VYBERTE SI REGION

Na kole do školy? Nejnebezpečnější způsob dopravy pro děti v Brně, říká studie

Jižní Morava – Hned první den po prázdninách jel letos do školy na kole malý cyklista z Tvrdonic na Břeclavsku. Skončil v nemocnici. „Z chodníku sjel náhle na silnici. Tou dobou proti němu jel Ford Tranzit. Řidič strhl volant a začal prudce brzdit," popsala chvíle před srážkou břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová. Dodala, že chlapec utrpěl lehčí zranění. Cyklisté patří na jižní Moravě k nejčastěji zraněným účastníkům provozu. Za šedesát procent dopravních nehod si přitom mohou sami.

11.10.2014 12 AKTUALIZOVÁNO 11.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

„Myslí si, že zvládnou překonat i chodníky nebo parky. Čísla jsou ale alarmující," informoval vedoucí odboru jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka.

Jen do konce srpna policisté napočítali téměř tři sta nehod cyklistů se zraněním, loni to bylo kolem 250. Pro porovnání: zraněných chodců bylo 240, motorkářů téměř 260.

Pro děti, které na kole jezdí do školy, je to podle bezpečnostní studie pojišťovny Alliantz nejvíc nebezpečný dopravní prostředek. „Může za to dětský výhled na silnici. Navíc těžko odhadují rychlost. Školáci mají i větší problém koncentrovat se jen na provoz, snadno se rozptýlí," uvedl expert na bezpečnost silničního provozu z pojišťovny Christian Weishuber.

V porovnání s cestou pěšky nebo autobusem je riziko, že se školák na kole stane účastníkem dopravní nehody, až sedmkrát vyšší. Na jižní Moravě jich zažilo od ledna do konce srpna nehodu pětadvacet.

Podle mluvčího občanského sdružení Brno na kole Michala Šindeláře je právě největší jihomoravské město nejnebezpečnější. „Děti na kole padají častěji než dospělí. V Brně navíc není pro kola uzpůsobená infrastruktura, která by cyklisty oddělovala od automobilového provozu. Bez helmy bych tam na silnici nevyjel," poznamenal Šindelář.

Potvrdil to i náměstek krajského policejního ředitele Miloslav Machát. „Brňané vědí, co jim hrozí, proto nosí helmu z Jihomoravanů nejčastěji. Naopak ji mnohdy odmítají lidé na Hodonínsku a Břeclavsku. Jsou to centra cyklistů a pořád tam na kolech jezdí i babičky," podotkl náměstek.

Podle Šindeláře za to můžou vhodně umístěné cyklopruhy a cyklostezky, kterých je v Břeclavi hodně. „Děti tam díky tomu po silnicích jezdí i ve velkých hloučcích. To si v Brně nedovedu představit," podotkl.

Obliba cyklistiky podle něho v Brně roste. Poslední cyklojízdy, kterou jeho sdružení pořádalo, se zúčastnilo i hodně rodin s dětmi. „Rodiče by rádi, aby jejich děti jezdily na kole i do školy, ale bojí se o ně. Aktivních cyklistů je přitom v Brně podle našich odhadů až deset tisíc," doplnil Šindelář.

Jednou z nich je Marie Lišková z brněnských Maloměřic. „Dětskou cyklistiku v Brně vnímám jako hodně nebezpečnou. I dospělí se tam na kole bojí. Zatím dítě vozím na košíku a neumím si představit, že je později pustím samotné," řekla Brňanka, která na kole jezdí celý život.

Podle ní je ve městě minimum pro děti bezpečných tras. „Pomohlo by víc cyklopruhů a zón s nejvyšší rychlostí do třiceti kilometrů v hodině v okolí škol nebo obytných zón," dodala. Taková třeba nedávno vznikla v Židenicích.

Než vzniknou další, nezbývá, než dbát na prevenci. „Osvědčené je dětem oblékat světlé a barevné bundy či reflexní vesty a používat viditelné školní tašky," uvedla Eva Pištíková z likvidace pojistných událostí Alliantz.

Autor: Veronika Gecová

11.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Ples jako Brno 2017 v brněnské Fait Gallery.
81

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Tankodrom? Opravy rozbitých silnic nižších tříd spolknou téměř dvě miliardy

Brněnsko /INFOGRAFIKA/ – Na lepší cestování bez nekonečného nadskakování auta se mohou těšit v okolí Brna. Silničáři se totiž v březnu pustí do oprav osmnácti kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Za spravení sedmi úseků dají 765 milionů korun. Celkem v Jihomoravském kraji investují skoro dvě miliardy.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies