podporu magistrátu. „Souhlasím s tím, že součástí stavby musí být i opatření, která zabrání poškození zdraví. V případném územním řízení budeme hájit záj-my Brňanů," přislíbil Ander a kromě omezení hluku zdůraznil také snižování prachu v ovzduší.

Že Brno-jih patří mezi dopravně nejzatíženější části města potvrzuje i koncept Plánu udržitelné městské mobility. „V jednotlivých kategoriích škodlivin se pohybujeme na prvním místě v celém Brně," upozornil radní městské části Pavel Reich. Podle starosty Kypra je umístění protihlukových stěn nutné i kvůli dalšímu rozrůstání. Nevylučuje totiž, že se v budoucnu v Horních Heršpicích v blízkosti dálnice objeví nové rodinné a bytové domy. „Potom by stejně stěny museli postavit a to už bude mnohem dražší," dodal. Podle Andera je ale takové plánování zatím předčasné. „V široké diskuzi teprve řešíme hlavní koncepci využitelnosti tamního prostoru," uvedl Ander.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ

Autor: Redakce

10.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 57
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies